Jag håller på och renoverar ett badrum, och ska försöka mig på att lägga golvspånskiva. Jag funderar nu på vilken typ av skiva jag ska köpa. GVK rekommenderar en fukttrög skiva med klassning V313-P5, men såvitt jag förstår är det inte ett absolut krav. Problemet är att sådana skivor verkar vara både dyra och svåra att få tag på. Inget av byggvaruhusen i min hemstad Uppsala verkar ha dem på lager, och hos Bauhaus och Byggmax finns de inte ens i sortimentet. Hos Beijer (där jag aldrig brukar handla på grund av priserna) finns skivor i klass P5/P6 att beställa, men kostar nästan tre gånger så mycket som vanlig P6-skiva hos Bauhaus (389 kr / 139 kr). Hos Holger Stugmaterial AB finns P5 skivor att beställa för 289 kr styck, men frakten kostar 2500 kr.

Om nu skivor av klass V313-P5 nu är standard för badrum, varför finns de inte i lager hos vanliga byggvaruhus i en av Sveriges största städer?

Jag hade tänkt ha flytspackel och plastmatta på golvet, och anlita någon firma för detta. Kakel eller klinkers är helt uteslutet då badrummet ligger i en tillbyggnad som rör sig relativt resten av huset, så att det bildats rejäla veck i den gamla plastmattan på väggarna i hörnen. Den gamla golvspånskivan verkade vara i gott skick efter 43 år, förutom vid dörren där det blivit en fuktskada på grund av att plastmattan inte var ordentligt uppvikt i hörnen. Jag vet inte vilken klass den gamla spånskivan var av, det står varken P5 eller P6 på den. Men den är inte grönaktig, som fukttröga skivor ofta verkar vara, så jag gissar att det är vanlig spånskiva.

Hur tycker ni att jag ska göra? Vågar jag använda vanlig golvspånskiva från Bauhaus, eller ska jag bita i det sura äpplet och beställa hem fukttröga skivor hos Beijer?

"Alla" kör med vanliga golvspånskivor, så det borde funka för dig också.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.