4 728 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Ugn 16 ampere - skarvsladd?
Hej!
snabb fråga så jag vet om det blir att ta hit elektriker för att montera nytt 16 ampere uttag eller om det fungerar med skarvsladd till ugn.
Renoverar köket och ugnen som kopplats till ”vanligt” 16 ampere vägguttag har en sladd som är lite för kort för att nå till det gamla uttaget. Därav tänkte jag att det var enkelt att skaffa en krallig skarvsladd på ca 1 meter för att nå till uttaget. Inget vatten i närheten osv. Endast fråga om förlängning till uttaget.
Är detta ok eller ej. Förväntar mig att det väl inte är gängse med skarvsladd förstås. När jag fick hjälp i Kroatien av några unga trevliga elektriker att montera dit ugnen jag köpt till sommarstället Så blev det ”fastmonterat”. De tyckte att det inte ens skulle finnas kontakt till ugnen utan ugnen monterades dit utan kontakt..
snabb fråga så jag vet om det blir att ta hit elektriker för att montera nytt 16 ampere uttag eller om det fungerar med skarvsladd till ugn.
Renoverar köket och ugnen som kopplats till ”vanligt” 16 ampere vägguttag har en sladd som är lite för kort för att nå till det gamla uttaget. Därav tänkte jag att det var enkelt att skaffa en krallig skarvsladd på ca 1 meter för att nå till uttaget. Inget vatten i närheten osv. Endast fråga om förlängning till uttaget.
Är detta ok eller ej. Förväntar mig att det väl inte är gängse med skarvsladd förstås. När jag fick hjälp i Kroatien av några unga trevliga elektriker att montera dit ugnen jag köpt till sommarstället Så blev det ”fastmonterat”. De tyckte att det inte ens skulle finnas kontakt till ugnen utan ugnen monterades dit utan kontakt..
Tillfälligt under ombyggnaden är det okay, men inte permanent.
Sedan bör man undvika 16A i vanlig schucko-kontakt, främst hög belastning under lång tid.
Levererades ugnen med färdigt sladdställ med schucko-kontakt så är det ok.
Det finns enfas spisuttag som är klassade för 25A,
https://www.bauhaus.se/spisuttag-vagguttag-utanpaligg
sedan finns CEE 216-6,
Sedan bör man undvika 16A i vanlig schucko-kontakt, främst hög belastning under lång tid.
Levererades ugnen med färdigt sladdställ med schucko-kontakt så är det ok.
Det finns enfas spisuttag som är klassade för 25A,
https://www.bauhaus.se/spisuttag-vagguttag-utanpaligg
sedan finns CEE 216-6,
Använd inte vilken skarvsladd som helst. Om du skall göra detta så se till att skarvsladden har 1,5 mm² area. Många skarvsladdar är klenare än så. Ett alternativ kan ju vara att byta till en längre sladd på ugnen också.
Som oftast m.a.o. lika bra att göra rätt från början!heisiandiishe skrev:
Hej!
snabb fråga så jag vet om det blir att ta hit elektriker för att montera nytt 16 ampere uttag eller om det fungerar med skarvsladd till ugn.
Renoverar köket och ugnen som kopplats till ”vanligt” 16 ampere vägguttag har en sladd som är lite för kort för att nå till det gamla uttaget. Därav tänkte jag att det var enkelt att skaffa en krallig skarvsladd på ca 1 meter för att nå till uttaget. Inget vatten i närheten osv. Endast fråga om förlängning till uttaget.
Är detta ok eller ej. Förväntar mig att det väl inte är gängse med skarvsladd förstås. När jag fick hjälp i Kroatien av några unga trevliga elektriker att montera dit ugnen jag köpt till sommarstället Så blev det ”fastmonterat”. De tyckte att det inte ens skulle finnas kontakt till ugnen utan ugnen monterades dit utan kontakt..
Just det. Tanken slog mig att byta kabel. Mätte och såg att den var 1,8m. Den kan räcka om jag sågar mig genom ett bänkskåp istället för att dra den under skåpet..Typiskt. Alltid är det något som är på gränsen. Frågan är hur enkelt/svårt det är att fixa en 2m kabel för ugn. Har ju småskruvat lite el när det rört dig om enkla byten av uttag tex. Ska ta och checka ugnen.A Avemo skrev:
Är du hemma på det elektriska är ju ett alternativ att byta till en längre sladd på ugnen. Möjligen en 3x2,5 och stickpropp av god kvalité. Håll den ändå så kort som möjligt.
Sen, ja, det är ju så att vanliga schukouttag inte är ideala för 16 A kontinuerligt, men det blir det ju inte heller, ugnen blir ju varm, och det finns andra sätt att ansluta på som kanske är bättre men krångligare osv. Vanlig stickpropp har blivit ugns-standard, på gott och ont.
Sen, ja, det är ju så att vanliga schukouttag inte är ideala för 16 A kontinuerligt, men det blir det ju inte heller, ugnen blir ju varm, och det finns andra sätt att ansluta på som kanske är bättre men krångligare osv. Vanlig stickpropp har blivit ugns-standard, på gott och ont.
1,5mm^2 räcker.
Det är en bra tumregel för installationskablar. Men under vissa förhållanden räcker det med 1,5 mm² även där. Och en annan tumregel är att man kan gå ner ett steg i kabelarea till en anslutningskabel jämfört med installationskabel. Om du tittar på sladdställ till spisar så kommer du att finna att de oftast är 1,5 mm² trots att de är avsedda för 16A. Och det är helt ok.TT4F skrev:
Klicka här för att svara
