maskeradeproggaren
Har en daikin duo luft-luft i en tvåvåningsstuga på ca 50m2. Nu när det börjar närma sig kallare grader så funderar jag på hur jag på bästa sätt (alltså, lägsta uppvärmningskostnad men utan att riskera något) ska tänka kring uppvärmningen, så inget fryser, går sönder, fukt eller vad det nu kan vara.

Vilken innetemp bör jag sikta på?

Vilken temperatur bör jag köra luftvärmepumpen på?

Enligt vvs:aren så "bör" luftvärmepumpen klara att driva runt varm luft i hela stugan då den är så liten (så länge innedörrarna är öppna, och det är de), är det er erfarenhet också, eller har ni behövt komplettera med elradiatorer också?

Minst +5°C om ditt försäkringsbolag inte kräver nått annat.

Om stugan inte är ett totalt oisolerat draghål kan du köra på 10-15 grader. Då är du på den säkra sidan mot frysrisken, och du blir inte ruinerad på elräkningen eftersom värmepumpen lär ha ett vettigt COP.

• Gilla
maskeradeproggaren och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara bra att ha elradiatorer på också men ställda så de bara går igång om värmepumpen slutar att fungera. Vi har så i alla rum i stugan med vatten.
Det är billigare med radiator-el än med rörmokare.

• Gilla
  • Älska
Silkesnusa och 4 till
  • Laddar…
Det du måste ha med dig är att även med samtliga dörrar öppna så kommer det vara riskabelt att lita på en för lågt ställd central termostat för att frostskada vatten och annat där man ofta är närmare ytterväggar. 10-15 på centrala termostaten kan ju ge 0-5 på en yttervägg tex i ett badrum vilket är väldigt liten marginal.

Jobba sedan med lager av säkerhet med tex elradiatorer med en termostat inställd så att de i princip inte ska gå igång men om din värmepump fallerar så ska de hindra en total utkylning så länge stugan har el

• Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Vår ger ca 12 grader inne vid underhållsvärme. Sedan är elementen ställda på 6-7 grader som reserv om pumpen stannar.

• Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
Lägsta möjliga nivå på värmeläget (brukar vara 15-16°) och undvik frostläget. Har du 15-16° inne så får du mer värme för en bättre avfrostning samt kylan håller sig utanför väggarna.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
F Festlund skrev:
Lägsta möjliga nivå på värmeläget (brukar vara 15-16°) och undvik frostläget. Har du 15-16° inne så får du mer värme för en bättre avfrostning samt kylan håller sig utanför väggarna.
Tror man kunde dra ner ännu lägre på fjärren, till typ 10 grader? Men bäst ändå att ställa det på 15c menar du på?

Min sambo vill inte vi sätter dit fasta elelement, så har kikat på något portabelt. Skulle detta kunna funka? https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...jefyllda-element/oljefylld-elradiator-014520/

Tänker man kan sätta den med smartplug i väggen och lägga in script i HA att den kör igång om temperaturen går under tex 10c.

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Tror man kunde dra ner ännu lägre på fjärren, till typ 10 grader? Men bäst ändå att ställa det på 15c menar du på?

Min sambo vill inte vi sätter dit fasta elelement, så har kikat på något portabelt. Skulle detta kunna funka? [länk]

Tänker man kan sätta den med smartplug i väggen och lägga in script i HA att den kör igång om temperaturen går under tex 10c.
10° är för lågt enligt mig, både för avfrostning och för väggarnas välmående. 15/16° håller kylan ur väggarna och du har god marginal ifall något skulle krångla kortvarigt.

• Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.