Hej!
Jag skall renovera ett badrum (troligen 70 tal) som har plastmatta som sitter på spånplattor.
Jag skall sätta kakel och klinker och vill även ha golvvärme (el).
Vad jag förstår skall man inte ha spånplattor i badrum?!
Bör jag riva bort dessa och istället sätta gipsskivor?
Skall det vara dubbla gipsskivor (13mm?) både på väggar och golv, eller mer på golvet kanske?
Skall det även vara gipsskivor i taket?

Vet ej avstånd på bjälklag.

Jag har kollat runt på forumet och sökt i arkivet, men är ändå inte riktigt säker på vad som gäller.

Tacksam för tips!

Tack Buddha för dina klargöranden!

Behöver man lägga reviteringsnät?
Är det för att armera flytspacklet, eller är det av någon annan anledning?

Jag skall alltså inte ha några gipsskivor på golvet, om jag har förstått dig rätt?
Ett lager 22mm spånplatta vid c/c 300mm eller två lager 22mm spånplatta vid c/c 600mm?!

Detta verkar vara en djungel. Jobbigt att de ändrar reglerna fram och tillbaka. Vid mitt bygge har jag planerat att lägga 22mmspån +13mm golvgips ovanpå cc60 bjälklag. Menar du Budha att det har varit bannlyst en period och sedan kommit tillbaka?
Det skulle alltså också vara OK med 2x 22mm spån?

Rent spontant känns det ju som att det skulle vara bättre med dubbla lager gips och inget spån alls, men det kanske inte är tillräckligt styvt.

Jag kommer att bygga golvbjälklaget inom de närmsta veckorna och har möjlighet att välja cc30 eller cc60.
Vad tycker ni?
cc30 känns som lite overkill. Badrummet är 5m långt reglat på tvären så det skulle bli 17st 220mm reglar.
Jobbigt, dyrt, svårt att isolera, jobbigt att dra rör.

cc60 fungerar väl bra?
Vad beror de fuktskadorna på? Är det svikt i golvet som gör att golvet spricker eller är det fel på fuktspärren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.