Håller på att bygga altan, 3,6 X 11,43 och har idag fått virket där trallen är 3,6. Det vore ju väldigt bekvämt att slippa såga trallen och istället ha den liggande ut från huset så att alla bitar behålls på 3,6 men är det dumt? Det skulle ju innebära att bjälkarna går längs hussidan och det borde väl gå att sätta extra stöd varannan meter för att få det att funka eller?

M michaela62 skrev:
Håller på att bygga altan, 3,6 X 11,43 och har idag fått virket där trallen är 3,6. Det vore ju väldigt bekvämt att slippa såga trallen och istället ha den liggande ut från huset så att alla bitar behålls på 3,6 men är det dumt? Det skulle ju innebära att bjälkarna går längs hussidan och det borde väl gå att sätta extra stöd varannan meter för att få det att funka eller?
Inte snyggt, men.....
Du får vända på principen med bärlinor parallellt med fasaden och golvreglarna då i stället får ligga så.

K
Jo det går, är ju en smaksak egentligen. Men varför beställer man så kort trall? Alternativet är ju att lägga längs huset som är ”normalt” och skarva trallen löpande eller med fris som delar av. Lägger du exempelvis dubbel fris på kanterna så blir det 3 sektioner med ganska exakt 3,6m

• Gilla
michaela62
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jo det går, är ju en smaksak egentligen. Men varför beställer man så kort trall? Alternativet är ju att lägga längs huset som är ”normalt” och skarva trallen löpande eller med fris som delar av. Lägger du exempelvis dubbel fris på kanterna så blir det 3 sektioner med ganska exakt 3,6m
Tack, bra idé! Jag beställde inte specifikt 3,60 då det stod att man får vad som finns inne, förväntade mig lite blandade längder men det var kanske lot korkat 🤷‍♀️

K
M michaela62 skrev:
Tack, bra idé! Jag beställde inte specifikt 3,60 då det stod att man får vad som finns inne, förväntade mig lite blandade längder men det var kanske lot korkat 🤷‍♀️
Låter som att du köpte från Byggmax… Bygger man altan bör man nog ha klart för sig hur man vill ha den och beställa material därefter, inte tvärtom.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Lägger du längs med så köp hem ett antal längre brädor att blanda med så får du ner antalet skarvar betydligt. Det ör värt det för både arbetsinsats och slutresultat.

Jag hade lagt det rakt ut från huset så som du tänkt. Avsluta med en fris av längre brädor. Så blir det inramat och snyggt. Kanske ha en längs med fasaden också så får du en ram runt hela.

• Gilla
michaela62 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.