Att oljan kyls ner rejält och mer än man kanske tror det stämmer.
Lastade ner lite potatis i fredags i 180 gradig olja och tempen sjönk ner till 120 rätt snabbt.
Och det var inga större mängder det rörde sig om.
Tycker en gjutjärnsgryta borde hålla värmen rätt bra annars.

När det gäller sån annan termometer så har jag nåt liknande men från Weber.
Fungerar bra den med.

sblixten skrev:
Skaffa "gula faran" istället.
Då kan du välja probe själv och det blir sekundsnabbt och exakt.
Jag äger något liknande som den på bilden, men i hemmet skulle jag byta alla dagar i veckan mot "gula faran".
OK, du har lyckats göra mig nyfiken. Vad är denna gula fara du hänvisar till? Google ger det väntade svaret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gula_faran), och sådana får man *inte* använda för att testa temperaturen på frityroljan med! Det finns lagar mot det sedan ganska många år.

Så vad är det som avses?

• Gilla
mape17
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
OK, du har lyckats göra mig nyfiken. Vad är denna gula fara du hänvisar till? Google ger det väntade svaret ([länk]), och sådana får man *inte* använda för att testa temperaturen på frityroljan med! Det finns lagar mot det sedan ganska många år.

Så vad är det som avses?
Det där var lite roligt.
Jag var övertygad att google skulle ge svaret direkt, men där tog jag fel.
Skall fixa en länk.
http://www.maetforum.se/Armatherm-GTH-1160-Temperaturmatare?id=T101M#.Uu4n5sKYa70

Redigerat:
sblixten skrev:
Det där var lite roligt.
Jag var övertygad att google skulle ge svaret direkt, men där tog jag fel.
Skall fixa en länk.
[länk]
Tack. Även jag har tröttnat på dåliga ugnstermometrar, men den var lite dyr för att okynnesköpa. Eftersom det är termoelement så lär den ju dock både mäta länge, tillräckligt bra och även vid höga temperaturer (J-K maxar väl vid mer än 700C om jag inte missminner mig) så den borde funka alldeles utmärkt för fritering.

Jag tittade först på den typen men valde bort det eftersom jag
1. ville ha det snabbaste och thermapen var snabbast av alla k-prober som var seriösa nog att speca mättiden
2. huvudsakligen har behovet av att snabbt och med en hand mäta på matbitar, inte ugnsmätningar.

OM jag hade behovet av snabb ugnsmätning skulle jag nog ändå skippa just den gula. Jag hittade flera intressanta varianter från ETI som har samma grundfunktion och ett stort urval av prober. Bra pris om man handlar dom i UK. 1500 här hemma för en termometer osar ocker. man får top-notch för halva priset om man handlar utrikes.

MathiasS skrev:
Jag tittade först på den typen men valde bort det eftersom jag
1. ville ha det snabbaste och thermapen var snabbast av alla k-prober som var seriösa nog att speca mättiden
2. huvudsakligen har behovet av att snabbt och med en hand mäta på matbitar, inte ugnsmätningar.

OM jag hade behovet av snabb ugnsmätning skulle jag nog ändå skippa just den gula. Jag hittade flera intressanta varianter från ETI som har samma grundfunktion och ett stort urval av prober. Bra pris om man handlar dom i UK. 1500 här hemma för en termometer osar ocker. man får top-notch för halva priset om man handlar utrikes.
Jag kan förstå nyttan av den du har och alla har olika metoder samt önskemål.
Är det mycket mat som skall lagas och bråttom så föredrar jag en sådan som du har(och även jag själv har en liknande).
Den gula har väldigt många fördelar men dock en stor nackdel. Den är klumpig.

:thumbup:

ja jag kan mycket väl tänka mig en av varje sort, men vi ugnstillverkar mat så sällan att det inte varit aktuellt ännu. Men, man måste ju ta varje tillfälle att föra in bra teknik i köket...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.