43 616 läst ·
171 svar
44k läst
171 svar
Ubiquiti Unifi AP AC Pro
Har min ena precis sådär, bakom TVn. Tappade cirka 100 Mbit när jag befinner mig i badrummet två rum rakt bakom. Gick från cirka 180 MBit till 80.kuse skrev:
Testade nu precis eftersom jag i vanliga fall har en till inkopplad.
iperf kan användas för att mäta LAN-prestanda. En enkel app som installeras i 2 datorer. Den ena datorn agerar server och den andra klient. Om wifi prestanda skall mätas för enskild användare måste givetvis den ena datorn vara trådkopplad.crazytok skrev:
https://iperf.fr/iperf-download.php
Tips om att testa kablar, om man har en Netgear switch... Hur bra den är vet jag inte, men nog bättre än de "enkla" som jag har med ett antal lysdioder...
https://www.youtube.com/watch?v=FXXIplZkbS8
http://documentation.netgear.com/gs700tp/enu/202-10242-02/GS700TP_UG-10-12.html
Lite utanför detta kanske, men ändå bra om man har problem i sitt nätverk...
https://www.youtube.com/watch?v=FXXIplZkbS8
http://documentation.netgear.com/gs700tp/enu/202-10242-02/GS700TP_UG-10-12.html
Lite utanför detta kanske, men ändå bra om man har problem i sitt nätverk...
Redigerat:
Vad tillför controllern om man som dig har EdgeRouter och Unifi AP? Det är väl så att endast accesspunkten hittas av controllern och EdgeRoutern inte stödjs. Istället ska man då ha USG som ingår i samma produktlinje som AP.MathiasS skrev:
Man kan göra mer avancerade inställningar i edgerouter webgui än i USG. Man kan göra samma inställningar på båda men på USG får man göra mer avancerade isntällningar via CLI.Skånelängan skrev:
Men om man sitter mest i CLI och konfigurerar så skulle jag skaffat en USG.
Tror USG har hårdvaruaccelererad DPI också om jag minns rätt. Dock så stödjs DPI utav alla edgerouters nu också men den informationen skickas inte til Unifi.(Det som nedan beskrivs som statistik)
Huvudsyftet som jag ser det med att ha controllern igång hela tiden är att kunna läsa ut statistik ur AP. Jag har inget gästnät och har endast APn ur Unifi serien.
Tror MathiasS själv skrev något om att det är kul att ha. Alltså inget nödvändigt.
Tror MathiasS själv skrev något om att det är kul att ha. Alltså inget nödvändigt.
Kul att ha kan ju vara en tillräcklig stor orsak att skaffa någotA Anaii skrev:
Sedan är det "bara" att bygga ut det hela med Unifi NVR på denna raspberry som ändå står igång och har lite att göra
Håller på att kika på att förbättra nätverket hemma. Tänkte bara bolla lite med er kunniga om tips. Bor i en relativt nybyggd villa (2011) på 132kvm. Inkommande fiber ligger i en central i tvättstugan, vilket är ena änden av huset. Sett från vardagsrum och sovrum.
Har i dagsläget en ASUS rt-ac66u som är placerad mitt i huset. Känner ändå att den inte riktigt levererar som den borde. Sovrummet är inte långt ifrån och har ibland lite halvtaskig uppkoppling. 100/100 från Bahnhof. Håller kanske 50-60 i sovrummet.
Nu till min tanke. Vad tror ni om att dra upp nätverkskabel till vinden och placera en (alt. två) Ubiquiti Unifi AP AC Pro i vardera ände av vinden för att täcka större yta, kanske även utomhus. Sätta routern i "fiberskåpet" och slå av wififunktionen.
Klarar de av att sitta i "kylan" på vintern och "hettan" på sommaren?
Lösullen, är den ett problem?
Något annat bra tips?
Har i dagsläget en ASUS rt-ac66u som är placerad mitt i huset. Känner ändå att den inte riktigt levererar som den borde. Sovrummet är inte långt ifrån och har ibland lite halvtaskig uppkoppling. 100/100 från Bahnhof. Håller kanske 50-60 i sovrummet.
Nu till min tanke. Vad tror ni om att dra upp nätverkskabel till vinden och placera en (alt. två) Ubiquiti Unifi AP AC Pro i vardera ände av vinden för att täcka större yta, kanske även utomhus. Sätta routern i "fiberskåpet" och slå av wififunktionen.
Klarar de av att sitta i "kylan" på vintern och "hettan" på sommaren?
Lösullen, är den ett problem?
Något annat bra tips?
Ubiquiti Unifi AP AC Pro är väl gjord för att klara att vara utomhus så den borde även klara skillnader i temperatur. Ett alternativ är kanske att du börjar med att skaffa en och sätter den mitt i huset. De har bra räckvidd så kanske räcker den?
Det ska gå att "roama" mellan två AP´s men jag vet inte hur bra den funktionen funkar och om det ev kräver någon mer utrustning. Teoretiskt så ska du då hela tiden vara kopplad mot den av de två som har bäst signalstyrka där du är just vid tillfället och skicka över dig till nästa AP om du rör på dig i huset.
