Hej!

Har ett garage eller snarare glorifierad carport från 1975 som jag har begåvat med 70mm isolering i väggarna och 95mm i taket allt utan plast. Detta pga dess konstruktion är medioker som bäst så jag vill inte skämma bort eller sminka grisen för mycket och bygga nytt finns inte på kartan i kostnade och med nuvarande grannar etc.

Garaget är 35kvm och 200-220cm i tak (golv och tak lutar friskt)

Målet med isoleringen var att få upp osb skivor på väggarna för att kunna organisera och för att få jämnare värme.
Då det är svart målat och har platt tak och ligger öppet så varierar värmen från +45C på sommaren till -20C på vintern.

Det ett meck/förvaringsgarage och jag vill hålla bort fukten pga rostbildning etc.

Vad bör jag skaffa för värmekälla för att hålla det torrt samt frostfritt ca 5C räcker då?

Redigerat:
Tomture61
R robber skrev:
Hej!

Har ett garage eller snarare glorifierad carport från 1975 som jag har begåvat med 70mm isolering i väggarna och 95mm i taket allt utan plast. Detta pga dess konstruktion är medioker som bäst så jag vill inte skämma bort eller sminka grisen för mycket och bygga nytt finns inte på kartan i kostnade och med nuvarande grannar etc.

Garaget är 35kvm och 200-220cm i tak (golv och tak lutar friskt)

Målet med isoleringen var att få upp osb skivor på väggarna för att kunna organisera och för att få jämnare värme.
Då det är svart målat och har platt tak och ligger öppet så varierar värmen från +45C på sommaren till -20C på vintern.

Det ett meck/förvaringsgarage och jag vill hålla bort fukten pga rostbildning etc.

Vad bör jag skaffa för värmekälla för att hålla det torrt samt frostfritt ca 5C räcker då?
Har själv ett garage på 35 kvm som värms till 15-16 gr under uppvärmningssäsongen .
Detta med en LLVP + luftavfuktare + backup en byggvärmare .
Kostar inte mer än 1000 kwh / år .
Du har dock en mycket sämre isolering .
Har också en luftavfuktare .
Råder dig att hålla min 16 gr , blir annars mycket luftavfuktning annars .
Skaffa en trådlös temp / hygrometer så du har koll på värden och att värmen fungerar .
Mögel börjar trivas vid 80 % RH
Vid 60 % RH rostar obehandlat stål spontant .

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.