Jag har en cirkulationspump som stör på nätterna. Den är nog lika gammal som BV-pumpen, dvs 15-18 år eller något sånt. Har inte tänkt på att den låter förut, men märkte det när jag sov i annat rum efter ommöblering. Pumpen låter nästan inte alls i pannrummet där den sitter, men 2 våningar upp brummar det ordentligt i elementen.

Finns det extra tysta cirkulationspumpar eller räcker det att bara köpa en ny? Är dom nya bättre? Såg att det finns pumpar med nattsänkning, kanske vore något om dom inte kräver specialgrejor vid montering eller liknande.

Äldre röd och svart Grundfos cirkulationspump installerad i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K KungAnka skrev:
Jag har en cirkulationspump som stör på nätterna. Den är nog lika gammal som BV-pumpen, dvs 15-18 år eller något sånt. Har inte tänkt på att den låter förut, men märkte det när jag sov i annat rum efter ommöblering. Pumpen låter nästan inte alls i pannrummet där den sitter, men 2 våningar upp brummar det ordentligt i elementen.

Finns det extra tysta cirkulationspumpar eller räcker det att bara köpa en ny? Är dom nya bättre? Såg att det finns pumpar med nattsänkning, kanske vore något om dom inte kräver specialgrejor vid montering eller liknande.

[bild]

Det kanske inte är pumpen som låter utan vattnet som strömmar genom elementen?

Ja är det cirk pumpen som låter är det dags att byta ut den men först efter du har kollat om det är flödesljud i systemet och/ eller luft

Tror inte det är vattnet, det är ett malande snurrande ljud, har fått för mig att vattenljudet är mer susande. I alla fall är det så i ett annan del av huset, men vad vet man. Pumpen låter nästan ingenting när man är i samma rum, men röret det sitter på vibrerar när man håller i det, det går inte att få bort vibrationerna genom att hålla hårt eller liknande.

Hur som helst, om man köper ny, är det en sån där med nattläge man ska ha? Verkar smart på pappret att ha lägre fart på vattnet på natten, men i praktiken vete tusan.

K KungAnka skrev:
Tror inte det är vattnet, det är ett malande snurrande ljud, har fått för mig att vattenljudet är mer susande. I alla fall är det så i ett annan del av huset, men vad vet man. Pumpen låter nästan ingenting när man är i samma rum, men röret det sitter på vibrerar när man håller i det, det går inte att få bort vibrationerna genom att hålla hårt eller liknande.

Hur som helst, om man köper ny, är det en sån där med nattläge man ska ha? Verkar smart på pappret att ha lägre fart på vattnet på natten, men i praktiken vete tusan.

Man behöver ju värme även på natten så det tror jag inte är en bra lösning. Men en frisk pump, rätt dimensionerad låter nästan inget.

Du skulle kunna testa att köra pumpen på ett annat varvtal och se om vibrationerna försvinner? Det kan vara så att det råkar bli resonans vid just det här varvtalet.

Om du stänger av elementen i sovrummet och ljudet är lika är det pumpljud

Tomture61
Grundfos Alpha2 har ett Autoläge , pumpar så mycket värmevatten som behövs .

Har i min IVT490 (frånluftsvärmepump) opererat in en sådan .
Drar för tillfället 5W , detta till 100 kvm betongplatta med golvvärme .
Har även armerade gummislangar mellan FLVP och rören till värmesystemet .

Ulltand Ulltand skrev:
Man behöver ju värme även på natten så det tror jag inte är en bra lösning. Men en frisk pump, rätt dimensionerad låter nästan inget.

Du skulle kunna testa att köra pumpen på ett annat varvtal och se om vibrationerna försvinner? Det kan vara så att det råkar bli resonans vid just det här varvtalet.

Om du stänger av elementen i sovrummet och ljudet är lika är det pumpljud
Bra det där med avstängda element, kom på att jag experimenterade med det i det andra rummet där det låter och att ljudet försvann när man stängde av elementen. Då är det nog pumpljud här, för det försvinner inte.

Ändra fart har jag provat. Det låter obetydligt
mindre med lägre fart men försvinner inte. Det är däremot nästan helt tyst i kortare perioder när man kör på låg fart, kanske 30 sekunder var 10 minut. Antar att det kan vara nån bussning som är lite för stor för en axel som då och då hittar ett läge.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Grundfos Alpha2 har ett Autoläge , pumpar så mycket värmevatten som behövs .

Har i min IVT490 (frånluftsvärmepump) opererat in en sådan .
Drar för tillfället 5W , detta till 100 kvm betongplatta med golvvärme .
Har även armerade gummislangar mellan FLVP och rören till värmesystemet .
Ja, det var en sån jag funderade på.

Undrar hur den avgör hur mycket vatten som behövs? Jag har 170 m2 byggt på 20 talet och ytterligare 80 byggt på 60-talet. Systemet är från början byggt för självcikulation så rören är grova. Dvs helt andra förutsättningar. Undrar om man måste kalibrera den för huset eller något? Har inte lust att rota reda på en röris för en så enkel sak som att byta pump.

Tomture61
K KungAnka skrev:
Ja, det var en sån jag funderade på.

Undrar hur den avgör hur mycket vatten som behövs? Jag har 170 m2 byggt på 20 talet och ytterligare 80 byggt på 60-talet. Systemet är från början byggt för självcikulation så rören är grova. Dvs helt andra förutsättningar. Undrar om man måste kalibrera den för huset eller något? Har inte lust att rota reda på en röris för en så enkel sak som att byta pump.
https://product-selection.grundfos.com/se/products/alpha/alpha2?tab=explore

Att beräkna flödet / mängden värmevatten du behöver till ditt hus :thinking:
Din gamla pump borde ge dig ledtrådar .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.