Hej!

Jag har byggt en väggsektion till ett förråd, enligt bild, där det är tänkt att sitta en bred dörr, 1300 mm.

Alla reglar är av dimension 45x95.

Nu till min fråga. Är det för stor spännvid på hammarbandet där det är tänkt att dörren ska sitta?

Ovanpå hammarbandet kommer det vara takstolar med cc 1200 mm. Hammarbandet är liggande.45x95.

Handritad skiss av en väggsektion med måttangivelser för förrådet, visar placeringen för en bred dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inte rätt person att svara på om det är OK eller inte. Men min magkänsla är att det är för klent. Men för att någon här med rätt kunskap skall kunna ge ett svar, så behöver man även veta vilken spännvidd det blir på takstolarna som skall vila på hammarbandet.

Varje takstol ger ju en punktbelastning som är beroende av hur mycket belastning i form av snö, och egenvikt det blir på taket som takstolen bär upp.
 
Det beror ju på var takstolarna hamnar.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Min magkänsla säger också för klent, en liggande 45x95 tar inte mycket last. Om det ska finnas någon chans gäller det nog att takstolarna hamnar direkt över stolparna. Då kanske det behövs en extra takstol så att du får på var sida om dörren?. Som hempularen säger ovan beror det ju också på takets bredd
 
Hej!

Tack för er input :)

Jag har uppdaterat ritningen med mer exakta mått och var takstolarna är tänkta att sitta. Takstolarna är markerade med X ovanför hammarbandet. Jag tänker att den svaga punkten är den takstol/stolpe som är inringad? Takstolen skulle där hamna ca 100 mm till vänster om stolpen om det är 1200 mm mellan varje takstol.

Skulle det fungera?

Handritad skiss av takstol placering med måttangivelser och en inringad takstol markerad med X.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där var ju skillnad :-)
Nej det där blir inga problem med hållfastheten.
Det är förstås möjligt att förstärka förbandet där det är klenare med en regel på högkant mellan takstolarna på hammarbandet om man vill.

Har du några bilder på ritningarna på huset?
 
Vad är det för modulhöjd på dörren du ska in med? Vad får du plats med?

Normalt har man ju en kraftigare regel på högkant över större öppning för att ta upp laster och även för att kunna hantera att en takstol hamnar. Kör man på känsla så skulle jag absolut dragit in en kraftigare regel på högkant som stärker upp hammarbandet. Är det dessutom ett rätt platt tag vilket jag gissar då denna sidan endast är 2m hög så måste du tänka på eventuella snölaster även om du dimensionerar från höften
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där var ju skillnad :)
Nej det där blir inga problem med hållfastheten.
Det är förstås möjligt att förstärka förbandet där det är klenare med en regel på högkant mellan takstolarna på hammarbandet om man vill.

Har du några bilder på ritningarna på huset?
Har tyvärr inte möjlighet att lägga en regel på högkant då vi förlänger en befintlig byggnad och måste ta hänsyn till höjden.

Vad tänkte du för ritning? :) Har en bild på sektionsritningen och planlösningen. Sen har jag använt Svenskt Träs byggbeskrivning för Garage rätt mycket, https://www.byggbeskrivningar.se/pd...rivningar.ashx?File=8795&Doc=Broschyr&cid=436

Till hur regelkonstruktionen och takstolarna ska se ut.

Handritad planlösning och sektionsritning för byggprojekt, inkluderar mått och vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av en regelkonstruktion för en byggnadsförlängning med benämningar av olika delar som nockbräda och takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av takstol med mått och konstruktionsdetaljer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Vad är det för modulhöjd på dörren du ska in med? Vad får du plats med?

Normalt har man ju en kraftigare regel på högkant över större öppning för att ta upp laster och även för att kunna hantera att en takstol hamnar. Kör man på känsla så skulle jag absolut dragit in en kraftigare regel på högkant som stärker upp hammarbandet. Är det dessutom ett rätt platt tag vilket jag gissar då denna sidan endast är 2m hög så måste du tänka på eventuella snölaster även om du dimensionerar från höften
Modulmåttet på dörren är tänkt att vara 13x20. Så cc avståndet blir ju egentligen 1345 och inte 1300 där dörren är tänkt att sitta.

Har tyvärr inte möjlighet att lägga en regel på högkant då vi förlänger en befintlig byggnad och måste ta hänsyn till höjden.

Lutningen på taket kommer vara ca 25 grader och vi bygger i Stockholmsområdet, gällande snözon :)
 
Man kan ju sätta en extra takstol så hamnar de i var kant på öppningen.
Eller lite enklare och billigare så sätter du en regel mellan de två takstolarna vid sidorna med beslag som hänger ner och lyfter takstolen som hamnar över öppningen. Eller skruvar regeln i kilarna. Då blir det mer som takstolen vilar på sidorna.
I de fack där det inte är dörröppning kan du skruva i reglar på högkant under hammarbandet.
 
