Hej!
Finns det någon logisk förklaring bara genom att se den här kontakten vilket snöre som är vilket? Jag antar att det ska finnas 3 faser en nolla och jord. Men färgerna är ju inte vad jag skulle önska. Kan man utröna utifrån var dom sitter i kontakten vad som är vad eller måste det där mätas upp?
Det ska kopplas in en ugn och häll.

Mvh Kalle

• En hand i svart handske håller en öppen väggkontakt med otydligt märkta kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda i mitten skulle jag tippa är jord, sen den andra röda nolla. Resten faser.
Men mät dig fram för att vara säker(y)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det kan förvisso finnas en logisk förklaring. Men det hjälper inte om förklaringen är logiskt ifall den skulle vara felaktig. Det är enkelt att mäta sig fram till vilka som är faser. Troligen de vita. Men det är inte lika enkelt att mäta sig fram till vilken som är nolla och vilken som är jord. Var det något anslutet där tidigare? Det är ingen bra idé att gissa sig fram till vilken som är nolla och vilken som är jord.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den va go', den...kika i centralen hur det är kopplat där, till att börja med. Det ligger nära till hands att tro på vita faser och röda o-faser dvs nolla och jord men i detta gebit gäller det att försäkra sig om och veta saker och ting.
A Avemo skrev:
Det kan förvisso finnas en logisk förklaring. Men det hjälper inte om förklaringen är logiskt ifall den skulle vara felaktig. Det är enkelt att mäta sig fram till vilka som är faser. Troligen de vita. Men det är inte lika enkelt att mäta sig fram till vilken som är nolla och vilken som är jord. Var det något anslutet där tidigare? Det är ingen bra idé att gissa sig fram till vilken som är nolla och vilken som är jord.
jag skulle kunna tänka mig att centralen är av den gamla sorten med bara en noll/jordskena och där sitter rödingarna båda två under samma skruv...:geek: ta av locket och kika efter, om du känner dig bekväm med det.

I Intresserad22 skrev:
Men mät dig fram för att vara säker
Kan du ge oss en detaljerad mätprocedur?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ser ut att du har väldigt långa ledare och enbart klor så var försiktig när du återmonterar uttaget så inte klorna trycker mot någon ledare, tycker det ser ut som du redan lyckats pricka en fas.

Tack för respons!
Min gissning var som ett par av er trodde med jord i mitten.. Men som sagt man vet ju aldrig hur nån annan tänkt. Får kika i centralen. Det sitter faktiskt "ny" central. Automatsäkringar iallafall och bra uppmärkt så jag borde kunna hitta trådarna där inne

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Summra i själva uttaget till jordstift för att se vilken som är jordledare.
Sen mäta mellan resterande, resultatet kan du nog själv

• Gilla
jbr
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Summra i själva uttaget till jordstift för att se vilken som är jordledare.
Sen mäta mellan resterande, resultatet kan du nog själv
Kan du utveckla, lite mer detaljerat? Vad behöver man göra innan summringen?

• Gilla
lordi
  • Laddar…
tommib
Om jag skulle mäta (vilket jag skulle, efter att ha stängt av strömmen och tittat hur det är kopplat) skulle jag mäta resistens (inte "summra") mellan mittröda och jordskenan (eller annan känd, säker, jord). Därefter skulle jag mäta den antagna nollan mot jord. Därefter skulle jag slå av en JFB (som förhoppningsvis finns om centralen är modern) och se att resistensen blir oändlig på mätningen mot den förmodade nollan. Därefter skulle jag mäta mot nollskenan istället och se att jag har lågohmig kontakt igen.

Efter detta skulle jag slå på strömmen och mäta faserna mot varandra och mot nollan. Om det är enpoliga säkringar skulle jag dessutom släcka dem en och en och märka dem för att förenkla lasbalanseringen.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Är du inne och rotar är det ju inte fel om du märker ut nolla och skyddsjord med exempelvis blå respektive gröngul tape.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.