Byggahus.se
Krilleman
Nibe Nibette har ingen blandningsventil monterad från fabrik!

Konsumentbroschyr

Det innebär ju dock inte att man inte kan montera en blandningsventil direkt efteråt i alla fall...

smurfen72 skrev:
Om du följer vv röret från beredaren så bör det sitta en klump med en ratt på som kopplar ihop vv röret med kv röret om det inte sitter nån så sätt dit en men saknas det säkerhetsventil också dom brukar ofta vara ihop monterade ? blandningsventilen kan se ut så här [länk]
Ser ingetdera här. Då borde jag fixa det också? Blandningsventil för att jag ska kunna ha varmare varmvatten i beredaren, som sen blandas med kallt i blandningaventilen (skållningskydd?) och till slut ger en större mängd varmvatten per beredarvolym?
Säkerhetsventil därför att?

Låter konstigt om inte beredaren är utrustad med säkventil..

Krilleman
Läs monteringsanvisningen, som man kan hitta i min förra länk så står det klart och tydligt:

Rörinstallation
I kallvattenledning skall monteras säkerhetsventil (23),
backventil (21) och avstängningsventil (22) i den ordning
som visas på ovanstående figur

Dessa medföljer antagligen inte, och det var alldeles för länge sen jag installerade en av dessa Nibetter för mig att minnas. Men jag hittar inget skrivet om att dessa medföljer...

krilleman_215 skrev:
Läs monteringsanvisningen, som man kan hitta i min förra länk så står det klart och tydligt:

Rörinstallation
I kallvattenledning skall monteras säkerhetsventil (23),
backventil (21) och avstängningsventil (22) i den ordning
som visas på ovanstående figur

Dessa medföljer antagligen inte, och det var alldeles för länge sen jag installerade en av dessa Nibetter för mig att minnas. Men jag hittar inget skrivet om att dessa medföljer...
Fast enligt ovan så ska ju isåfall min tidigare rörmokare ha installerat dessa, och debiterat mig för dem. Låter som att de är starkt rekommenderade.

Krilleman
Men det beror ju också då på hur den är monterad, sitter den som på din ritning borde du ha dessa prylar innan VV-slingorna.

Davidw skrev:
Ser ingetdera här. Då borde jag fixa det också? Blandningsventil för att jag ska kunna ha varmare varmvatten i beredaren, som sen blandas med kallt i blandningaventilen (skållningskydd?) och till slut ger en större mängd varmvatten per beredarvolym?
Säkerhetsventil därför att?
Säkerhetsventilen ska man ha så att inte beredaren kan sprängas fast saknas backventil så är det liten risk men den finns så se till att montera dit alla grejerna som ska vara till en beredare.

krilleman_215 skrev:
Men det beror ju också då på hur den är monterad, sitter den som på din ritning borde du ha dessa prylar innan VV-slingorna.
Okej, men då pratar vi inte om skållningskydd? Eller förresten, vad menar du med "innan slingorna"?

Just nu sitter det ju TANK>VVB(40gr)>BADRUMSKRAN utan nått däremellan.

Jag tänkte att det borde vara:
TANK>VVB(80gr)>skållningskydd>KRAN

Krilleman
Precis!

Skållningsskydd = Blandningsventil

Innan tank borde det också vara Avstägningsventil, backventil, säkerhetsventil.

krilleman_215 skrev:
precis! Skållningsskydd = blandningsventil

innan tank borde det också vara avstägningsventil, backventil, säkerhetsventil.
så: Avst.ventil > backventil > säker.ventil > vvb > blandningsventil > badrumkran

Krilleman
Avst.ventil > backventil > säker.ventil > Första slingan > Första blandningsventil (enligt ritning) > Andra Slingan > VVB > Bland.ventil > badrumskran

Då fungerar den andra blandningsventilen som skållningsskydd!

Jag skulle klassa den lösningen som den säkraste!

krilleman_215 skrev:
Avst.ventil > backventil > säker.ventil > Första slingan > Första blandningsventil (enligt ritning) > Andra Slingan > VVB > Bland.ventil > badrumskran
Okej, men varför har vi pratat om säkerhetsventil vid VVB'n? Var det inte runt den ni bad mig kolla?

Krilleman
Jo, men säkerhetsventilen ska normalt monteras direkt innan stället där själva kallvattnet värms och blir varmvatten. I ditt fall så är det ju då innan slingorna.

I normal fallet, med endast en VVB, är det ju då på inkommande kallvatten in i beredaren. (Oftast på ventilröret)

krilleman_215 skrev:
Jo, men säkerhetsventilen ska normalt monteras direkt innan stället där själva kallvattnet värms och blir varmvatten. I ditt fall så är det ju då innan slingorna.

I normal fallet, med endast en VVB, är det ju då på inkommande kallvatten in i beredaren. (Oftast på ventilröret)
Ah! Så som jag har det nu – innan tank är inkopplad och jag bara kör på VVB (som nu äter kallvatten, sen varmt från tank) – så borde det suttit en på
kallvatten in i VVB. Sen när tank är påkopplad ska det vara på kallvatten in i TANK. ja?

Krilleman
Japp

(Bara "ja", var för kort för byggahus.se att posta) :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.