Byggahus.se

Underlimma i laminat själv?

1. S
    Medlem · Stockholm · 524 inlägg

Skysodan

Medlem
    Funderade på att köpa en billig bänkskiva från IKEA och underlimma den.... går det öht??

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 285 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
  3. D
    Medlem · Västra Götaland · 630 inlägg

Daniel_82

Medlem
    Jag skruvade fast den. Tänker om jag vill bytta i framtiden så enklare.

4. D
    Medlem · Västra Götaland · 630 inlägg

Daniel_82

Medlem
    Fast köpte min på annan bygg butik. Samt var väl 3,8 cm tjock om det spelar roll.

5. S

Skysodan

Medlem
    Vet inte om jag missförstår dig Daniel... underlimmad är alltså att man ta ut ett hål i laminatet som är perfekt mot undersidan av skivan och limmar och skruvar där. Svårigheten eller omöjligheten är då att man måste "täcka hålets kanter så det inte tränger ner vatten där....

6. richardtenggren

richardtenggren

Självbyggare
    Som jag förstod så fräste de ut ett hål genom laminaten som var något större än den djupdragna delen av diskhon, så att de blir en liten kant rostfritt innan laminaten börjar.
    Sedan fräste de ner till laminatet från baksidan så att diskhon gick ner i hålet och kunde limmas mot laminatet.
    Efter det tror jag att de förstärkte det hela efter hon var limmas med en ram av trä, där det bortfrästa materialet från andra fräsningen. Hoppas du förstår hur jag menar :)

Redigerat 28 jun 2016 21:38
  7. S

Skysodan

Medlem
    Fattar inte riktigt... men för en underlimmad ho som min är... men går även överlimma. Så är det en liten kant/förhöjning som jag tror det är tänkt ska skjuta genom hålet. Förstår att man måste förstärka under. Men just den där skarven som blir ovan måste vara omöjlig/mkt svår att inte få ner fukt i...

8. richardtenggren

richardtenggren

Självbyggare
    Antar att laminatet inte är fuktkänsligt och att limmet tätar. Jag menade att de lämnade några millimeter av flänsen på hon synlig, vilket troligen skyddar laminatet en del då det inte blir lika utsatt för att ta i något.

Du får pm:a Clas eller skriva i hans tråd för en ordentlig beskrivning kanske :)

9. S

Skysodan

Medlem
    Mikael_L

Du imponerar stort hade du 5:a i träslöjd? ;)

10. Mikael_L
    Medlem · 42 143 inlägg
    Det var nog isåfall i laminatslöjd då... :cool:

I träslöjden utmärkte jag mig aldrig speciellt hårt. :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.