Håller på att inreda mitt garage i tanken och där ska ju givetvis tryckluft in. Vill inte gärna ha hörselskydd i onödan även om Peltor med Radio är trevliga.
Har kikat in en på Axminster som har en rätt acceptabel ljudnivå till rätt pris. Någon som har erfarenhet av denna?
http://www.axminster.co.uk/bambi-bb24v-compressor-prod21502/
Men sen slog mig tanken att då jag har kallvinda på garaget så kanske man kan kasta upp den dit och sen dra ner uttag inne i garaget. Vad gäller för en kompressor generellt vid arbete och placering i minusgrader?
Har kikat in en på Axminster som har en rätt acceptabel ljudnivå till rätt pris. Någon som har erfarenhet av denna?
http://www.axminster.co.uk/bambi-bb24v-compressor-prod21502/
Men sen slog mig tanken att då jag har kallvinda på garaget så kanske man kan kasta upp den dit och sen dra ner uttag inne i garaget. Vad gäller för en kompressor generellt vid arbete och placering i minusgrader?
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag har egentligen inte klart med ändamålet men givet är vardagliga ändamål såsom däckpumpning, renblåsning och kanske lite dyckertspikning.
Annat än det så blir det antingen att kompromissa eller att slå till på större maskiner.
Men till en början så duger nog denna galant..
Annat än det så blir det antingen att kompromissa eller att slå till på större maskiner.
Men till en början så duger nog denna galant..
Jag tror att du kommer att bli besviken ganska snabbt. Kompressorn ger kring 30 liter /min, vilket är löjligt lite. För den luftmängden är den tung och dyr. Om det är ljudet som är ditt stora problem så föreslår jag hellre att du skaffar en vanlig kompressor och bygger in den i en plyfalåda med ljuddämpningsmaterial från Biltema på insidan. Du måste konstruera lådan så att du får luftintag och forcerad ventilation med en fläkt till lådan. Om ljuddämpningen skall bli bra behövs även lite ljudlabyrinter i lådan. Det är enkelt att få till. Om min mus hade fungerat hade jag kunnat rita en skiss.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag misstänker att du syftar på de 13 Amperen? Om ja så är min gissning att kompressorn ska avsäkras med max 13A, den förbrukar inte så mycket i normalfallet. Engelsmännen håller ju på med sina relika avsäkrade stickkontaker.
Jag har en äldre abac 24/1,5 hp som är rätt så perfekt för mina göromål men upplever att den låter som f*n. Jag har några skivor golvspån och cellplast över sen en golvrenovering. Kan detta tänkas dämpa ljudet något tiotal decibel?
Jag tänkte mig en kub med ett lite större hål framtill för att slangen skall gå så smidigt som möjligt (70 mm hålsåg kanske?) Snett bakom själva motorn funderar jag på en högt placerad rad med hål ca 20 mm cc 40?
I botten tänkte jag lägga en liten 230-fläkt som jag har liggande hemma, ca 15 cm i diameter.
70 mm cellplast i botten. 30 mm i sidorna och taket.
Spontana tankar?
EDIT: om någon moderator vill ha frågeställningen i egen tråd är ni välkomna att skapa en sådan.
Jag tänkte mig en kub med ett lite större hål framtill för att slangen skall gå så smidigt som möjligt (70 mm hålsåg kanske?) Snett bakom själva motorn funderar jag på en högt placerad rad med hål ca 20 mm cc 40?
I botten tänkte jag lägga en liten 230-fläkt som jag har liggande hemma, ca 15 cm i diameter.
70 mm cellplast i botten. 30 mm i sidorna och taket.
Spontana tankar?
EDIT: om någon moderator vill ha frågeställningen i egen tråd är ni välkomna att skapa en sådan.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Jag tror att det finns en bättre lösning. Tyvärr sitter jag med fel dator, så jag kan för tillfället inte bistå med någon skiss. Tänk dig dubba bafflar i båda sidorna. Den ena mad fläkten, och den andra bara lite omlott för slang och kabel. Regulatorn kan flyttas ut till utsidan av maskinen.
Redigerat:
cellplast är nog rätt kasst. 1) det ska vara massa som kan ta upp energin. 2) skivan har en slät yta som kan reflektera ljudet. du vill ha in ljudvågen i materialet. mineralull är då bättre än cellplast.
