Knepigt problem, då grillförbud råder har man fått tänka om matplanerna och en köttfärspaj stod på agendan för dagen.
Så fort jag drar igång ugnen så slår JFB av - Plattorna fungerar som de skall, stekte precis färsen.
Ugnen användes senast igår vid cirka 1730 utan problem för lite snittar.
Läser andra trådar att det kan vara fukt i elementen som kan ställa till det - Idag må nog vara den fuktigaste dagen på länge med regnskurar men ändå knasigt när den fungerade fint i går?
Tips på felsökning? Eller skall man helt sonika lyfta jordstiftet på den rackaren? Perilex-uttag.
Hade en ond aning då jag kopplade lös elen till förrådet som byggs nytt, har terminerat kablarna med Wago och slagit in dem i en plastpåse som ligger under det ny förrådet, om det var så att väta tagit sig in men det var torrt som snus - Så inte fel där heller....
Någon med tips så jag slipper en tur till Pizzerian!?
Så fort jag drar igång ugnen så slår JFB av - Plattorna fungerar som de skall, stekte precis färsen.
Ugnen användes senast igår vid cirka 1730 utan problem för lite snittar.
Läser andra trådar att det kan vara fukt i elementen som kan ställa till det - Idag må nog vara den fuktigaste dagen på länge med regnskurar men ändå knasigt när den fungerade fint i går?
Tips på felsökning? Eller skall man helt sonika lyfta jordstiftet på den rackaren? Perilex-uttag.
Hade en ond aning då jag kopplade lös elen till förrådet som byggs nytt, har terminerat kablarna med Wago och slagit in dem i en plastpåse som ligger under det ny förrådet, om det var så att väta tagit sig in men det var torrt som snus - Så inte fel där heller....
Någon med tips så jag slipper en tur till Pizzerian!?
Skulle man kunna koppla ut alla andra jordade prylar för att på så vis se om det är någon annan mocka-grunk som har en mindre läckström och ugnen toppar ut det hela vid tillslag?
Är på sommarstugan så det enda som är jordat är VVB/Frys/Kyl/Förbränningsmuggen och uttaget ovan arbetsbänk i kök samt ugnen.
Ja och så kabeln till Förrådet då, som inte är inkopplad i den änden.
Är på sommarstugan så det enda som är jordat är VVB/Frys/Kyl/Förbränningsmuggen och uttaget ovan arbetsbänk i kök samt ugnen.
Ja och så kabeln till Förrådet då, som inte är inkopplad i den änden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du menar att JFBn slår ifrån i samma ögonblick som du startar den så är det ett fel som inte går att komma runt. Kopplar du bort skyddsjorden så blir spisen spänningssatt och förmå ge en farlig ström eftersom den löser JFBn.
Det enda du kan göra är att riva den och leta efter uppenbara fel. Normalt är det ju värmespiralerna som läcker, men de brukar inte börja läcka så mycket så plötsligt så nånting kan ha tappat sin isolering vid gårdagens användning. Kanske kan du mäta felet till en av värmespiralerna och koppla bort den.
Jag tror inte på att något annat i anläggningen kan orsaka detta symptom enbart hos ugnen.
Det enda du kan göra är att riva den och leta efter uppenbara fel. Normalt är det ju värmespiralerna som läcker, men de brukar inte börja läcka så mycket så plötsligt så nånting kan ha tappat sin isolering vid gårdagens användning. Kanske kan du mäta felet till en av värmespiralerna och koppla bort den.
Jag tror inte på att något annat i anläggningen kan orsaka detta symptom enbart hos ugnen.
Det är en Siemens FD7511 om jag tolkar plåten rätt;
Nu har jag mätt alla slingor mot jord med Fluken - inte en tillstymmelse till felaktigheter och allt ser bra ut. Skall vrida på lite rattar och se vad som händer.
Allt ser sjukt fint ut:
Bortsett från en jordkabel som låg som inklämd mellan matningen till en platta och själva plattan. Lite svartbränd men ser att det är värmetålig isolering på den. Svårt att ta bild med iPad utan blixt tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag mätt alla slingor mot jord med Fluken - inte en tillstymmelse till felaktigheter och allt ser bra ut. Skall vrida på lite rattar och se vad som händer.
