1 234 läst ·
42 svar
1k läst
42 svar
UG avslöjar: Så lätt fuskar företag till sig ROT-avdrag
Fast svartjobb där får man nog ta eget ansvar om man ger sig på det... Detta är ju finansierat av gemensamma pengar..BirgitS skrev:
Du läste rätt, min formulering var slarvig. Mekaniken är den du beskriver: är utrymmet upptaget får din hantverkare bara ut en del av Skatteverket och fakturerar dig resten. Men värre än så är det inte. Att köparen blir återbetalningsskyldig gäller när man själv köpt för mycket av flera firmor. Är begäran påhittad är det utföraren som får betala tillbaka, medan avdraget bara stryks hos dig. Och du har rätt om meddelandet, det skickas när Skatteverket beslutat om utbetalning till företaget. Återkrav kan beslutas i upp till sex år efteråt.C cpalm skrev:Läste denna passage säkert 5 gånger utan att det klickade riktigt.
Menar du att du indirekt får betala om du gör "riktiga" ROT/RUT-jobb i och med att bedragaren utnyttjat ditt utrymme (och den riktiga ansökan kommer att nekas)? Eller något värre än så?
Något som inte heller nämns är att detta bedrägeri ändå torde vara ett ganska högt spel. Räcker ju med att någon av de bedragna reagerar på meddelandet från SKV att de beviljat avdrag. Man får ju hoppas att om någon ringer till SKV och säger att de aldrig ens haft något med firman att göra att det triggar en komplett genomgång av alla ansökningar företaget gjort. Tycker det verkar orimligt att ingen skulle läsa meddelandet från Skatteverket, men det kanske är så idag att myndighetspost hamnar oläst i "arkivet"?
Du missade säkert att dom tar 595kr inte 495kr som du påstod tidigare..BirgitS skrev:
Känns som om det är lockpriser och sedan när offerten kommer så är det annat ingett nytt med det!
Sedan är det bra att kolla upp ekonomin i företag man ska anlita, detta bolag skulle jag inte anlitat!
Fast det skickas ju som sagt ut ett meddelande om att du beviljats avdrag, och om någon reagerar på detta och ringer skatteverket lär det ju (i efterhand) hamna hos en utredare? Hoppas man ju...Frerider skrev:
Må vara lätt att få ut pengarna, men risken att det uppdagas lär vara stor. Som med de flesta skattebrott... Det är det jag menar med högt spel.
Jag tror i och med att dom ger sig på äldre att det slinker igenom en hel del.C cpalm skrev:Fast det skickas ju som sagt ut ett meddelande om att du beviljats avdrag, och om någon reagerar på detta och ringer skatteverket lär det ju (i efterhand) hamna hos en utredare? Hoppas man ju...
Må vara lätt att få ut pengarna, men risken att det uppdagas lär vara stor. Som med de flesta skattebrott... Det är det jag menar med högt spel.
Såhär skriver VT:
”På Skatteverkets kontor i Västervik görs de flesta av kontrollerna för landets rot-avdrag. Under förra året stoppades utbetalningar på 593 miljoner kronor.Trots det visar SVT:s Uppdrag Gransknings "Det stora rot-fusket" hur stora summor betalas ut för arbeten som aldrig utförts.”
https://www.vt.se/nyheter/vastervik/artikel/rot-fusk-avslojas-trots-kontroller-i-vastervik/r1wevxxl
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 594 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 594 inlägg
Precis, och innan rotavdraget fanns var svartjobb mycket vanligt, och en del av svartjobbarna var lycksökare. Tar man bort rotavdraget är det hög sannolikhet för att svartjobben återkommer, alltför många vill spara pengar och ser inte längre än näsan räcker. Dvs. det blir samma sak som du varnade om:Farstatjej90 skrev:
Farstatjej90 skrev:
Även om det skulle stämma är det ändå bättre att skojarna inte finansieras av skattepengar...BirgitS skrev:
Precis, och innan rotavdraget fanns var svartjobb mycket vanligt, och en del av svartjobbarna var lycksökare. Tar man bort rotavdraget är det hög sannolikhet för att svartjobben återkommer, alltför många vill spara pengar och ser inte längre än näsan räcker. Dvs. det blir samma sak som du varnade om:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 594 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 594 inlägg
Då har de väl höjt priset, men det är ju fortfarande under vad hantverkare debiterar.Frerider skrev:
Då borde ju de negativa kommentarerna på Reco tagit upp det här: https://www.reco.se/ekofox#3289655Frerider skrev:
Men det har de inte gjort.
