Jag kommer att bygga med Supergrund och funderar på att ta 300mm istf 200mm. Kostar 12500 + moms extra för min platta på 173m2. Det är inte så mycket när man ändå har betalat dryga 80'

Eller tänker jag fel?
 
jimnor skrev:
Jag kommer att bygga med Supergrund och funderar på att ta 300mm istf 200mm. Kostar 12500 + moms extra för min platta på 173m2. Det är inte så mycket när man ändå har betalat dryga 80'

Eller tänker jag fel?
Har själv byggt hus med Supergrund. En av fördelarna med denna grund skall ju vara att 200mm isolering är lika bra som 300mm med ett traditionellt L-element.

Att vi sedan fick (och betala för så klart) alldeles för mycket cellplats är en annan femma.

Hälsningar
 
Fast om man tar 300mm så hamnar man på ett u-värde runt 0.122 mot 0.178 för L-element med 300mm isolering och 0.154 med u-min med 200mm.

Frågan är hur mycket det ger per år i energibesparing/komfort...
 
Om jag tänkt rätt blir besparingen att gå från 200 mm till 300 mm ungefär så här:

Skillnad i U-värde=0.154-0.122=0.032 W/m2K
Plattan är 173 m2

173x0.032=5.54 W/K

Antag inomhustemperatur på 23 grader (golvvärme), och
marktemperatur på i snitt 9 grader
(23-9)x5.54=77.5 W = 0.0775 kw
0.0775Wx24hx365 dagar per år = 679 kWh/år

Kanske är marktemperaturen felaktig, kanske det borde antas att det inte är någon golvvärme alls under vissa månader, kanske.... Men, jag nu räknat rätt blir i så fall besparingen omkring 700 kr/år. Eftersom den extra isoleringen kostande 12 500 kr + moms motsvarar det en avkastning på drygt 4%. Med dagens ränteläge borde det alltså vara en lönsam (men inte självklar) investering.
 
Hej,
Nu var det ett tag sedan jag skrev här på sidan, men har nu riktigt bra värme siffror för vårat hus.
De senaste 2 åren har vi använd ganska exakt 6000 kWh per år för att värma upp huset (egen elmätare till värmepumpen). Jag är kanon nöjd med att vi valde umin grunden och vi har 30 cm cellplast i grunden.
Vårat hus är på 272 kvadrat och total elförbrukning ligger på 15000 kwh/ år.

Vårat hus finner ni på : Bilder på när Olof och Carina bygger hus
 
Trots flera frågor hittar jag inget om pris på Umin jämfört med de vanliga L-elementen. Inga dåliga erfarenheter från Supergrund tycks heller finnas. Någon som kan bidra med något av ovanstående?
/Tobben
 
Snailman
Jag har läst nånstans, att elementen inte höll måtten så bra, så om man la dem på ett plant underlag så kunde överkanten variera typ någon centimeter eller 2 på olika ställen.
 
När ni satt ut kantelementen hur har ni då satt de efter profiltrådarna? Yttersida av den gjutna balken efter tråden eller ytterkant cellplast på elementen efter tråden? Blir inte riktigt klok på hur man ska göra?

Tittar nämligen på min grundritning och dess yttermått stämmer överens med mitt hus yttermått med panel osv. så om jag sätter elementen efter ytterkant cellplast och sedan skär bort den så har jag fått för mig att stommen ska komma rätt då panelen bygger ungefär lika mycket som tjockleken på cellplasten (som jag ska skära bort) är.

Men när jag sen läser byggbeskrivningen så tolkar jag det som om att man ska lägga ut kantelementen efter ytterkant på den blivande gjutna balken?

Är rent vilse just nu men vill gärna veta hur ni andra gjort, så att allting blir rätt... är ju lite svårt att flytta en hel grund ;)
 
Snailman
Kan bidra med en bild, utegipsen har sedan satts direkt mot reglarna.
 
  • Resize of IMGP1392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman skrev:
Kan bidra med en bild, men jag vet inte var ytterväggen kommer (tror de ska ha en liggande 45*45 utanpå reglarna, men är inget som jag vet säkert.
Tack för bilden, men den hjälper mig tyvärr inte så mycket... för när grunden väl är gjuten så sätter man ju stommen efter plattans ytterkant oavsett vad. Nåväl, får fundera vidare...
 
K
hon skrev:
Jag tänkte på en sak om man har fönsterpartier som går enda ner till platta som är ganska vanligt i dag så har man tex 35 leca isoblock så sitter ofta karmen monterad 5cm in på stenen för normal smyg sedan är karmens tjocklek ofta 10cm alltså totalt ca15cm från ytterkant platta och har jag då en kantbalk som är 30cm bred så får jag ju 15cm betong rakt in i huset innan frigolitens insida kommer som skall bryta kuldbryggan är det någon som tänkt på det.
Liknande köldbrygga får du med L-elementens fasning som kommer i kontakt med isoblockets kallmur. Hade inte fasningen varit där så hade energiflödena sett annorlunda ut, men då hade den å andra sidan inte kunnat bära blocket :)
 
Snailman
Tydligen ska man göra någonting i den här stilen om dörrar eller fönster går ända ner.

Personligen kommer jag att undvika fönster som går ända ner till plattan.

angående frågan tidigare, så förstår jag den nog inte, det vanliga är väl att man får byggnadstillstånd baserat på en ritning, om man fått det så kan man ju inte bygga ett hus som är 10cm större på alla håll tex.

Så man tittar väl på ritningen vilket mått huset ska ha och sedan anpassar man grunden till dessa mått. Så det här med att man anpassar sig efter grunden förstår jag nog inte?

särskilt inte, om det typ kommer färdiga väggelement eller så...
 
  • Resize of IMGP0698.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den utsättningen jag fått av Metria är efter färdig fasad och det är därför allting snurrat runt i huvudet ett extra varv, sedan så kommer huset byggas i lösvirke (platsbyggt) men jag tror jag är klar på hur det ska se ut nu...
 
För om man sätter elementen efter utvändig fasad, sedan kapar av cellplasten och ska bygga på med gips, spikläkt, bräda och ytterbräda så bygger det ca: 80 mm precis lika mycket som tjockleken på cellplasten är som man kapar bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.