12 138 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Underhållsvärme av badtunna/pool vintertid?
Hej!
Jag har köpt en badtunna/pool från poltec.se med sandfilter,pump och vedkamin på utsidan.
Nu undrar jag hur ni som har en liknande pool har gjort vintertid?
Jag vill ju ha kvar vattnet i poolen för att slippa fylla den varje gång jag ska bada men är rädd att det fryser.
Jag frågade poltec hur det funkade med grejorna under vintertid och han sa att det funkade sålänge man höll vattnet isfritt.
Hur har ni underhållsvärmt ert vatten? Kollade på doppvärmare men tror inte det funkar enl. dom jag hört med. Kan ju funka med en luftpump men det sätter ju bara vattnet i rörelse och värmer inte vattnet så då kan det ju frysa i slangarna, eller?
Eller fryser aldrig det eftersom pumpen är på och vattnet alltid i rörelse?
Hur har ni gjort? Tacksam för snabba svar då vintern närmare sig snabbt
Jag har köpt en badtunna/pool från poltec.se med sandfilter,pump och vedkamin på utsidan.
Nu undrar jag hur ni som har en liknande pool har gjort vintertid?
Jag vill ju ha kvar vattnet i poolen för att slippa fylla den varje gång jag ska bada men är rädd att det fryser.
Jag frågade poltec hur det funkade med grejorna under vintertid och han sa att det funkade sålänge man höll vattnet isfritt.
Hur har ni underhållsvärmt ert vatten? Kollade på doppvärmare men tror inte det funkar enl. dom jag hört med. Kan ju funka med en luftpump men det sätter ju bara vattnet i rörelse och värmer inte vattnet så då kan det ju frysa i slangarna, eller?
Eller fryser aldrig det eftersom pumpen är på och vattnet alltid i rörelse?
Hur har ni gjort? Tacksam för snabba svar då vintern närmare sig snabbt
Elvärmaren som leverantören har? Vilken menar du nu? Den som poltec har?
Den hade jag inte ens tänkt på då jag missat den totalt då jag köpte den med kaminen. Får ringa och höra om det går att montera elvärmaren när man har kaminen.
Jag är sjukt nöjd med poolen! Eftersom kaminen är på utsidan så blir det stort utrymme i poolen. Jag rekomenderar denna pool till alla som ska köpa en badtunna/pool!
Den hade jag inte ens tänkt på då jag missat den totalt då jag köpte den med kaminen. Får ringa och höra om det går att montera elvärmaren när man har kaminen.
Jag är sjukt nöjd med poolen! Eftersom kaminen är på utsidan så blir det stort utrymme i poolen. Jag rekomenderar denna pool till alla som ska köpa en badtunna/pool!
Kul att läsa omdömen om tunnan från Poltec.
Vi kommer att installera en sådan till våren då vi är klara med vårt nya relax/lounge bygge som vi planerar för fullt nu i vinter.
sotterman, du får gärna skriva mer om dina erfarenheter om uppvärmingen.
Vi kommer att installera en sådan till våren då vi är klara med vårt nya relax/lounge bygge som vi planerar för fullt nu i vinter.
sotterman, du får gärna skriva mer om dina erfarenheter om uppvärmingen.
Jag köpte en 3kw värmare som jag ska ha som underhålssvärme under vintern, har inte kopplat in den men man ska koppla in den efter kaminen. Den vaställbar från 0-40C men jag ställer in den på 6-7C. Ska koppla in den under veckan hade jag tänkt, men behöver inte sätta på den än då det inte är så kallt här.
Upvärmningen med kaminen går utmärkt trots att jag inte har "installerat" ett korrekt rökrör ännu, blir att fixa det till våren då en plåtslagare kommer och hjälper mig pga. att röret ska gå genom ett utskjutande veranda tag.
Det tar ungefär 5timmar att värma upp poolen nu till 39C, men går snabbare om man har rätt rökrör.
Skickar med en bild på min installation som den ser ut nu.


Upvärmningen med kaminen går utmärkt trots att jag inte har "installerat" ett korrekt rökrör ännu, blir att fixa det till våren då en plåtslagare kommer och hjälper mig pga. att röret ska gå genom ett utskjutande veranda tag.
Det tar ungefär 5timmar att värma upp poolen nu till 39C, men går snabbare om man har rätt rökrör.
Skickar med en bild på min installation som den ser ut nu.


Redigerat:
Klicka här för att svara