2 500 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Typ av strömbrytare/strömställare för olika ändamål
Jag sitter med en el-ritning för en villa och försöker lista ut vilka typer av strömbrytare jag ska rita in. Det jag läst mig till hittills/mina förslag i rött. Tar gärna input på detta!
1. En lampa, strömbrytare på ett ställe - 1-polig
2. En lampa, strömbrytare på två ställen med en knapp vardera - Trappomkopplare
3. Två lampor som tänds samtidigt, strömbrytare på två ställen med en knapp vardera - Vad ska det vara här? Inte dubbeltrapp väl, då den har två knappar.
4. Tre lampor samtidigt, strömbrytare på tre ställen med en knapp vardera - Trippeltrapp (är detta något som existerar ens, vad är alternativet annars?)
5. Två lampor som ska kunna tändas oberoende av varandra, strömbrytare med två knappar - Dubbeltrapp
6. Tre lampor som ska kunna tändas oberoende av varandra, strömbrytare med tre knappar - Vad gäller här? En snabb googling ger såna här, dvs strömbrytare med 3*1-pol. Gäller det isf för föregående alternativ också, att det ska vara 2*1-pol snarare än dubbeltrapp?
1. En lampa, strömbrytare på ett ställe - 1-polig
2. En lampa, strömbrytare på två ställen med en knapp vardera - Trappomkopplare
3. Två lampor som tänds samtidigt, strömbrytare på två ställen med en knapp vardera - Vad ska det vara här? Inte dubbeltrapp väl, då den har två knappar.
4. Tre lampor samtidigt, strömbrytare på tre ställen med en knapp vardera - Trippeltrapp (är detta något som existerar ens, vad är alternativet annars?)
5. Två lampor som ska kunna tändas oberoende av varandra, strömbrytare med två knappar - Dubbeltrapp
6. Tre lampor som ska kunna tändas oberoende av varandra, strömbrytare med tre knappar - Vad gäller här? En snabb googling ger såna här, dvs strömbrytare med 3*1-pol. Gäller det isf för föregående alternativ också, att det ska vara 2*1-pol snarare än dubbeltrapp?
Redigerat:
Bästa svaret
Nummer 3 är vanlig trappkoppling som i nummer 2 förutom att tändtråden går till mer än en ljuskälla. Valet av strömbrytare är detsamma.
Nummer 4 löser man med två trappomkopplare och en korsomkopplare.
5, kronomkopplare
Nummer 4 löser man med två trappomkopplare och en korsomkopplare.
5, kronomkopplare
Klicka här för att svara