Jag sitter med en el-ritning för en villa och försöker lista ut vilka typer av strömbrytare jag ska rita in. Det jag läst mig till hittills/mina förslag i rött. Tar gärna input på detta!

1. En lampa, strömbrytare på ett ställe - 1-polig
2. En lampa, strömbrytare på två ställen med en knapp vardera - Trappomkopplare
3. Två lampor som tänds samtidigt, strömbrytare på två ställen med en knapp vardera - Vad ska det vara här? Inte dubbeltrapp väl, då den har två knappar.
4. Tre lampor samtidigt, strömbrytare på tre ställen med en knapp vardera - Trippeltrapp (är detta något som existerar ens, vad är alternativet annars?)
5. Två lampor som ska kunna tändas oberoende av varandra, strömbrytare med två knappar - Dubbeltrapp
6. Tre lampor som ska kunna tändas oberoende av varandra, strömbrytare med tre knappar - Vad gäller här? En snabb googling ger såna här, dvs strömbrytare med 3*1-pol. Gäller det isf för föregående alternativ också, att det ska vara 2*1-pol snarare än dubbeltrapp?

Redigerat:

Bästa svaret

Nummer 3 är vanlig trappkoppling som i nummer 2 förutom att tändtråden går till mer än en ljuskälla. Valet av strömbrytare är detsamma.

Nummer 4 löser man med två trappomkopplare och en korsomkopplare.

5, kronomkopplare

Ok super, tack för svar! Anledningen att jag skrev dubbeltrapp var att jag läste här att kronomkopplare används sällan numera.

Och missade ett scenario, nämligen:

7. Tre lampor som tänds samtidigt, strömbrytare på ett ställe. 1-polig?

Ja, dubbeltrappen funkar lika bra till det ändamålet så de flesta väljer nog att ha färre olika produkter att jobba med.

I Intelligence2 skrev:
7. Tre lampor som tänds samtidigt, strömbrytare på ett ställe. 1-polig?
Ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.