Det skulle inte jag heller men inte pga. resultatet eftersom jag vet att man in småföretag kan trixa så att den bokförda vinsten inte säger så mycket om hur det faktiskt går för företaget. Det är endast under 2025 som det har funnits anställda i företaget men då plötsligt 17 st, vilket tyder på att det har funnits dotterbolag, underentreprenörer etc. där pengar kan ha flyttats mellan företag för att undvika skatt.Frerider skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 594 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 594 inlägg
Säkert, men det räcker ju med att en slår larm så uppdagas alltsammans tänker jag.Frerider skrev:
Äldre personer är nog inte heller nödvändigtvis den kategori som slarvar mest med att läsa brev från Skatteverket, gissar jag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 594 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 594 inlägg
Enligt Uppdrag granskning så var det personer som heter Svensson och föddes 1930. Det är ett begränsat antal sådana som fortfarande äger hus/bostadsrätt. De har fått tag på 14 st. Det är mycket lite jämfört med alla som har fått rotavdrag. Det är också ett litet belopp på en dryg miljon jämfört med de 593 miljoner som stoppades, för att inte tala om de 22 miljarder som betalades ut förra året.Frerider skrev:
Jag tror i och med att dom ger sig på äldre att det slinker igenom en hel del.
Såhär skriver VT:
”På Skatteverkets kontor i Västervik görs de flesta av kontrollerna för landets rot-avdrag. Under förra året stoppades utbetalningar på 593 miljoner kronor.Trots det visar SVT:s Uppdrag Gransknings "Det stora rot-fusket" hur stora summor betalas ut för arbeten som aldrig utförts.”
[länk]
Se här: https://www.svt.se/nyheter/granskni...ande-94-ariga-svenssons-for-att-fa-rot-avdrag
Nej det är ju det flyttfirmor inte är och jag la in dagsfärska intyg om detta ändå påstår du annat, du verkar leva kvar på 70-80talet!BirgitS skrev:
Alla vet ju att dessa är inte mycket värda, samt att om man lägger sig strax under snittet i pris så kommer man inte få negativa reaktioner på det.BirgitS skrev:
Om du bemödat dig kolla så finns inga andra företag som är kopplade till detta bolaget, han som driver det och är ledamot i styrelsen har inga andra engagemang, så din analys haltar även här!BirgitS skrev:
Det skulle inte jag heller men inte pga. resultatet eftersom jag vet att man in småföretag kan trixa så att den bokförda vinsten inte säger så mycket om hur det faktiskt går för företaget. Det är endast under 2025 som det har funnits anställda i företaget men då plötsligt 17 st, vilket tyder på att det har funnits dotterbolag, underentreprenörer etc. där pengar kan ha flyttats mellan företag för att undvika skatt.
Redigerat:
Ja men detta var ju rena bluffar, sedan fuskas det friskt med att man maximerar Rot och Rut med att tillskriva mer arbetstid mot vad som egentligen utföres bl.a.C cpalm skrev:
Jag ser och hör mycket skit om Rot och det håller på att förstöra hela branschen då bla. Tim priserna skenar det ser man extra tydligt på alla enkla tidigare billigare typer av tjänster.
Ja och du är naiv och tror att inga andra namn eller åldersgrupper utsätts för detta?BirgitS skrev:
Vi kommer aldrig få bort brottsligheten men Rot och Rut driver kostnadsbilden i fel riktning!
Precis, gissar att fusket är betydligt mer omfattande när byggfirman är i maskopi med kunden. Antingen genom att inget jobb alls gjorts, eller att det är jobb som egentligen inte är berättigat till avdrag. Mycket mindre risk att det uppdagas då, menar jag.Frerider skrev: