Jag vill ha tips på bra underställ, nu när det börjar bli vinter och kallt. Jag kanske bara har haft otur med mina senaste inköp av underställ, men jag tycker aldrig att dom passar längre. Ungefär här hade min jobbarkompis kommit med några lustiga kommentarer om min vikt/övervikt, och huruvida detta inverkar passformen på mina kläder,men ........Jag är ca 193 cm 104 kg och det verkar vara stört omöjligt att hitta ett underställ som räcker ner över arslet ordentligt, så att det inte glipar när man böjer sig ner.....(jag kan alltså fortfarande böja mig ner). På tal om det, hur f-n står dom där unga grabbarna ut med att ha byxorna långt ner på arslet, nån som förstår???

Så........nån som vet vilket märke/modell av underställ som är rejält lång tröja på, så man slipper frysa om ryggslutet, och lagom långa långkalsonger så att dom inte korvar sig på benen.....?

Köpte ett underställ från HDF igår, "Å...........halva priset, bara att slå till".............XXL!! Klart det räcker till på längden.........jo tjena.........Förmodligen har dom haft nån anorektisk basketspelare som provdocka, tröjan satt som ett korvskinn och slutade ovan arslet, kallingarna var ungefär tre decimeter för långa..........
 
Tack för tipset! Jag får väl åka till Team Sportia och investera, man kanske inte kan hitta nåt bra underställ på ställen som ÖoB, Karlsson och dylikt. Det värdelösa HDF-stället köpte jag iofs på Bygg o Interiör, så det finns tydligen bottennapp även där...........
 
Jag har en underställströja från Björnkläder som är både lång och rejält varm. Säljs förmodligen del för del så du kan välja tröja och byxor i olika storlekar.
 
spana in Mc kinley på intersport. Min tröja går längt ner. fast har ju inte provat elefantsize då jag bara är 181 och 78kg.
så nu kännde du dig väl lite som på jobbet :)
Jag har problem med muskelfästena iför höftböjarmusklerna och de fäste i ländryggen så jag giller inte heller att frysa i de trakterna. Tror det finns några ställ som går längre, men då får du titta i frliutsbutiker. Finns ju även helunderställsoverall, hockeyspelarna har det och det varkar ju rätt skönt.
Som sparkdräkt, funderar på att föreslå det som extrakrydda i sovrummet i vinter.
 
Jag arbetar rätt mycket ute på vintern och jag säger bara Woolpower
 
Thomas59
Beror ju lite på vad du ska ha understället till. Fukttransport, fukttransport/värme eller enbart värme.

Är det i första hand för träning räcker ett syntetställ och vindskyddande överdrag ner tilll ca -15 grader så länge du rör på dig. Är själv 190cm & 100+ och jag kör med Patagonia, och Marmot. Har även nåt BRYNJE-ställ som funkar bra.

De flesta kvalitetsmärken har system med 3-4 lager (fukttransport, värme, vindskydd, regnskydd tex) och det är lager på lager principen som gäller. De första lagren SKA sitta relativt tajt men inte obekvämt tajt givetvis.

För tex vandring eller motsvarande tycker jag ullställen funkar bäst. Dom luktar inte illa och värmer även om dom är fuktiga. Det gör inte syntetställen men det är ju meningen att dom ska transportera bort fukten men det funkar inte alltid.

Vid mera stillastående kör jag med tunnt ullställ underst och sen ull eller fleece på det. Ullställen ICEBREAKER kör jag med http://www.icebreaker.com/site/index.html
 
Tack för alla tips hörrni! Trodde aldrig att så många skulle skriva om underställ....:)

Jag jobbar ju med lite allmänt byggnadssnickeri, och en hel del markjobb ute på vintern, och på fritiden blir det en del jakt, mest som hundförare, så jag har sällan några problem att hålla mig varm. Det som är viktigt är fukttransporten då man inte vill bli kall dom stunder man blir lite stillastående. Tror jag ska satsa på ett tunt ull-underställ (har aldrig haft något förut) och hoppas att det inte blir FÖR varmt. Jag har haft lite ryggont det senaste året, så jag tror att jag ska kosta på ryggslutet en märkesundertröja.....:)...........får nog erkänna att jag varit för snål för att köpa ett riktigt bra underställ. Billigt är ju sällan bra som ni vet...........Med ett par undantag iofs, för några år sedan köpte jag långkallingar på ÖoB, det var överskottsmaterial, försvarets vita bomullskallingar. Otroligt prisvärda, för ett par tior så fick man kallingar som har hållit i flera år! Dom värmer riktigt bra bra också även om man blir fuktig. Kanske inte dom vackraste kallingar man kan ha, men det skiter jag i...........Hittade en gång också försvarets ullraggisar, bättre finns nog inte, värmer även om man klivit ner sig i ett kärr och blivit lite blöt. Tyvärr så är det ju sällan man hittar nåt överskottsmaterial längre, dom säljer ju mest skit på ÖoB idag, tycker jag......Synd för försvarsgrejerna brukar för det mesta vara av riktigt god kvalitet.
Dessutom är ju nästan alltid underställen förpackade i kartonger eller påsar som det inte känns så roligt att riva upp i affären för att kolla in storlekarna......
 
Smartwool, Woolpower och Icebreaker är bra på olika sätt men har även vett att ta betalt.

Kolla på Ullmax.se där underställ säljs till riktigt bra priser och till bra kvalitet. Då kan man även passa på att sponsra någon närliggande idrottsklubb i samband med sitt köp.
 
Jag är i ungefär samma storlek med 192cm/102 Kg och kör med Lundhags undertröja som jag tycker passar och fungerar bra. Tyvärr hade de inte kallingarna i min storlek när jag köpte den så jag vet inte hur de funkar i kombination. Jag antar att du kollat jaktbutikerna? Jag funderar på om inte Woodline's underställ skulle kunna vara något men jag har inte haft möjlighet att prova ännu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.