Tjena,
Igår upptäckte jag att våran ugn inte blir varm med varmluftsfunktionen, den går upp till 40 grader sen händer inte så mycket. Använder man över/undervärme däremot så fungerar den finfint. Är det olika värmeelement för dessa funktioner? Är det möjligt/värt att byta värmeelement på egen hand?
Tacksam för alla tips!

(Är det fel forumdel så får väl någon moderator flytta tråden)

Åsa Lund
Ja det är olika element
Jag fick höra av en tekniker att man alltid ska värma upp ugnen som vanligt innan man startar varmluften. Elementet för varmluft håller inte för att värma ugnen.

I vår spis sitter det ett eget element för varmluften, sitter vid fläkten. Men jag tror att fler element är igång samtidigt.

Troligen inte speciellt svårt att byta. Om du lyckas lokalisera det så kan du resistansmäta det (med strömmen bruten till hela ugnen). En enkel multimeter för mätningen kostar inte så mycket, och en resistansmätning kan aldrig bli farlig, så länge man absolut säkert har brutit spänningen.

Wow, vilka snabba svar! Tack! Multimeter har jag så då blir det att riva ugnen till helgen. Så får vi se om man kan få tag på reservdelar till en rimlig penning :)

Åsa Lund skrev:
Ja det är olika element
Jag fick höra av en tekniker att man alltid ska värma upp ugnen som vanligt innan man startar varmluften. Elementet för varmluft håller inte för att värma ugnen.
I beskrivningen till min ugn står det tvärtom, för att snabba på uppvärmningen i ugnen ska man använda varmluftfunktionen. Så rådet gäller nog inte alla ugnar.

Även min ugn ska man använda varmluft för att snabbt få upp temperaturen i ugnen.

Åsa Lund
Montörerna jag pratade med servar Electrolux

MultiMan
Min Cylinda från 1998 har alltid startats med varmluft direkt och håller än. Vill också minnas att det stod, som andra påpekat, att man ska använda varmluften för att få varmt snabbt. Det går också mycket fortare, tippar på 60-70% av tiden jämfört med över/undervärme.

Skadat värmeelement på spishäll med synliga korrosionsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så såg elementet ut. Multimetern reagerade inte ens. Det gick hur enkelt som helst att komma åt inifrån och nu sitter ett nytt element monterat. 530 spänn bara!

• Gilla
tommib och 7 till
  • Laddar…
Z Zedo skrev:
[bild]
Så såg elementet ut. Multimetern reagerade inte ens. Det gick hur enkelt som helst att komma åt inifrån och nu sitter ett nytt element monterat. 530 spänn bara!

Vart satt den där delen? Var det enkelt att skruva isär och hittade du reservdelen i Sverige?

Albinp3 Albinp3 skrev:
Vart satt den där delen? Var det enkelt att skruva isär och hittade du reservdelen i Sverige?
Den sitter inne i ugnen. Det sitter typ en kåpa i bakkant på ugnsutrymmet, bakom den sitter värmeelementet. Hur enkelt som helst att komma åt. Öppna ugnsluckan och så tre eller fyra skruv. Delen köpte jag på Husqvarnas webbsida för reservdelar. Är det en Husqvarna du har?

Intressant, har en Husqvarna varmluftugn och min JFB löste ut så nu blir det ingen värme med varmluften. Kanske skall ge mig på att byta element då?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Intressant, har en Husqvarna varmluftugn och min JFB löste ut så nu blir det ingen värme med varmluften. Kanske skall ge mig på att byta element då?
Klart du ska! (y)

Byta elementet löste problemet...

• Gilla
Maldor och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.