Tjena,
Igår upptäckte jag att våran ugn inte blir varm med varmluftsfunktionen, den går upp till 40 grader sen händer inte så mycket. Använder man över/undervärme däremot så fungerar den finfint. Är det olika värmeelement för dessa funktioner? Är det möjligt/värt att byta värmeelement på egen hand?
Tacksam för alla tips!
(Är det fel forumdel så får väl någon moderator flytta tråden)
Igår upptäckte jag att våran ugn inte blir varm med varmluftsfunktionen, den går upp till 40 grader sen händer inte så mycket. Använder man över/undervärme däremot så fungerar den finfint. Är det olika värmeelement för dessa funktioner? Är det möjligt/värt att byta värmeelement på egen hand?
Tacksam för alla tips!
(Är det fel forumdel så får väl någon moderator flytta tråden)
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
I vår spis sitter det ett eget element för varmluften, sitter vid fläkten. Men jag tror att fler element är igång samtidigt.
Troligen inte speciellt svårt att byta. Om du lyckas lokalisera det så kan du resistansmäta det (med strömmen bruten till hela ugnen). En enkel multimeter för mätningen kostar inte så mycket, och en resistansmätning kan aldrig bli farlig, så länge man absolut säkert har brutit spänningen.
Troligen inte speciellt svårt att byta. Om du lyckas lokalisera det så kan du resistansmäta det (med strömmen bruten till hela ugnen). En enkel multimeter för mätningen kostar inte så mycket, och en resistansmätning kan aldrig bli farlig, så länge man absolut säkert har brutit spänningen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
I beskrivningen till min ugn står det tvärtom, för att snabba på uppvärmningen i ugnen ska man använda varmluftfunktionen. Så rådet gäller nog inte alla ugnar.Åsa Lund skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Min Cylinda från 1998 har alltid startats med varmluft direkt och håller än. Vill också minnas att det stod, som andra påpekat, att man ska använda varmluften för att få varmt snabbt. Det går också mycket fortare, tippar på 60-70% av tiden jämfört med över/undervärme.
Den sitter inne i ugnen. Det sitter typ en kåpa i bakkant på ugnsutrymmet, bakom den sitter värmeelementet. Hur enkelt som helst att komma åt. Öppna ugnsluckan och så tre eller fyra skruv. Delen köpte jag på Husqvarnas webbsida för reservdelar. Är det en Husqvarna du har?Albinp3 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Intressant, har en Husqvarna varmluftugn och min JFB löste ut så nu blir det ingen värme med varmluften. Kanske skall ge mig på att byta element då?
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Byta elementet löste problemet...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden