Hur mycket buller avger själva frånluftsvärmepumpen egentligen? Vilka modeller/fabrikat är de tystaste?
Var hemma hos en kompis som installerat en 310P i garaget och där var ett djä--a halla-ballou.

Hej,

Följande info fick jag från IVT ang. deras 495 Twin:
Ljuddata från kompressor är;
Ljudeffekt; 51 decibel
Ljudtrycksnivå; 35 decibel
Med ljudtrycksnivån 35 decibel menas;
Ljudnivån som i öronhöjd 1,8m uppfattas en meter ifrån pumpen. Uppmätt i ekofritt ljudmätrum vid driftfall 0/50.
Driftfall 0/50 innebär då man räknar med 0 grader temperatur på köldbäraren (slangen ner i berget) och 50 grader på framledningstemperaturen (värmen ut till radiatorerna).
Detta skall ställas i relation till Socialstyrelsens riktlinjer för ekvivalent buller som finns beskrivet i [tt]SOSFS 1996:7[/tt]. Deras rikvärden för ekvivalent buller är 30dB så man bör nog kanske överväga dubbla gipsskivor i väggarna i "pannrummet" om man inte har den helkaklad eller har annan innerväggsisolering än glas-/sten-ull.

Utöver detta skall man veta att det finns tonkomponenter i allt buller från kompressorer, och dessa kan vara ytterst svåra att isolera bort och kan för vissa uppfattas som extremt störande medans andra inte hör ljudet.

Det bästa man kan göra är att åka hem till någon som har en sådan panna som man ska köpa och lyssna på den.

//MK

Utan att ha gjort en marknadsundersökning så tycker jag att min IVT 490 är klart tystare än släktingens Nibe motsvarighet.

Skillnaden IVT anger för 495 mellan ljudeffekt och ljudtryck är enorm (51 resp. 35 dB).

I ett normalt uppställningsrum skiljer det troligtvis 1-4 dB (beroende på rummets absorbtion och värmepumpens riktningsfaktor dvs placering i rummet) mellan ljudeffekt och ljudtrycksnivå på 1m avstånd från värmepumpen.

I broschyrer anges ofta ljudtrycksnivån i förhållande till om man placerar värmepumpen i ett s.k normalrum "10m2 Sabine", rummets dämpning är i dessa fall 4 dB.

Gummifötter brukar följa med värmepumpen (har jag för mig). Det kan också vara läge att montera flexibel slang på kalla och varma sidan för att eliminera risk för vibrationer.

Det är kanske därför den kostar mer ;D ;D

:)
Någon som vet nåt om www.airstar.se
som det står en artikel om i senaste Villaägartidningen?

Helena med..
Sverige Stugan

Bob_the_builder
Min spontana reaktion är att det bli väldigt dyrt om man inte har ett väldigt litet hus. Ett aggregat för varje rum på 10-20 m2 à 5000 kr. I mitt hus blir det många... Jag kommer sannolikt satsa på ett vanligt, centralt aggregat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.