Vi köpte en fastighet i fjol av en frikyrkoförsamling som skulle lägga ner verksamheten. Fastigheten var då taxerad som 827 Specialenhet, ecklesiastikbyggnad, men med en byggnad, 'pastorsvillan', särtaxerad som småhusenhet.
Nu har vi fått papper från Skatteverket där dom har taxerat fastigheten som 321 Hyreshusenhet, bostäder och lokaler.
Är det bra eller dåligt? Jag har försökt googla lite på fastihetsavgiften och vad jag förstår betalar man bara den för vissa 200-fastigheter. Finns det någon nackdel med 321 som jag har missat?

Våran plan är att bygga om kyrkan till bostad och då blir väl hela fastigheten en 220'a, men det kommer säkert att dröja några år så kan man slippa lite fastighetsavgift under tiden så är det bra...

Det är skatt även på hyresfastigheter så det kommer du inte undan. Ett problem kan vara bygglovsansökan för det finns taxeringskod som bara anger lokaler och då får ni inte göra bostad där

Det är ingen hyresfastighet - Snarare en 'lokal' eller vad man kallar en kallställd före detta kyrka.
Bygglov är väl en kommunal angeläget och typkoden en skatteteknisk? Enligt stadsplanen är det område för bostäder, så jag ser inget problem att få bygglov för ändrad användning när vi gör om den till bostad och iom det så får/ska man typa om den till småhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.