Nu håller jag på att färdigställa köket efter ett litet uppehåll.
Det är i stort sett bara stänkskyddet kvar som ska vara i glas med tapet bakom. Redan när jag monterade underskåpen konstaterade jag att väggen var allt annat än rak. Så nu håller jag på att spackla upp ett hörn som svängde in 7mm på en väggen och 5-6 på andra så jag undrar hur plant behöver underlaget vara? Gör det något om det är lite gropigt? Tänkte ha tapeten lös för att lätt kunna byta ut den.

Och om någon har något tips för att minska dammet vid slipningen tar jag mer än gärna emot det. Jag får ju dit spacklet men det är inte mycket mer än så :S slipa har jag dock blivit duktig på :D

Beror på hur mycket du ska spackla men om det inte är helt oöverstigligt mycket så är mirkas slipkloss med slang till grovdammsugaren sjukt bra.
Jag köpte den i helgen och visste sedan innan att det var bra men inte hur bra den var.
Jag kunde slipa utan att tejpa in mig i en kokong utan att behöva sanera hela huset efteråt.
Jag skulle nog drista mig att säga att den tar 99% av allt damm, om inte 99,5%.

Men är det hela väggar och tak som ska slipas så hade jag nog hyrt en giraff...

Tack för tipset, hade börjat snegla lite på den där. Tyvärr hade ingen i byn någon, endast en viste vad det var, övriga stod som frågetecken, så nu är en beställd och skickad. Hoppas den kommer före helgen. Hade tänkt slipa för hand så det ska nog gå bra, Det är inga enorma ytor, däremot kan det blir några mm som måste slipas ner på sina ställen. Funkar den lika bra som det verkar så drar jag det lika slätt som om det skulle tapetseras med lim.

Kör med grövsta pappret om det är mycket som ska slipas (säger sig själv kanske).
Pappren (näten egentligen) känns kanske dyra men de är verkligen sanslöst dryga, håller hur länge som helst nästan.

Segge skrev:
Och om någon har något tips för att minska dammet vid slipningen tar jag mer än gärna emot det. Jag får ju dit spacklet men det är inte mycket mer än så :S slipa har jag dock blivit duktig på :D

om du använder rätt bredd på spackelspaden behöver du inte slipa alls.

Från någon som inte har använt glas som stänkskydd, men finns det inget smidigt sätt att fästa tapeten på själva glasskivan?

Ikeadood: nä, inte om man har spacklat hundratusen kvadrat, men jag tror att även du fick slipa lite de första en två, kanske till och med fem gångerna du spacklade... Eller har jag helt fel? ;)

Mr Loco: jo, man kan klämma fast tapeten mellan glaset och väggen. Eller så kan man tapetsera en skiva av något material och montera bakom glaset. Detta rekommenderar jag dock bara om man ska ha glas hela vägen mellan bänkskiva och överskåp, annars ser det mycket märkligt ut.

Segge: förresten, jag hoppas du köpte klossen med slang till grovdammsugaren, annars dammar det precis lika mycket som vanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.