1 389 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Underlag under massivt trägolv
Hej! Jag har ett hus (med krypgrund) som jag ska lägga nytt golv i, på befintligt golv, vad är bäst underlag mellan det befintliga trägolvet och det massiva trägolv jag ska skruva ovanpå? Jag ska inte ha golvvärme men undrar om det finns något annat än lumppapp att lägga under som isolerar lite mer? Någon som har erfarenhet av kork, exempelvis? Tack på förhand.
Massiva trägolv brukar vara och bör vara stumt monterade. Lumppappen är för att minska risken för knarr.
Är det isolering som behövs så är det troligtvis lämpligast att regla upp och isolera mellan det gamla och nya golvet.
Är det kyligt pga golvdrag genom trossbotten(?) så bör det åtgärdas först, och då behövs antagligen ingen extra isolering.
Är det isolering som behövs så är det troligtvis lämpligast att regla upp och isolera mellan det gamla och nya golvet.
Är det kyligt pga golvdrag genom trossbotten(?) så bör det åtgärdas först, och då behövs antagligen ingen extra isolering.
Ja, jag är medveten om att det är bättre att isolera under befintligt golv, alternativt skum-isolera taket i krypgrunden, men vill helst slippa det pga större arbete och kostnad, så då var frågan om det hjälper något med låt säga 5mm kork mellan, vilket de som säljer denna korkprodukt (föga förvånande) menar.
Ja, jo, något hjälper det såklart. Jämför t ex med att lägga 5 mm extra tilläggsisolering på väggarna.
Är det golvdrag så hjälper allt som minskar draget, (även om golvet kommer vara svalt av golvdraget under). Bara en matta gör rätt stor skillnad. I synnerhet om man går barfota eller i strumpor.
Är det golvdrag så hjälper allt som minskar draget, (även om golvet kommer vara svalt av golvdraget under). Bara en matta gör rätt stor skillnad. I synnerhet om man går barfota eller i strumpor.
Klicka här för att svara