  • Gilla
M Isak
  • Laddar…
Goordons Goordons skrev:
Modulmåttet på dörren är tänkt att vara 13x20. Så cc avståndet blir ju egentligen 1345 och inte 1300 där dörren är tänkt att sitta.

Har tyvärr inte möjlighet att lägga en regel på högkant då vi förlänger en befintlig byggnad och måste ta hänsyn till höjden.

Lutningen på taket kommer vara ca 25 grader och vi bygger i Stockholmsområdet, gällande snözon :)
Ahh, då blir det klurigare, ingen plats alls då mao förutom hammarbandets tjocklek dvs 45mm....

Min rekommendation då är väl att låsa en variabel först, tex att du sätter takstolarna rakt över reglarna på respektive sidan av dörröppningen. Det skulle vara min startpunkt och jag tror fördelen med en regel rakt under överväger nackdelen med att du får längre än cc-1200 mellan just dom takstolarna. Även i stockholm kan det ju lägga sig en del snö så jag skulle absolut köra takstolar rakt över väggens reglar. Om du har ett lätt tak och har någon millimeters marginal så kan du alltid kompensera något cc-avstånd mellan takstolarna med kralligare råspont.

Om du kör ett tyngre tak, tex sedum eller betongtegel, och du är rädd för att råspånten ska böjas ner lite kan man överväga att fälla in en extra takstol som då hamnar på straxt över cc-600.

Ett sätt att uppnå en hammarbandsliknande funktion är att ställa en regel i samma dimension på högkant i överkant av dörröppningen mellan takstolarna. På så sätt har du mer än 45mm virke. Om du dessutom vill fälla in en extra takstol med straxt över cc-600 skulle du kunna avsluta denna mot denna "felplacerade" hammarband
 
M myrstack skrev:
Ahh, då blir det klurigare, ingen plats alls då mao förutom hammarbandets tjocklek dvs 45mm....

Min rekommendation då är väl att låsa en variabel först, tex att du sätter takstolarna rakt över reglarna på respektive sidan av dörröppningen. Det skulle vara min startpunkt och jag tror fördelen med en regel rakt under överväger nackdelen med att du får längre än cc-1200 mellan just dom takstolarna. Även i stockholm kan det ju lägga sig en del snö så jag skulle absolut köra takstolar rakt över väggens reglar. Om du har ett lätt tak och har någon millimeters marginal så kan du alltid kompensera något cc-avstånd mellan takstolarna med kralligare råspont.

Om du kör ett tyngre tak, tex sedum eller betongtegel, och du är rädd för att råspånten ska böjas ner lite kan man överväga att fälla in en extra takstol som då hamnar på straxt över cc-600.

Ett sätt att uppnå en hammarbandsliknande funktion är att ställa en regel i samma dimension på högkant i överkant av dörröppningen mellan takstolarna. På så sätt har du mer än 45mm virke. Om du dessutom vill fälla in en extra takstol med straxt över cc-600 skulle du kunna avsluta denna mot denna "felplacerade" hammarband
Hej,

Menar du då att man gör enligt bilden nedan. Takstolarna hamnar då rakt över väggregeln och vill jag ha en extra takstol så lägger jag den enligt rödmarkerat i bilden. Tolkar jag dig rätt?

Schematisk bild på placering av takstolar över en väggregel, med måttangivelser och rödmarkering för extra takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Goordons Goordons skrev:
Hej,

Menar du då att man gör enligt bilden nedan. Takstolarna hamnar då rakt över väggregeln och vill jag ha en extra takstol så lägger jag den enligt rödmarkerat i bilden. Tolkar jag dig rätt?

[bild]
Jupp! Sen skulle jag nog propsa på den regeln på högkant mellan dina takstolar där likt ett hammarband men då på ”fel” sida men ändå med en uppstyvande funktion
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Jupp! Sen skulle jag nog propsa på den regeln på högkant mellan dina takstolar där likt ett hammarband men då på ”fel” sida men ändå med en uppstyvande funktion
Okej. Enligt bilden nedan då? Det extra hammarbandet är endast ovanför dörren och fäst i dom takstolar som går på sidan om dörröppningen?

Schematisk illustration av en väggsektion med hammarband, extra hammarband vid dörr och angränsande takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flyttar du takstolarna på respektive sida av dörren 50mm åt höger så ska det inte vara några problem. Att ha ett fack på 1300mm på takstolarna bör heller inte vara ett problem.
 
  • Gilla
Goordons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.