Vi har tre mycket trista innertak, som vi tröttnat rejält på. Det är pärlspont (tror jag) i furu som med åren blivit ganska mörkt (uppsatt i slutet av 70-talet). Vi har nu tänkt att fräscha upp taken och undrar vad ni rekommenderar. Det måste vara så liten arbetsinsats som möjligt (pga tidsbrist) och gärna lågt pris, eftersom vi även planerar andra "ingrepp" i huset som tid och pengar måste räcka till.
Ett alternativ är att sätta upp vita skivor i taket, ett annat att måla över eländet. Vilket är bäst/enklast? Taken är lackade och från början rätt slarvigt uppsatta med en del skeva skarvar här och där mellan takpanelen. Vi vill ha så ljust som möjligt och helst inte förlora alltför mycket takhöjd. Själv lutar jag åt en lösning med skivor, eftersom jag är rätt trött på allt trä.

Svårt att säga när man inte ser taket. :) Vi hade iaf ett mörknat furutak från 70-talet i köket som vi målade vitt. Det blev himla fint och kostade inte många spänn.. Nu ser det gammaldags ut och passar fint in i "bondköket".

Försök med vit lasyr.

Kan lätta upp (göra ljusare) och samtidigt behålla litet av träets levande struktur.

Prova det innan du byter taket helt.

//KoW

måla med heltäckande vit lasyrfärg skulle vara snabbast och biligast, tycker jag som har målat två gånger över många m2 obehandlad gul takpanel. Tycker att det var lättare att måla befintlig panel än spika skivor, sen kanske spackla och slipa några gånger och måla x2 i taket .
Vit tak görde så stor skillnad så man snabbt glömde ond i nacken och axlar ...
Det behövs nog häftgrund om panelen är lackad, fråga i färgbutiken.
Finns det stora glap och springor så blir dom tyvärr mer synliga i vitt.
gaia

Kanske panelskiva i mdf kan vara nåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.