Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nog aldrig använt en högtryckstvätt tidigare men jag har förstått att man behöver en om man bor i hus. Det här forumet tycker dessutom bestämt att man ska ha en kränzle.
För en gångs skull valde jag ett lite mindre verktyg och avstod trefas. De allra minsta har en tråkig högvarvig motor så det fick bli 2160.
Första intryck är positivt. Maskinen är ganska tyst, inte minst förstås för att den stänger av sig direkt man släpper avtryckaren. Jag var lite orolig för lag när man startar igen men det var inte så farligt.
Stenar man sprutar på verkar bli rena. Allt som befinner sig på andra sidan verkar bli smutsigt. Slangen känns trevlig och vindan är praktisk. Jag vet inte riktigt vad mer det finns att säga.
Nice !fiskbuggaren skrev:[bild]
Jag har nog aldrig använt en högtryckstvätt tidigare men jag har förstått att man behöver en om man bor i hus. Det här forumet tycker dessutom bestämt att man ska ha en kränzle.
För en gångs skull valde jag ett lite mindre verktyg och avstod trefas. De allra minsta har en tråkig högvarvig motor så det fick bli 2160.
Första intryck är positivt. Maskinen är ganska tyst, inte minst förstås för att den stänger av sig direkt man släpper avtryckaren. Jag var lite orolig för lag när man startar igen men det var inte så farligt.
Stenar man sprutar på verkar bli rena. Allt som befinner sig på andra sidan verkar bli smutsigt. Slangen känns trevlig och vindan är praktisk. Jag vet inte riktigt vad mer det finns att säga.
Trevligt att du är nöjd (f-n vore annars med tanke på priset).... väntar själv på leverans av en 1152... inte lika kraftig som din men jag hoppas att den skall duga. Följde också rekommendationerna på forumet & det verkar ju som att de flesta som köpt Kränzle inte är missnöjda.
Fick precis hem en foam-lance i syfte att användas med högtryckstvätten så man kan löddra upp bilen ordentligt...
Film!!
Funderar på att sälja min 1152TST (som jag iofs är extremt nöjd med och har ställt upp trycket en aning för att komma upp i exakt 2,8kW effekt), just för att få en lite mer tystgående maskin. Funderar på Profi 175 3,8kW.
Lägg gärna upp en film som visar vad manometern går upp till och så man hör lite hur maskinen låter!
Funderar på att sälja min 1152TST (som jag iofs är extremt nöjd med och har ställt upp trycket en aning för att komma upp i exakt 2,8kW effekt), just för att få en lite mer tystgående maskin. Funderar på Profi 175 3,8kW.
Lägg gärna upp en film som visar vad manometern går upp till och så man hör lite hur maskinen låter!
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Efter lång tid har jag nu kört tvätten igen och tagit lite film. Tyvärr var det rätt meckigt att få upp filmsnuttar här. Om det gått att ladda upp direkt till forumet hade du fått några.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har inte gjort någon uttömmande sökning, men det verkar som att google insisterar på att publicera namn tillsammans med videos och om jag försöker skapa ett nytt konto just för byggahus vill de ha ett namn. Jag är inte ett dugg intresserad av att knyta ihop mina olika nätidentiteter.FredrikR skrev:
Jag skulle förmodligen kunna skapa ett nytt konto och bara fylla i en massa hittepå, men det känns inte heller rätt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det är svårt att fånga ljud rättvisande. Här skjuter jag upp i luften. Om man istället faktiskt använder tvätten dränker ljudet från vattnet som träffar ytan helt ut ljudet från maskinen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Idag testade jag för första gången andra lansen jag köpte med tvätten: den med flat stråle. Inte dumt alls.
Ett fast munstycke?
Jag köpte några olika dysor och de som Kränzle säljer kommer från Spraying systems vilket innebär good stuff, och kompletta datablad finns med diagram och allt. Tycker det är väldigt tydligt att t.ex. ett fast 40-graders munstycke ger en väldigt mycket jämnare sprutbild med jämnare droppstorlek än ett sånt "vario-nozzle".
Jag köpte några olika dysor och de som Kränzle säljer kommer från Spraying systems vilket innebär good stuff, och kompletta datablad finns med diagram och allt. Tycker det är väldigt tydligt att t.ex. ett fast 40-graders munstycke ger en väldigt mycket jämnare sprutbild med jämnare droppstorlek än ett sånt "vario-nozzle".
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Funderar på högtryckstvätt och valet faller mellan Kränzle 1152 och 2160.
@fiskbuggaren Är du nöjd med maskinen? Har du provat den i uttag som är avsäkrade för 10 resp 13 ampere?
Lite orolig för flexibiliteten med den större maskinen då den kräver högre effektuttag. Det kanske man kan anpassa genom att lära sig vilket tryck man ställer in maskinen på?
Mitt primära syfte till en högpresterande variant är att få lite drag i avloppsrensarslang.
@fiskbuggaren Är du nöjd med maskinen? Har du provat den i uttag som är avsäkrade för 10 resp 13 ampere?
Lite orolig för flexibiliteten med den större maskinen då den kräver högre effektuttag. Det kanske man kan anpassa genom att lära sig vilket tryck man ställer in maskinen på?
Mitt primära syfte till en högpresterande variant är att få lite drag i avloppsrensarslang.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jo, jag är nöjd, dock sällananvändare och förstagångsägare så jag har inte mycket att jämföra med. Jag har nog faktiskt aldrig kört den på annat än 16A-uttag så jag kan tyvärr inte vara behjälplig där heller.S Sir_fixalot skrev:Funderar på högtryckstvätt och valet faller mellan Kränzle 1152 och 2160.
@fiskbuggaren Är du nöjd med maskinen? Har du provat den i uttag som är avsäkrade för 10 resp 13 ampere?
Lite orolig för flexibiliteten med den större maskinen då den kräver högre effektuttag. Det kanske man kan anpassa genom att lära sig vilket tryck man ställer in maskinen på?
Mitt primära syfte till en högpresterande variant är att få lite drag i avloppsrensarslang.
1152 går att köra på 10A om man ställer trycket på 115 bar. Den svenska versionen är strypt, men om man köper den tyska kan man gå upp till 130 bar (ca 12-13A). Inga problem att köra 130 bar med 10A smältsäkring om man inte kör länge (en timme i sträck). Dvärgbrytare lite känsligare.S Sir_fixalot skrev:Funderar på högtryckstvätt och valet faller mellan Kränzle 1152 och 2160.
@fiskbuggaren Är du nöjd med maskinen? Har du provat den i uttag som är avsäkrade för 10 resp 13 ampere?
Lite orolig för flexibiliteten med den större maskinen då den kräver högre effektuttag. Det kanske man kan anpassa genom att lära sig vilket tryck man ställer in maskinen på?
Mitt primära syfte till en högpresterande variant är att få lite drag i avloppsrensarslang.
Det är lär vara samma på 2160/2175 men där vet jag inte vilket tryck som motsvarar 10A.
Klicka här för att svara