Allt ser sjukt fint ut:
Logga in
Skapa konto
Bortsett från en jordkabel som låg som inklämd mellan matningen till en platta och själva plattan. Lite svartbränd men ser att det är värmetålig isolering på den. Svårt att ta bild med iPad utan blixt tyvärr.
Logga in
Skapa konto
Eftersom det är ugnen som löser när du startar den , så är det troligtvis ett element som bråkar ,
du verkar inte ha tummen i handen när det gäller el , koppla ur alla element och prova , koppla sedan in ett i taget . kolla även lampan , finns ett motstånd för 400V till 240V om det sitter i en metallbygel kan det lösa ut JFB
du verkar inte ha tummen i handen när det gäller el , koppla ur alla element och prova , koppla sedan in ett i taget . kolla även lampan , finns ett motstånd för 400V till 240V om det sitter i en metallbygel kan det lösa ut JFB
Nu är det verkligen tomtar på loftet här i stugan - JFB skickar endast ut två av tre faser!
Alla tre in på HB och alla tre in på JFB, endast två kommer dock ut....
Är JFB kaiko? Hade precis samma fel i en av mina lägenheter för massa år sedan. En fas kom inte förbi JFB och skrotet fick bytas ut. Den här normcentralen har bara suttit uppe i någon månad....
Så halva stugan är utan el. Kyl och frys fortfarande ok - och skithusstolen, det viktigaste!
Alla tre in på HB och alla tre in på JFB, endast två kommer dock ut....
Är JFB kaiko? Hade precis samma fel i en av mina lägenheter för massa år sedan. En fas kom inte förbi JFB och skrotet fick bytas ut. Den här normcentralen har bara suttit uppe i någon månad....
Så halva stugan är utan el. Kyl och frys fortfarande ok - och skithusstolen, det viktigaste!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och ugnen är också utan ström? Det händer, det är inte vanligt speciellt inte en ny, men det händer att JFBer går sönder... Kanske beror det på att felströmmen i ugnen faktiskt var av en dignitet som kontakterna inte klarade trots att de bör klara minst 10 ggr den ström du har i stugan. Du får klara dig utan en fas till veckan då. Det sägs också att varje utlösning av en JFB förkortar dess livslängd, men den här var ju ny.
Har inte mätt i perilexen då flukeprobarna är lite för feta för att gå in i uttaget och jag orkade inte skruva isär - däremot bara en trefas grupp i hela stugan och det är just spis/ugn.
Pratade precis med vänner som ev skulle komma förbi, det var tisdag så det blir en tur till stan imorgon - så här kan vi inte ha det!
Kan det vara så att den löser ut för att en fas fattas och differensen blir för stor för JFB, eller tror vi mer att ugnen dödade JFB? Kanske löste 5ggr under mina tester så att det var kass brytare från start är ju uppenbart.
Pratade precis med vänner som ev skulle komma förbi, det var tisdag så det blir en tur till stan imorgon - så här kan vi inte ha det!
Kan det vara så att den löser ut för att en fas fattas och differensen blir för stor för JFB, eller tror vi mer att ugnen dödade JFB? Kanske löste 5ggr under mina tester så att det var kass brytare från start är ju uppenbart.
Redigerat:
Elens vägar är förunderliga , kan bli vad som helst , inte omöjligt att JFB löser för snedbelastning , kan även var något i den som löser
Är det kris kan du ( om du vet om EL ) koppla ihop ledningarna , använd plintarna på JFB före eller efter
så får du igång grejerna , men kolla upp det jag skrev om att testa elementen
Är det kris kan du ( om du vet om EL ) koppla ihop ledningarna , använd plintarna på JFB före eller efter
så får du igång grejerna , men kolla upp det jag skrev om att testa elementen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En JFB har ingen aning om vad snedbelastning är, den vet inte ens vad trefas är för något och bryr sig alltså inte om en fas är borta. Den fungerar likadant med två, tre, fyra, fem, sex eller fler ledare genom. Du verkar ha haft maximal otur här.
Men se till att kolla ugnen noggrannare innan du testar den mot den nya JFBn
En isolationsmätning av ugnselementen kan vara på plats. Att ruska om spisen lite kan ge utslag.
Men se till att kolla ugnen noggrannare innan du testar den mot den nya JFBn