Dagens innan julafton körde vi det långa 2,5 timmars pyrolytisk rengöring på vår IKEA inbyggnadsugn, precis när programmet avslutas dör ugnen och reagerar inte på något, inga lampor och displayen är död. Monterar ner ugnen och ser att kontakten är bränd/smält, se bilder, tror ni ugnen är ok och det räcker att byta kontakterna? Vad beror felet på tror ni, säkring är 16a och är hel, kabel fram till ugnen ser ut att vara kraftig dimension. Får undvika att köra pyrolytisk rengöring i framtiden... Tänkte ta hit en elektriker men vill kolla om ni tror jag behöver köpa ny ugn med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får slå näven i bordet och be din elektriker förklara hur detta kunnat ske. Starta en utredning ihop med Ikea, julskinkan kunde gått åt pipan.M mype skrev:
Och köper man en pyrolysugn så ska det ju kunna fungera.
Antingen så var uttaget dåligt installerat, stickproppen ofullständigt ansluten eller så har det kommit in något från matlagningen men jag antar uttaget inte sitter direkt under hällen.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tror inte man ska belasta dom uttagen så mycket långvarigt bättre med fast installation eller ett 16a uttag typ cee eller perilex
Har väl stötts o blötts en hel del på senare år med alla tillbud p.g.a. bilar som laddas i Schuko-uttag, att de helt enkelt inte är lämpliga för full belastning över tid.
Byt till Perilex istället.
Byt till Perilex istället.
Det blev julskinka på grillen istället, blev ännu godare i mitt tycke något gott som kom ut av detta iaf.
E El-Löken66 skrev:Du får slå näven i bordet och be din elektriker förklara hur detta kunnat ske. Starta en utredning ihop med Ikea, julskinkan kunde gått åt pipan.
Och köper man en pyrolysugn så ska det ju kunna fungera.
Antingen så var uttaget dåligt installerat, stickproppen ofullständigt ansluten eller så har det kommit in något från matlagningen men jag antar uttaget inte sitter direkt under hällen.
M mype skrev:Dagens innan julafton körde vi det långa 2,5 timmars pyrolytisk rengöring på vår IKEA inbyggnadsugn, precis när programmet avslutas dör ugnen och reagerar inte på något, inga lampor och displayen är död. Monterar ner ugnen och ser att kontakten är bränd/smält, se bilder, tror ni ugnen är ok och det räcker att byta kontakterna? Vad beror felet på tror ni, säkring är 16a och är hel, kabel fram till ugnen ser ut att vara kraftig dimension. Får undvika att köra pyrolytisk rengöring i framtiden... Tänkte ta hit en elektriker men vill kolla om ni tror jag behöver köpa ny ugn med?
[bild] [bild]
Ser ju ut som att stickproppen till ugnen är en eftermonterbar sådan, där skulle jag gissa på att felet låg.
Vem har monterat kontakten och vem har monterat uttaget?M mype skrev:Dagens innan julafton körde vi det långa 2,5 timmars pyrolytisk rengöring på vår IKEA inbyggnadsugn, precis när programmet avslutas dör ugnen och reagerar inte på något, inga lampor och displayen är död. Monterar ner ugnen och ser att kontakten är bränd/smält, se bilder, tror ni ugnen är ok och det räcker att byta kontakterna? Vad beror felet på tror ni, säkring är 16a och är hel, kabel fram till ugnen ser ut att vara kraftig dimension. Får undvika att köra pyrolytisk rengöring i framtiden... Tänkte ta hit en elektriker men vill kolla om ni tror jag behöver köpa ny ugn med?
[bild] [bild]
Jordfelsbrytare har inte löst ut och ej heller säkringen. Det var inte jag som installerat ugnen, det var föregående ägare och han var själv elektriker så antar han har gjort det men vet ej med säkerhet.
Grizzlybjörnen123 skrev:
Varmgång har det säkerligen blivit, men du skrev tidigare att kabeln fram till uttaget ser ut att vara kraftig men jag gissar på att det är en vanlig 1,5 mm2 av spikklammrena att dömma och den är dimensionerad för 10AM mype skrev:
Som svar på din fråga har din ugn med största säkerhet klarat sig bra. Troligtvis har en kabel till slut brunnit av i stickproppen eller uttaget, inget som skadar din ugn.
Köp en ny stickpropp och vägguttag av bra kvalité och byt ut det trasiga. Hör med en kunnig om du känner att du inte klarar det själv.
Köp en ny stickpropp och vägguttag av bra kvalité och byt ut det trasiga. Hör med en kunnig om du känner att du inte klarar det själv.
Ugnen är 230v, funkar perilex till 230v eller är det avsett till 400v?
Går det att se på kabeln om den är 2,5mm2 eller mäta ytterdiameter på den?
Lite novis på el så kommer troligen kontakta elektriker iaf men bra att veta innan jag tar kontakt med vad jag vill få gjort.
Tack för all hjälp iaf, grymt snabba svar från alla, hoppas ugnen klarat sig
Går det att se på kabeln om den är 2,5mm2 eller mäta ytterdiameter på den?
Lite novis på el så kommer troligen kontakta elektriker iaf men bra att veta innan jag tar kontakt med vad jag vill få gjort.
Tack för all hjälp iaf, grymt snabba svar från alla, hoppas ugnen klarat sig