16 910 läst ·
17 svar
17k läst
17 svar
Ugn, vilka funktioner? (pyrolys el ej m.m)
Den var snygg också.flouee skrev:Vi köpte Whirlpools akzm 837 ([länk]) som vi är mycket nöjda med! Perfekt med stektermometer och vi fick med utdragbara skenor (osäker på om det är standard), smidigt när man som vi ofta gör potatis i ugn. StarClean är någon ny rengöringsteknik som inte drar så mycket ström och som också gör rent glasrutan. Ej använt denna funktion ännu, tycker ugnen varit lätt att torka ut ändå hittills (inte haft den jättelänge).
Hur är det med fläktljud, bullrar den och går efter när man stängt av ugnen?
Ingen ång funktion det saknar jag, ska kika vidare om de har det på någon annan modell.
Har du micron från samma serie?
Redigerat:
Inget störande ljud, nej. Den har ju en nedkylningstid, möjligt att fläkten är på då, men som sagt, inget jag stört mig på eller lagt märke till (vi har halvöppen planlösning så jag var lite orolig innan). Vi har micron amw 498, mycket nöjda där med! Jag tinar aldrig kött i micron men min kompis som har samma modell är jättenöjd med just den funktionen.Suhagg skrev:
Jag tittade också på ångugn ett tag. Antingen blir de jättedyra, eller så är de så små att man behöver ha en vanlig ugn också. Den enda jag hittade som var vettig i pris och i vanlig storlek var samsung, men vi valde bort denna efter att ha läst alltför mycket negativt om just den modellen.
Jag är nästan säker på att vi sett en sådan (dvs som man anslöt vatten etc direkt till). Inte helt säker på märke men gissar på Miele, Gaggenau eller möjligtvis Siemens.fn76 skrev:Finns nog ingen konsument-ångugn som man kan koppla vatten och avlopp till. I vår Siemens ångugn har vi en vattentank på 1,4 liter och den räcker till matlagningen. Det blir inte mycket varten kvar heller att torka ur, ca 2-3 dl. Den ångugn vi har är i kombination med varmluftsugn och av kompaktmodell. Det är ingen "allt i ett" utan kräver även en annan mer traditionell ugn i köket också.
Jag kan bara lovorda och rekommentera ångugn, oj vad det är bra och så mycket bättre/godare maten blir. Allt man kan tillaga i ångugnen gör vi också i den. Vi kokar aldrig potatis och ris på spisen mer. Fisk och grönsaker blir mycket bra i en ångugn och om jag steker en hel fläskfilé eller kalkonfilé kör jag in den i ångugnen den sista kvarten så den går färdigt där, blir så mycket saftigare kött.
För att kommentera mer "on topic" kan jag säga nr 1 pyrolys, nr 2 ... kan kvitta. Det finns idag ugnar med så fantastiskt många specialarfunktioner (jag har två sådana ugnar själv) men om man följer recept så står det i 99% av fallen: över och undervärme. Varför är det så? När ska jag använda mina superduperfinesser då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden