20 483 läst ·
15 svar
20k läst
15 svar
Ugn med pyrolys-erfarenheter?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag undrar om man har nytta av en självrensande ugn - dvs ugn med förbränning av fettstänk i hög temp.(pyrolytisk rengöring) som visa ugnar har?
Fungerar det tillfredställande?
Underlättar det rengöringen av bakugnen på en markant sätt?
Eller är det bara reklamknepp?
Erfarenheter?
taksam för svaret
gaia
Jag undrar om man har nytta av en självrensande ugn - dvs ugn med förbränning av fettstänk i hög temp.(pyrolytisk rengöring) som visa ugnar har?
Fungerar det tillfredställande?
Underlättar det rengöringen av bakugnen på en markant sätt?
Eller är det bara reklamknepp?
Erfarenheter?
taksam för svaret
gaia
Tack KarlXII för den snabba och positiva info. Den funktionen vill jag gärna ha
. Till våren ska köket rivas och jag förberedder min önskemål-lista. Det är tveksamt om min gamle Kuppersbusch går att återuppliva så det blir nog en ny Tysk model. Har bläddrat genom Elektrolux och Elektro-helios men dom har inte några pyrolysugnar ??? Enkel renhållning står högt upp på min lista. Nu surfar jag vidare till Gaggenau förstås .... Hoppas min budget tål det 
hälsningar
gaia
hälsningar
gaia
Hej Grogg!
Då är dom för att byggas in. Ingen av dom som kan stå på golvet har denna funktion :'(. Det lutar åt Bosch som också har pop-up vredknappar som är 2-a på önskelistan
Har goda erfarenheter av sådana från annan fabrikat.
Tyvärr, så har jag ingen bra plats att bygga in en ugn och är tvungen att kompromisa (och hatar att göra det >
). Inbyggnadsugnen är klart det bästa som har hänt i köksvärlden, tycker jag.
gaia
Då är dom för att byggas in. Ingen av dom som kan stå på golvet har denna funktion :'(. Det lutar åt Bosch som också har pop-up vredknappar som är 2-a på önskelistan
Tyvärr, så har jag ingen bra plats att bygga in en ugn och är tvungen att kompromisa (och hatar att göra det >
gaia
(jag blandade ugn och spis - begrepet i min fråga :-/ som egentligen skulle gälla en spis)
a propo "kompromis"
vilken funktion verderar ni högst i en spis/ugn som ni aldrig skulle välja bort?
Är det bara jag som bara måste ha pyrolys före allt annat över standard?
gaia
a propo "kompromis"
vilken funktion verderar ni högst i en spis/ugn som ni aldrig skulle välja bort?
Är det bara jag som bara måste ha pyrolys före allt annat över standard?
gaia
Tack för alla svar 
Var nära att ta en Bosch-spis med pyrolys men svängde
och nu börjar det luta åt en separat ugn och spis i linje med KXII förslag. Det blir nog lättare att kompromisa fast båda kommer att sitta i en golvskåp. Upptäkte att den storsta platta i min häll skall finnas på vänstra sidan och nu sitter jag och väljer igen. Har mina ideer hur den perfekta kombination ska se ut och hoppas få det till rymlig pris ;D. Vi får se hur det slutar 
gaia
Var nära att ta en Bosch-spis med pyrolys men svängde
gaia
Gaia! I fall du hittar ett häll med största platan på höger eller ännu bättre höger och bak (induktion...) kan du lägga ett meddelande. Jag trodde inte att det fanns! Inte heller har jag tänkt på att det kan finnas ugnar med sidohängd dörr....Vad vore man utan detta forum? ;D
SVAR:
lyckligt omedveten om hur mkt man inte vet och inte kan och inte har tänkt på........ ;D ;D ;D
SVAR:
lyckligt omedveten om hur mkt man inte vet och inte kan och inte har tänkt på........ ;D ;D ;D
Hej Cyanna!
Har tittat efter en stor platta höger fram och vet att AEG, Bosch/Siemens har sån uppställning.
Min spis ska stå till vänster från arbetsytan och då är det stekpannan som ska stå närmast på den stora plattan och inte gömma sej bakom några grytor. Jag tycker det är bekvämast att ha det så när man steker ofta.
Jag kan bara berätta att min önskespis finns inte ???
Den skulle vara vit, med glaskeramik, stektermometer, pop-up knappar, pyrolys klockalarm, skenor som bakplåten kan köras ut på (typ AEG) och en stor kokplatta höger fram . Pop-up knappar gav jag upp redan i starten för att underlätta sökandet. När man bläddrar i kataloger så får man en känsla att det är såååå mycket att välja på
men när det kommer till valet så blir det knepigt ???
Det visade sej att det inte finns en enda spis med alla dom fukktioner som jag skulle vilja ha. Det behövs 3 olika exemplar av minst 2 fabrikat ;D ;D för att uppfylla min önska. Man kan ju ha äggklocka och separat stektermometer men fortfarande saknas pyrolys och plåtvagnen i samma ugn. Är trött på ständiga kompromisser och konstiga beskrivningar i kataloger som f.ex. High Trans ??? och liknande. Man ska veta vad man vill ha redan innan man kommer in i en butik men det hjälpte inte i mitt tillfälle för tillverkarna har annan uppfattning hur en spis ska se ut och vilka funktioner är viktiga utöver matlagning/bakning. Jag trodde att jag hade helt normala önskemål ang. en modern köks-spis :-* Jag eftersöker ju inte en spis som kan programeras att tevatten skall vara kokt kl.06:12 varje morgon utom helgdagar
. Men det är större chans att en sån funktion redan finns än att jag hittar pyrolys och plåtvagn i en och samma traditionell spismodel ;D Nu har jag skrivit av mej min frustration
.
Hoppas att ni andra har bättre tur med att uppfylla era önskemål
gaia
Har tittat efter en stor platta höger fram och vet att AEG, Bosch/Siemens har sån uppställning.
Min spis ska stå till vänster från arbetsytan och då är det stekpannan som ska stå närmast på den stora plattan och inte gömma sej bakom några grytor. Jag tycker det är bekvämast att ha det så när man steker ofta.
Jag kan bara berätta att min önskespis finns inte ???
Den skulle vara vit, med glaskeramik, stektermometer, pop-up knappar, pyrolys klockalarm, skenor som bakplåten kan köras ut på (typ AEG) och en stor kokplatta höger fram . Pop-up knappar gav jag upp redan i starten för att underlätta sökandet. När man bläddrar i kataloger så får man en känsla att det är såååå mycket att välja på
Det visade sej att det inte finns en enda spis med alla dom fukktioner som jag skulle vilja ha. Det behövs 3 olika exemplar av minst 2 fabrikat ;D ;D för att uppfylla min önska. Man kan ju ha äggklocka och separat stektermometer men fortfarande saknas pyrolys och plåtvagnen i samma ugn. Är trött på ständiga kompromisser och konstiga beskrivningar i kataloger som f.ex. High Trans ??? och liknande. Man ska veta vad man vill ha redan innan man kommer in i en butik men det hjälpte inte i mitt tillfälle för tillverkarna har annan uppfattning hur en spis ska se ut och vilka funktioner är viktiga utöver matlagning/bakning. Jag trodde att jag hade helt normala önskemål ang. en modern köks-spis :-* Jag eftersöker ju inte en spis som kan programeras att tevatten skall vara kokt kl.06:12 varje morgon utom helgdagar
Hoppas att ni andra har bättre tur med att uppfylla era önskemål
gaia
Hej Gaia!
Te vattnet tänker jag definitivt programmera in på vårt nya spis. Man måste dock programmera om varje dag. Det är då man passar på att lyssna dem ljuva "pip-pipipipip-piiiiip-pip" som ugnen ger av sig vid programmering. ;D ;D ;D
Håller med dig annars. Vi har valt spis nu: varmluft och el, grill på båda system, "preprogramerade program" (sic!) för 12 vanliga recept, stektermometer, programerbar start och stoptid, "äggklocka". Ingen pyrolis dock, dem stålarna fick sambon till hand tillverkade klinkersplattor i duschen.....
C.
Te vattnet tänker jag definitivt programmera in på vårt nya spis. Man måste dock programmera om varje dag. Det är då man passar på att lyssna dem ljuva "pip-pipipipip-piiiiip-pip" som ugnen ger av sig vid programmering. ;D ;D ;D
Håller med dig annars. Vi har valt spis nu: varmluft och el, grill på båda system, "preprogramerade program" (sic!) för 12 vanliga recept, stektermometer, programerbar start och stoptid, "äggklocka". Ingen pyrolis dock, dem stålarna fick sambon till hand tillverkade klinkersplattor i duschen.....
C.