Byggahus.se
Så skulle jag gjort, sem kan det nog vara på In plats att ha en säkerhetsventil på kaminen, men det är det kanske..

Davidw skrev:
Är detta ett svar på krilleman, eller en fråga till mig? Den är ju ingång nu och levererar varmvatten med rimlig temperatur. Men du tänker om den blir matad med vatten varmare än satt temperatur?
Ja, men det brukar sitta tillsammans med säkventilen. Sk ventilkombination.

jensaro skrev:
Så skulle jag gjort
Ok, då flyttar vi expansionskärl till nån av returerna. Är det för att spara värmeläckage?

Redigerat:
jensaro skrev:
Ja, men det brukar sitta tillsammans med säkventilen. Sk ventilkombination.
Inuti VVB'n då? Det här är modellen, nån som kan nått spontant, annars får jag googla upp dess funktioner imorgon.
ImageUploadedByByggahus.se1381435460.688523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jensaro skrev:
sem kan det nog vara på In plats att ha en säkerhetsventil på kaminen, men det är det kanske..
Har ritat in en säkerhetsventil där ovanför kaminen. Känns den rätt?

Absolut

Davidw skrev:
Ok, då flyttar vi expansionskärl till nån av returerna. Är det för att spara värmeläckage?
Det är för att öka livslängden på expansionskärlet antar jag. Blåsan i kärlet åldras snabbare vid höga temperaturer.

Men även för förlusterna. Kopplar man det varmt fylls ju kärlet med hett vatten vid expansion.

Det enda jag hittar om VVB Nibe EB-73 15 är att den kan jobba upp till 80gr, men nån som kan se om den har skållskydd eller förslag på koppling för att skapa detta?

Skulle bra gärna vilja få upp den i 80 och ha till två duschar. Dock vill vi ju inte bränna oss.

Btw, lustigt att de pratar om 15l och 30 liter (vid 80gr) när den bara rymmer 13,5.

Kan med 99,94% säkerhet säga att den har skållningsskydd. Kolla där rören ansluter, där bör sitta dels en säkerhetsventil med ett rör som är öppet i ändan, sen finns den nog en ratt med skala 1-6 eller liknande. På denna ställer man hur varmt vatten som ska gå ut. Temperturen i beredaren ställer man på termostaten.

jensaro skrev:
Kan med 99,94% säkerhet säga att den har skållningsskydd.
ImageUploadedByByggahus.se1381495095.187812.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1381495106.522153.jpg
Skapa konto

Jag hittar det inte.

Svårt att se vart termostaten pekar?!

ImageUploadedByByggahus.se1381495246.912061.jpg
Skapa konto

Ja skulle koppla exp kärlet varmt se till att det är rejält isolerat så bör det inte bli så stora förluster och man slipper ev luft den går ut på toppen genom kärlet för det är väl ett öppet exp kärl utan gummi blåsa eller ?

Om du följer vv röret från beredaren så bör det sitta en klump med en ratt på som kopplar ihop vv röret med kv röret om det inte sitter nån så sätt dit en men saknas det säkerhetsventil också dom brukar ofta vara ihop monterade ? blandningsventilen kan se ut så här http://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.