Finns det elektriska ställdon NC, som öppnar kretsen på några sekunder när man lägger på 220v spänning?
Fått termoelektriska nu men tar ju 4min att öppna fullt. Nog för att Grundfos Alphan klarat det, men vill inte vänta så länge innan man får full fart i kretsen varken för kyla eller värme.
Fått termoelektriska nu men tar ju 4min att öppna fullt. Nog för att Grundfos Alphan klarat det, men vill inte vänta så länge innan man får full fart i kretsen varken för kyla eller värme.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Du vill ha en ren on/off funktion och helt utan reglering? Och varför så bråttom?A addee skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Precis så det är inget självändamål med snabba förlopp. Om vi inte pratar skyddsfunktioner typ läckageskydd i exempelvis en skola där en tryckgivare aktiveras vid pålarmning och en magnetventil sopar igen inkommande kallvatten. Eller en frysvakt på ett batteri i luftbehandling eller liknande där tempen dyker under 8 grader. Då kan man försöka ha snabba reaktioner.Scouten skrev:
Siemensen tar 10sek att öppna, testar den. Det finns andra funktioner och trögheter i systemet som gör att just denna vill jag ska öppna så fort som möjligt och inte bidra till fördröjningar:Scouten skrev:
1. Sommaren, Kyla: Värmeväxlare finns för att flytta över Brinens energi till denna slinga (lite tröghet i den i sig) Så när CP slår till kommer det ändå ta några minuter för kylan att bli effektiv. Fläktkonvektorn har komfortsensor så själva fläkten i FKV börjar inte blåsa ut kyla försen vattnet nått rätt temperatur.
2. Vintern, värme: Flödet/förgreningen i kretsen till FKV står stilla (CP av, och ventilen stängd). CP startar och ventilen ska då öppna omgående för att börja blanda in varmt vatten från huvudstammen. Komfortsensor finns så fläkten går inte heller här igång innan rätt temp i kretsen uppnås. Åter igen, om ventilen öppnar trögt, får jag en ytterligare fördröjning som jag inte vill ha.
Summa av allt, när FKV väl bedömt att kyl- eller värmebehov finns, vill jag att den ska gå in så fort som möjligt och stötta.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan inte riktigt se en anledning till att systemet här ska vara trögare än vad som behövs? Som det är nu så gissar jag 3-5minuter ändå behövs för att få upp flödet i rätt temp. Vad skulle 2-3min till göra för nytta för att flödet i denna krets inte går upp max direkt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden