Hej

Har ett gammalt hus på landet med tillhörande lada.
Har luftburna ledningar från stolpe in till huset idag. Där ledningarna ansluter till byggnaden finns på insidan en liten säkringsbox med 3st 16A(!) säkringar. Från denna säkringsbox via en inklädnad i taknock går sedan ett metallrör fram till huvudcentralen/elmätaren som är placerad på övervåningen. Huvudbrytaren är en gammal relik från efterkrigstiden, elmätaren är dock hyggligt ny, digital.
Vid huvudbrytaren sitter 3st 20A säkringar(vilka givetvis aldrig har löser ut då de sitter 16A säkringar innan). Vägg i vägg med huvudbrytaren och elmätaren sitter en elcentral som försörjer övervåningen. Från denna elcentral går sedan ett utanpåliggande metallrör ner till golv och dyker sedan upp i tak i hallen på bottenvåningen där 2st undercentraler är placerad som försörjer bottenvåningen.
Strömmen till ladan går direkt från fasskenorna från centralen på övervåningen via en svart gummikabel typ RDOE (diametern som en gammal 5-krona i ) ut genom vägg och hänger utvändigt på fasad ner till mark där den försvinner. Dyker sedan upp igen inne i ladan där en gammal ASEA central sitter med 16A säkringar i.

Nu till frågan. Om jag skulle säkra upp i säkringsboxen till 20A(vilket jag betalar för på elräkningen) istället för som idag 16A tror ni de skulle de bli problem med kabeln till ladan då? Mellan säkringsboxen och huvudströmbrytarna är de 6mm kabel, så där är jag inte orolig.
RDOE kabeln däremot tycker jag ser ut att var 2,5mm på...vilket är för lite? bör de vara 4mm?
Förstår inte annars anledningen till att man har valt att sätta 16A i säkringsboxen?

Vill ogärna sätta ytligare en säkringsbox invändigt på 16A för ladan, har tillräckligt med centraler/säkringsboxar på 100m2 hus.

Gammat hus, gammal el=besvärligt =)

A
Vill du inte säkra av (gummi)kabeln till ladan, som i sig är av fel typ, så ska du heller inte säkra upp från 16 till 20.

Det är väldigt vanskligt att ge råd om att säkra upp i en gammal anläggning i det skick som du beskriver den. Man behöver se detta på plats för att kunna avgöra vad som är korrekt dimensionerat och vad som behöver göras för att kunna ta ut mer effekt. Med massor av bilder och exakta detaljer kring ledarareor etc kan du dock få en hygglig bedömning härifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.