1 701 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Cellulosa i snedtak samt plåttak, erfarenhet någon?
Hej
Har snedtak i två rum där sågspånen satt sig, ligger bara lite i botten, och det finns påväxt på råsponten. Utanför sponten ligger gammalt plåttak direkt mot råsponten, ovan plåten har man lagt pannor 2005. Tänkte isolera med cellulosa och använda ångbroms (typ isover vario). Men det är lite pyssel att få dit en luftspalt, och vissa rekommenderar inte heller det. I nuläget ligger det en bräda mellan vinden och snedtaksfacket vilken jag isåfall tänkte ta bort för att förbinda snedtaket med vinden. Taken ligger mot norr och idag saknas ångbroms/spärr.
Någon som har erfarenhet av en sådan lösning?
Har snedtak i två rum där sågspånen satt sig, ligger bara lite i botten, och det finns påväxt på råsponten. Utanför sponten ligger gammalt plåttak direkt mot råsponten, ovan plåten har man lagt pannor 2005. Tänkte isolera med cellulosa och använda ångbroms (typ isover vario). Men det är lite pyssel att få dit en luftspalt, och vissa rekommenderar inte heller det. I nuläget ligger det en bräda mellan vinden och snedtaksfacket vilken jag isåfall tänkte ta bort för att förbinda snedtaket med vinden. Taken ligger mot norr och idag saknas ångbroms/spärr.
Någon som har erfarenhet av en sådan lösning?
Jag skulle inte våga låta isoleringen ligga direkt mot råsponten. Mitt argument är att minsta vattendroppe som läcker in stannar i isoleringen istället för att torka ut.
Varför vill du ha ångbroms? Ångspärren släpper ju igenom mindre vattenånga och är praxis. Vilken typ av isolering du har spelar mindre betydelse.
Varför vill du ha ångbroms? Ångspärren släpper ju igenom mindre vattenånga och är praxis. Vilken typ av isolering du har spelar mindre betydelse.
Hej, just för att man ska kunna möjliggöra att fukten kan torka ut inåt (variabel ångbroms) tänkte jag...
Det var egentligen isoleringsfrman som rekommenderade att köra utan luftspalt tillsammans med variabel ångbroms.
Det var egentligen isoleringsfrman som rekommenderade att köra utan luftspalt tillsammans med variabel ångbroms.
hej per!P Per Stenmar skrev:
För två år sen löste jag det som så att jag blåste cellulosa i facken och satte en variabel ångbroms som möjliggjorde en lösning med oventilerat parallelltak. Jag körde med isocells produkter och de kunde även leverera en garanti på denna typkonstruktion. Hade ett par hygrometrar i snedtaken och det verkar som det var torrt och fint. Kolla med någon isolerfirma eller isocell/isover.
Men efter att vi rev i taket för två år sen så fann jag att yttertaket inte höll måttet så det slutade med att vi bestämde oss för att byta hela taket. Just nu är takbytet klart och vi valde då att plocka bort det gamla otäta plåttaket och alla brädor under. Vi lät snickarna bygga på med masonit på takstolarna och seda Sala på 25mm för att skapa en luftspalt. Behövs troligen inte men snickarna kände sig trygga med det, så det blev lite hängslen och livrem då vi åkte på ett oförutsett takbyte.
Hoppas det var något svar på frågan
Liknande trådar
-
Vinkel snedtak
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur tunt kan man flytspackla på fibercement för klinker samt på plyfa under vinylgolv
Golv -
Lönsamt köpa timer till julbelysningen
Artikelkommentarer -
Cellulosa lösull eller skivor i snedtak? Olika svar från försäljare! *Bild*
Isolering -
spruta cellulosa i snedtak utan luftspallt??
Isolering