5 516 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Tyvärr tjatigt behålla lägsta rörliga ränta
Skrivet av: Gäst
Hej!
Helt ny här, men jag tänkte ändå göra ett inlägg.
Vi har SEB, totalt huslån (idag) drygt 2 milj fördelade på 3 bottenlån.
Bottenlån 1: 2,47% 2 år bunden (ca 750 tkr)
Bottenlån 2: 1,60% rörlig (ca 750 tkr)
Bottenlån 3: 1,60% rörlig (ca 520 tkr)
Vi har alla lån o ekonomiska transaktioner via SEB som jag tycker funkar bra.
Hej!
Helt ny här, men jag tänkte ändå göra ett inlägg.
Vi har SEB, totalt huslån (idag) drygt 2 milj fördelade på 3 bottenlån.
Bottenlån 1: 2,47% 2 år bunden (ca 750 tkr)
Bottenlån 2: 1,60% rörlig (ca 750 tkr)
Bottenlån 3: 1,60% rörlig (ca 520 tkr)
Vi har alla lån o ekonomiska transaktioner via SEB som jag tycker funkar bra.
Skrivet av: Gäst
Jag byter bank lite då och då, banken brukar ibland ringa upp mig och fråga varför jag inte ringde dem. Jag svarar; varför ska jag ringa och tjata på er om bättre villkor, det är ju jag som är kund. Det är ju bankerna som ska ringa och erbjuda bättre villkor, de ska ta hand om sina kunder.
Jag byter bank lite då och då, banken brukar ibland ringa upp mig och fråga varför jag inte ringde dem. Jag svarar; varför ska jag ringa och tjata på er om bättre villkor, det är ju jag som är kund. Det är ju bankerna som ska ringa och erbjuda bättre villkor, de ska ta hand om sina kunder.
"Tycker att det är helt ok att min bank tjänar pengar på de pengar jag lånar. Precis som mataffären och min elleverantör.
Vänd på steken i stället, hur mycket skulle ni själva vilja tjäna på pengarna om ni lånade ut 1 mn kr till grannen? Sannolikt skulle inte många vilja göra det till de låga marginalerna som bankerna har."
Nu är de ju inte riktigt så det fungerar bara... När du tar ett lån av en bank så skapas det nya pengar ifrån ingenstans, dom "skapar" alltså pengar från ingenting som dom sedan "lånar" ut till dig... så dom tjänar pengar på att låna ut ingenting till dig... Annars hade det varit rätt omöjligt att bankmännen har dom högsta lönerna i sverige när dom tar räntor på ca futtiga 2 procent på det dom lånar ut eftersom inflationen då ätit upp vinsten dom skulle göra på dom 2 procenten... top 10 listan på högst löner i sverige består av typ 90% bankmän, du kan ju söka på google på "hur pengar skapas" samt "högst löner i sverige"
Vänd på steken i stället, hur mycket skulle ni själva vilja tjäna på pengarna om ni lånade ut 1 mn kr till grannen? Sannolikt skulle inte många vilja göra det till de låga marginalerna som bankerna har."
Nu är de ju inte riktigt så det fungerar bara... När du tar ett lån av en bank så skapas det nya pengar ifrån ingenstans, dom "skapar" alltså pengar från ingenting som dom sedan "lånar" ut till dig... så dom tjänar pengar på att låna ut ingenting till dig... Annars hade det varit rätt omöjligt att bankmännen har dom högsta lönerna i sverige när dom tar räntor på ca futtiga 2 procent på det dom lånar ut eftersom inflationen då ätit upp vinsten dom skulle göra på dom 2 procenten... top 10 listan på högst löner i sverige består av typ 90% bankmän, du kan ju söka på google på "hur pengar skapas" samt "högst löner i sverige"
martinzi - banker lånar ut pengar de lånat in - så bankens lönsamhet styrs av skillnaden mellan ränta på sparkonto och bolåneränta - som om banken betalar dig 1% för ditt sparande och sen tar 2% av mig för mitt bolån så är deras påslag INTE 1% utan 100% .. om banker fungerade som mataffärer skulle de lägga på 30% och jag skulle få bolån till 1,3...
De måste också ha personal som administrerar dina lån, svarar dig varje gång du gnäller på räntan osv. De har också lokaler och hyror. Det finns också regelverk som styr hur mycket kapital en bank måste hålla. Så jag förstår inte hur du kan tycka att dom skall låna ut pengar till dig gratis? Kräver du att ICA skall ge dig mjölken gratis också?
De lånar väl in, fast från riksbanken. Det är skillnaden mellan DEN inlåningsräntan (i princip reporäntan) och bolåneräntan som genererar vinst till banken.L Lazzeman skrev:
Och nej, det är inte negativ inlåningsränta för bankerna nu när reporäntan är negativ.
Googla på "bankerna skapar själv de pengar de lånar ut" så får du se hur det fungerar..M Malin R skrev: