P
Planerar för en ny parkering på tomten, ca 8x14 m stor. Underlaget är gräsmatta som jag tänkte gräva ur ca 20 cm och och lägga markduk (N2) och på det 12 cm (2 lass, 26 ton) 0-32. Sedan ett lass 0-16, ca 6-7 cm. Låter det som ett hållbart och vettigt underlag för personbilar ? Ska även ha några cm 8-16 makadam överst.

200mm är lite lite.
Jag skulle gått på 350mm för att undviks sättningar

P
Ok då behövs det ytterligare 2 lass med 0-32. Underlaget verkar ganska fast då jag har min husvagn stående på gräset utan att den sjunker nämnvärt.

Det är andra som kan det bättre men vad är det för jordmån på det djupet?
Hur långt till grusgropen är det?
Det är transporten som kostar.

P
Kanske bäst att gräva ur först och se hur det ser ut.

Bra början. Har du tur är det bra mark.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Grus är dyrt i Stockholm.............
15 tkr för 4 lass 0-32.

Vet inte vad du fått för priser men grov uppskattning;
Tridembil ca 14-17 ton per lass.
Ca 100-120kr per ton.
900kr -> per timme

P
Priserna är från snabbgrus.se

Intressant, 4 lass a 13 ton 0/32 skulle kosta mig 12500kr.
Frågan är vad tex Swerock skulle ta vid en offert.

P
Jag får kolla runt lite när det blir dags. Har även ett par bekanta som kör grusbil...

P
Vad tror ni om att bara köra med 0-32 ? blir rätt stressigt att hinna få ut tex 0-63 eller 0-90 med grävmaskin innan nästa lass kommer. med enbart 0-32 har jag hela helgen på mig att få till underlaget.

P
Satte igång med grävningen idag. Hann ganska långt men oj vad massor det blir.
Minigrävare vid en stor jordhög vid grävning i en trädgård med höstlöv och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävskopa vid grävningsarbete med stora jordhögar på en trädgårdstomt, grusväg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det blir fort många kubik - men du har ju en på tok för liten maskin för det där, med en större kan du lägga massorna längre bort direkt. De är dyrare men det spar man snabbt in på att det går så mycket fortare.

P
Jo det gör det nog. Valde dock en 2 ton då det är lite trångt på vissa ställen. Fick ett bra pris för 4 dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.