Det ska gå att "roama" mellan två AP´s men jag vet inte hur bra den funktionen funkar och om det ev kräver någon mer utrustning. Teoretiskt så ska du då hela tiden vara kopplad mot den av de två som har bäst signalstyrka där du är just vid tillfället och skicka över dig till nästa AP om du rör på dig i huset.
Jag har en sittandes på kallvinden sedan ett par år tillbaka, förvisso den äldre pro-modellen, men det är nog ingen skillnad. Funkar bra.
Roamingen är klokt att trimma in, särskilt om man har Apple-produkter eftersom de är väldigt "sticky" och ogärna byter trots att det finns bättre signalstyrka på andra accesspunkter.
Det krävs ingen extra utrustning för att göra det.
Roamingen är klokt att trimma in, särskilt om man har Apple-produkter eftersom de är väldigt "sticky" och ogärna byter trots att det finns bättre signalstyrka på andra accesspunkter.
Ja, jag får börja någonstans och det blir nog att placera en uppe på vinden, mitt i huset.Skånelängan skrev:
Ubiquiti Unifi AP AC Pro är väl gjord för att klara att vara utomhus så den borde även klara skillnader i temperatur. Ett alternativ är kanske att du börjar med att skaffa en och sätter den mitt i huset. De har bra räckvidd så kanske räcker den?
Skulle inte det duga får det bli en i vardera ände, seriekopplade.
Har du några tips när det gäller att trimma in roamingen? Eller vad det innebär helt enkelt.mexitegel skrev:
Jag har en sittandes på kallvinden sedan ett par år tillbaka, förvisso den äldre pro-modellen, men det är nog ingen skillnad. Funkar bra.
Kör själv på android telefon, men där finns iPad och iPhone i familjen. Appletv och annat fast kommer att vara kabelanslutet.
Jag ersatte precis min gamla Asus RT-N66U med en USG och AP AC Lite, och jag måste säga att jag är besviken på räckvidden. Min Asus stod i en skrubb centralt i huset och räckte nästan överallt, men även om jag placerar AP:n i hallen så får jag samma eller sämre räckvidd än Asusen. Hade hoppats slippa köpa ytterligare en AP då Unifi:s grejer skulle vara så fantastiska men jag blir väl så illa tvungen.
Jag sköter en Unifianläggning, samt skall efter renoveringar av vårt hus, skaffa det hemma, eller Microtik, och ersätta min Apple TimeCapsule 802.11ac med.S scim skrev:Jag ersatte precis min gamla Asus RT-N66U med en USG och AP AC Lite, och jag måste säga att jag är besviken på räckvidden. Min Asus stod i en skrubb centralt i huset och räckte nästan överallt, men även om jag placerar AP:n i hallen så får jag samma eller sämre räckvidd än Asusen. Hade hoppats slippa köpa ytterligare en AP då Unifi:s grejer skulle vara så fantastiska men jag blir väl så illa tvungen.
MEN vad jag hittills sett så är Unifi acesspunkterna inget jättespeciellt radiomässigt i de billigare modellerna, utan tanken är väl att du kan ha flera accesspunkter i huset placerade strategiskt. Jag har t.ex två perfekta f.d rör för tryckkärl från 1936, från källare till vinden, som gör att jag smidigt kan ha en AP uppe på vinden och en nere i källaren, och få bra täckning.
De lite dyrare Unifi AP ifrån Ubiquiti skall ha bättre antenner och annan radio, jag brukar kolla på testerna på sajten https://www.smallnetbuilder.com/ för att få ett hum om hur produkter ligger till. Personligen skulle jag gärna sätta upp två UAP‑AC‑HD eller UAP-AC-SHD men det är ekonomiskt och prestandamässigt way over the top. Fast det vore kul o bjuda in några hundra av grannarna med smartphones eller platta o testa belastningen
Skall man bara ha en enda trådlös accesspunkt, så kan de bättre modellerna från Asus ha bättre signal än EN Unifi acesspunkt. Samt att man får med router på köpet. Jag har testat någon av de dyrare Netgearroutrarna, med riktigt bra antenner och hyfsad radio och de täcker in mitt hus mycket bra, bättre än Apple TimeCapsule 802.11ac, Som i sig inte är så dålig om man jämför bakåt.
Skulle rekommendera Unifi om man vill ha en smidig lösning, som är lite nördig.
Mer nördig så finns ju Microtik , *wrt, eller sätta upp sin egen wifi acesspunktsprogramvara på en burk i samklang med pfsense eller liknande.
Men för många andra gissar jag att t.ex Netgears Oribi, Ubiquitis egen AmplifiHD, Google Wifi Mesh, Tplink M5 Deco , Linksys Lyra , Asus osv meshnätverk med 2-3 accesspunkter skulle kunna fungera lika bra. Något enklare än de som tycker att även Unifi är svårt att konfigurera. alla är vi olika.
Och har man en router med wifi , där räckvidden inte helt räcker till, och vill spara pengar, så tycker jag man skall leta upp den förra gamla routern med wifi man hade, ställa den som accesspunkt, och dra en nätverkskabel dit i närheten av där täckningen blir dålig. Köra med samma SSID men olika kanaler har fungerat ända sedan 802.11b, och skulle det absolut krångla får man köra på olika SSID då.
(Eller leta hos någon kompis, har kunnat samla på mig en HÖG med routar med wifi som går att ställa om till AP om jag velat....)
Redigerat: