3 701 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Underlag till golv i hall för plastmatta?
Hej!
Jag behöver lägga nytt golv i en hall på ca 7 m2 efter en vattenskada. Underlaget är betong som är lite ojämn. Totalt behöver jag totalt bygga upp golvet 30 mm för att det ska passa mot angränsande rum.
Ursprungligen var det sand med någon form av skiva ovanpå. Men vad bör jag ha som underlag nuförtiden?
Jag har inte riktigt bestämt mig för golvet men jag är inne på plastmatta eller Pergo vinylgolv.
Johan
Jag behöver lägga nytt golv i en hall på ca 7 m2 efter en vattenskada. Underlaget är betong som är lite ojämn. Totalt behöver jag totalt bygga upp golvet 30 mm för att det ska passa mot angränsande rum.
Ursprungligen var det sand med någon form av skiva ovanpå. Men vad bör jag ha som underlag nuförtiden?
Jag har inte riktigt bestämt mig för golvet men jag är inne på plastmatta eller Pergo vinylgolv.
Johan
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Flytspackel så är du fri att välja ytskikt sen kanske passa på att installera golvvärme?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Flytspackel och ingjuten golvvärme är ju trevligt.
Annars funkar det väl bra med en skiva om du bara jämnat till
Anledningen till att inte flytspackla är väl att det kostar mer än en spånskiva
Annars funkar det väl bra med en skiva om du bara jämnat till
Anledningen till att inte flytspackla är väl att det kostar mer än en spånskiva
Tackar! Golvvärme kommer jag inte behöva, snarare golvkyla...
Det rör en bostadsrätt och jag tror fjärrvärme/varmvattenledningen går rakt under lägenheten. Jag har svårt att få ner rumstemperaturen under 23-24 grader....
Flytspackla låter ju bra men är inte det rätt dyrt? Om jag skulle vilja lägga en skiva, vad borde jag ha under den för att kompensera ojämnheter och vilken sorts skiva borde jag ha? Är det en ren spånskiva eller finns det något lämpligare? Skulle jag då lägga mattan direkt på skivan?
Johan
Det rör en bostadsrätt och jag tror fjärrvärme/varmvattenledningen går rakt under lägenheten. Jag har svårt att få ner rumstemperaturen under 23-24 grader....
Flytspackla låter ju bra men är inte det rätt dyrt? Om jag skulle vilja lägga en skiva, vad borde jag ha under den för att kompensera ojämnheter och vilken sorts skiva borde jag ha? Är det en ren spånskiva eller finns det något lämpligare? Skulle jag då lägga mattan direkt på skivan?
Johan
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
En golvspånskiva är lämpligt. Flytspackel är ca 200:- för 25kg säck. Är det hyffsat slätt kanske det räcker med golvspån. Mattan lägger du direkt på golvspån (lim mellan såklart)
Blir ju onödigt svårt att få till det med skivor i ditt fall om underlaget är ojämnt.
Det absolut bästa i ditt fall är ju flytspackel, blir bättre och går betydligt fortare, visst det kostar lite
men det sparar du in på tidsåtgång, samt att du får ett perfekt underlag till det golv du väljer.
Om det var en försäkringsskada får du väl ngn form ersättning?
Det absolut bästa i ditt fall är ju flytspackel, blir bättre och går betydligt fortare, visst det kostar lite
men det sparar du in på tidsåtgång, samt att du får ett perfekt underlag till det golv du väljer.
Japp, har en peng från försäkringsbolaget som jag försöker förhandla lite med dem.J Jörgen Ö skrev:Blir ju onödigt svårt att få till det med skivor i ditt fall om underlaget är ojämnt.
Flytspackla känner jag nog att jag skulle klara av utan problem. Om jag gör det, vad behövs mellan flytspacklet och mattan/vinylgolvet?
Johan
Betongen är ju inte extremt ojämn men en aning. Skulle det vara bra med någon form av matta/skum under golvspånet för att jämna ut?Johannes Carlsson skrev:
Johan
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Du kan lägga mattan direkt på flytspackel.
Om du kör golvspån kan du lägga en underlagsfoam för att minska skrammel från skivan, men inget som måste vara där
Om du kör golvspån kan du lägga en underlagsfoam för att minska skrammel från skivan, men inget som måste vara där
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Var du tvungen att ta bort sanden på grund av vattenskadan? För den är egentligen föreningens egendom och sanden är utmärkt ljuddämpande så du bör nog prata med styrelsen om vad du ska göra för ljuddämpning i stället så att inte grannar börjar klaga och du får riva upp allt.J Jowan1 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bacboard och spackel löser det problemet men bra att kolla med styrelsen innan
Hej!BirgitS skrev:
Det var föreningen som tog bort all sand och lämnade mig med ren betong. Enligt mitt försäkringsbolag så finns det två varianter, antingen så tar föreningen ansvar t o m skivan som man t ex kan lägga en plastmatta på eller så tar de endast ansvar till betongen. Ska tydligen gå att utläsa av stadgarna men det har jag inte lyckats med.
Nu har det gått så lång tid så jag har tröttnat och bara vill få det löst. Har jag tur så höjer mitt föraäkringsbolag ersättningen en aning...
Jag bor längst ner så ljuddämpning kan jag nog inte använda som argument.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad för underlag till el-golvvärme och klinkers
Golv -
Hur jämna till gammal underlag vid golvläggning
Golv -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass