1 423 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Tycker ni att man kan bygga altan med bjälkarna längs huset?
Håller på att bygga altan, 3,6 X 11,43 och har idag fått virket där trallen är 3,6. Det vore ju väldigt bekvämt att slippa såga trallen och istället ha den liggande ut från huset så att alla bitar behålls på 3,6 men är det dumt? Det skulle ju innebära att bjälkarna går längs hussidan och det borde väl gå att sätta extra stöd varannan meter för att få det att funka eller?
Inte snyggt, men.....M michaela62 skrev:Håller på att bygga altan, 3,6 X 11,43 och har idag fått virket där trallen är 3,6. Det vore ju väldigt bekvämt att slippa såga trallen och istället ha den liggande ut från huset så att alla bitar behålls på 3,6 men är det dumt? Det skulle ju innebära att bjälkarna går längs hussidan och det borde väl gå att sätta extra stöd varannan meter för att få det att funka eller?
Du får vända på principen med bärlinor parallellt med fasaden och golvreglarna då i stället får ligga så.
Jo det går, är ju en smaksak egentligen. Men varför beställer man så kort trall? Alternativet är ju att lägga längs huset som är ”normalt” och skarva trallen löpande eller med fris som delar av. Lägger du exempelvis dubbel fris på kanterna så blir det 3 sektioner med ganska exakt 3,6m
Tack, bra idé! Jag beställde inte specifikt 3,60 då det stod att man får vad som finns inne, förväntade mig lite blandade längder men det var kanske lot korkat 🤷♀️K kniv skrev:
Låter som att du köpte från Byggmax… Bygger man altan bör man nog ha klart för sig hur man vill ha den och beställa material därefter, inte tvärtom.M michaela62 skrev:
Jag har så men 4.2m trall.
Jag tycker du bör räkna med att måsta renkapa trallen för att få det snyggt och rakt och det blir också ganska viktigt att trallen lutar bort från huset för annars kommer den leda vattnet mot huset.
Har tyvärr ingen bättre bild än detta https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-4831356
Jag tycker du bör räkna med att måsta renkapa trallen för att få det snyggt och rakt och det blir också ganska viktigt att trallen lutar bort från huset för annars kommer den leda vattnet mot huset.
Har tyvärr ingen bättre bild än detta https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-4831356
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tycker ni att följande brunn ser ut?
Badrum -
Hur tycker ni att skicket är på dessa kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Vad tycker ni om att måla om fasaden i endast en färg?
Fasad -
Vad tycker ni om attefallshus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad tycker ni man ska ha för lösning på att glasa in en öppen spis?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide