25 433 läst ·
115 svar
25k läst
115 svar
Undertryck i nybyggd villa drar ner kalluft/isoleringsdamm från oinredd vind
Vi har kalla innerväggar. I dessa väggar finns det isoleringsdamm som sugits ner från vinden. Dammet kommer sen ut i boytan via alla hål som finns i väggarna. (eluttag osv).
Nu väntar vi inte längre utan börjar att riva ner ytterväggar för att hitta felen själva.
Nu väntar vi inte längre utan börjar att riva ner ytterväggar för att hitta felen själva.
Varför tar du inte en massa bilder och lägger upp dessa här? Om jag våre i er sits så hade jag gjort allt jag hade kunnat för att underlätta för alla här på forumet som mer än gärna är villiga att hjälpa till på sin fritid! Är säker på att de flesta av oss skulle få bättre förståelse och möjlighet till att finna lösningen på problemet, om vi bara kunde få se vad du menar och hur det verkligen ser ut.gunbjorn skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag hade inte tänkt skriva i denna tråden men finns väl bara en sak att skriva, stackars husbyggare.
Protte
Protte
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Menar du rums skiljande väggar när du pratar om kalla innerväggar? Eller menar du insidan på ytterväggarna som bakom ytskiktet skall vara försedda med diffspärr, isolering, vindtätning (skivmaterial eller duk,etc.) ytterfasad.
Bra jobbat att hitta felet riva ner en vägg, åtgärda problemet och sedan bygga upp väggen på nytt. Allt detta på bara 8h. Tur att det bara var 1st innervägg som var orsaken till problemet. Fick intrycket av din beskrivning på denna långa tråd att det läckte in kyla och damm lite överallt från alla (o)möjliga håll. Tipps till framtida frågeställningar är att bifoga bilder, då slipper man långrandiga trådar och undviker missförstånd. Ha det gott och god fortsättning, over and out!gunbjorn skrev:
gunbjorn skrev:
Vem av oss som är dum på riktigt kan man fråga sig. Men en innervägg som det drar in och dammar ner ett helt hus fyller luftfilter på några timmar och förorsakar halsproblem och irriterade luftvägar?? Innerväggar i ett prefab hus är byggda helt inne i huset utan kontakt med väder och vind så hur du fick till drag genom den skulle vara roligt att få läsa om.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De kanske hade ställt rums-modulerna lite glest för att huset skulle se större ut 
Det var endast kunskapsnivån som åsyftades - aldrig iq-status...
.
Om du läser från början kanske det uppdagas att det är ett modulhus. D.v.s innerväggar som har kontakt med panelen på huset och där var det inte tätat.
Om du läser från början kanske det uppdagas att det är ett modulhus. D.v.s innerväggar som har kontakt med panelen på huset och där var det inte tätat.