Vid en tur upp på taket såg jag att det inte finns något skydd för vattnet som slår mot skorstenen, utan det verkar få rinna fritt under plåttaket. Ska det verkligen vara så? Finns det något bra sätt att lösa det själv på annars, eller behöver man ta in en plåtfirma?
Dessutom är jag osäker på vad det är för takplåt, går det att uttala sig om på dessa bilder? Själva plåten verkar okej, men klockspiken har till viss del rostat och börjat krypa ut. Finns det något man kan göra för att förlänga takets livslängd? Slå in spikarna, byta till skruv, ta in firma för att måla?
Vänligen,
Mikael
Dessutom är jag osäker på vad det är för takplåt, går det att uttala sig om på dessa bilder? Själva plåten verkar okej, men klockspiken har till viss del rostat och börjat krypa ut. Finns det något man kan göra för att förlänga takets livslängd? Slå in spikarna, byta till skruv, ta in firma för att måla?
Vänligen,
Mikael
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Takplåten ska ju ligga under beslaget..
Det enda som finns färdigt för hemmapul är ju typ wakaflex.
Är det ett boningshus så skulle jag börja spara till ett byte istället för att måla
Det enda som finns färdigt för hemmapul är ju typ wakaflex.
Är det ett boningshus så skulle jag börja spara till ett byte istället för att måla
Skulle ju kunna vara så att det ligger ett gammalt tak under som hanterar det vatten som kommer från skorstenen, men det är ju ingen bra/riktig lösning.
Hur ser det ut vid andra genomföringar, det syns ett rör på bilden också troligtvis till expansionskärl?
Hur ser det ut vid andra genomföringar, det syns ett rör på bilden också troligtvis till expansionskärl?
Tack för svar! Wakaflex ser ju ut som en enkel åtgärd. Takbyte är med i tankarna men det är mycket tak så skulle gärna skjuta på det ett tag till.plåtrickard skrev:
Tack för svar! Det låter som att täta skarven kan vara en (tillfällig) lösning framöver alltså. Andra genomföringar tycker jag ser bristfälliga ut utan närmare kunskap. Se bilder nedan. Röret som var med på ovanstående bild är enbart ett stöd till antenn och går inte igenom plåten.A AndersS skrev:
Det var droppläckage till vinden i vintras vid ett rejält regnfall, som i första hand verkar komma ifrån takstegen där fastsättningen lossat och som jag nu dragit åt. Sedan finns det en ventil till toalett med tecken till tidigare läckage som jag håller koll på. Taket verkar alltså gå mot sitt slut men jag skjuter gärna på ett byte som sagt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Regelbundet bryta strömmen till LLVP i drift? Samt råd om underhåll.
Värmepumpar -
Cellulosa i snedtak samt plåttak, erfarenhet någon?
Isolering -
Projekt, nytt plåttak över eternittaket samt installation av solceller
Tak & Vind -
Tips på underhåll av vindskivor samt underlagstak
Färg, Måla & Tapetsera -
Massa åsikter om underhåll av trall samt borttagning av grön påväxt...
Altan & Uteplats