11 194 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Underlimma i laminat själv?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Ja, klart det går 🤓
Tror det finns bilder på resultatet i min vän Clas tråd, men han har gjort det
https://mobil.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242018-forsta-huset-kopt-totalrenovering-11.html
Tror det finns bilder på resultatet i min vän Clas tråd, men han har gjort det
Vet inte om jag missförstår dig Daniel... underlimmad är alltså att man ta ut ett hål i laminatet som är perfekt mot undersidan av skivan och limmar och skruvar där. Svårigheten eller omöjligheten är då att man måste "täcka hålets kanter så det inte tränger ner vatten där....
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Som jag förstod så fräste de ut ett hål genom laminaten som var något större än den djupdragna delen av diskhon, så att de blir en liten kant rostfritt innan laminaten börjar.
Sedan fräste de ner till laminatet från baksidan så att diskhon gick ner i hålet och kunde limmas mot laminatet.
Efter det tror jag att de förstärkte det hela efter hon var limmas med en ram av trä, där det bortfrästa materialet från andra fräsningen. Hoppas du förstår hur jag menar
Sedan fräste de ner till laminatet från baksidan så att diskhon gick ner i hålet och kunde limmas mot laminatet.
Efter det tror jag att de förstärkte det hela efter hon var limmas med en ram av trä, där det bortfrästa materialet från andra fräsningen. Hoppas du förstår hur jag menar
Redigerat:
Fattar inte riktigt... men för en underlimmad ho som min är... men går även överlimma. Så är det en liten kant/förhöjning som jag tror det är tänkt ska skjuta genom hålet. Förstår att man måste förstärka under. Men just den där skarven som blir ovan måste vara omöjlig/mkt svår att inte få ner fukt i...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Antar att laminatet inte är fuktkänsligt och att limmet tätar. Jag menade att de lämnade några millimeter av flänsen på hon synlig, vilket troligen skyddar laminatet en del då det inte blir lika utsatt för att ta i något.
Du får pm:a Clas eller skriva i hans tråd för en ordentlig beskrivning kanske
Du får pm:a Clas eller skriva i hans tråd för en ordentlig beskrivning kanske
Klicka här för att svara