9 967 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Underfärgen löses upp när jag målar nytt!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Men är detta ett känt problem att det inte går att använda vattenburna färger på gamla snickerier. Jag har renoverat många gamla bostäder i mitt liv. Jag borde hört talas om det tycker jag.
Men de grundfärger jag har använt mest genom åren är gamla hederliga alkydfärger. Dvs ej vattenburna. Så det kanske är förklaringen.
Är det inte lite märkligt att en vattenburen färg löser upp det som en lacknaftaburen färg inte löser upp?
Men de grundfärger jag har använt mest genom åren är gamla hederliga alkydfärger. Dvs ej vattenburna. Så det kanske är förklaringen.
Är det inte lite märkligt att en vattenburen färg löser upp det som en lacknaftaburen färg inte löser upp?
Jag slipade ner den upplösta färgen med grovt papper och har nu grundat med en ren alkydgrund. Vanlig oljefärg alltså. Det verkar funka hur bra som helst. Dessvärre 48h torktid. Sådant är ju lite irriterande när man vill bli klar med projekten. Lite extra irriterande när man måste leva utan fönster.
I det större perspektivet är ju det här lite problematiskt. oljefärgerna är ju på väg att fasas ut. Hur ska man i framtiden kunna renovera gamla snickerier? Linoljefärg kanske?
I det större perspektivet är ju det här lite problematiskt. oljefärgerna är ju på väg att fasas ut. Hur ska man i framtiden kunna renovera gamla snickerier? Linoljefärg kanske?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden