Tja jag behöver komplettera min pergola med lite solskydd. Takreglarnar av 170 reglar på cc60 och är helt utan lutning. Tanken var att ha längder av något material som sträcker sig längs med reglarna och över två ”fack” 120cm och får lite mjukt fall. De skulle monteras på vajer och vara 3,5 meter långa

Snabbaste lösningen hade varit markisväv, men jag gissar att de är för täta och kommer samla vatten så fort man glömmer ta in de? Det hade varit skönt med lite skydd för regn, men jag gissar att konstruktionen inte skulle klara av en pöl med vatten. Huvudmålet är solskydd iallafall.

Har ni några förslag på tyg eller annan lösning?

Jag beställer på nätet segelduk från Kinnevikens segelmakeri i Linköping. De specialsydda segeldukarna är 2,5x3 kvm sitter uppe ca 6 månader/år och hos mig, med mycket utsatt läge, håller de ca 6-7 år. Blir således inte så dyrt om man räknar med livslängden. Nästa gång ska jag beställa "avrinningshål" där det naturligt blir "mage". De kräver ändå fästning i en rejäl konstruktion om det blåser.

Det är behagligt med detta skydd även när det duggar/småregnar! Mina lutar ca 25 cm men de får ändå "mage" av vattentyngden.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag beställer på nätet segelduk från Kinnevikens segelmakeri i Linköping. De specialsydda segeldukarna är 2,5x3 kvm sitter uppe ca 6 månader/år och hos mig, med mycket utsatt läge, håller de ca 6-7 år. Blir således inte så dyrt om man räknar med livslängden. Nästa gång ska jag beställa "avrinningshål" där det naturligt blir "mage". De kräver ändå fästning i en rejäl konstruktion om det blåser.

Det är behagligt med detta skydd även när det duggar/småregnar! Mina lutar ca 25 cm men de får ändå "mage" av vattentyngden.
Stort tack för tipset! Linköping är ju nära för mig också. Med avrinningshål funkar ju min idé och jag behöver inte ta in de hela tiden

• Gilla
yonna
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
Stort tack för tipset! Linköping är ju nära för mig också. Med avrinningshål funkar ju min idé och jag behöver inte ta in de hela tiden
Ring företaget! Mycket god, personlig service. Jag bor för övrigt på Österlen, långt bort. Finns bilder under Yonna. Till en början hissade jag upp taken med segelanordningar men numera får de sitta uppe hela säsongen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.