14 140 läst ·
52 svar
14k läst
52 svar
Tvungen att söka strandskyddsdispens för att bygga utanför strandskyddat område.
Praxis säger att det i praktiken krävs motorväg eller liknande för att vägen ska avskilja området från stranden. En landsväg med 70 km/h i hastighetsbegränsning och relativt mycket trafik ansågs inte uppfylla det kravet, se MÖD M 215-11.Nötegårdsgubben skrev:
Kanske för att dom vet att alla vattennivåer kommer stiga väldigt mkt i framtiden och gör redan. Om det ligger nära vatten. Tänk om. Måste man bygga nytt hela tiden? Jag menar, på många landsbygder är det ju inget lugn eller landsbygd kvar. Bara massa fula moderna hus.B Beloe skrev:Jag blev nyss meddelad att jag med största sannolikhet kommer få ett negativt förhandsbesked för bygglov då en del av fastigheten jag vill bygga på ligger inom strandskyddat område. Det rör sig om knappt 200m2 av totalt ca 1200m2.
I situationsplanen jag skickade in med min ansökan lade jag byggnaden (ett mindre fritidshus), uppfart och VA nästan så långt från stradskyddslinjen som möjligt. Nu fick jag svar att handläggaren kommer rekommendera nämnden att ge ett negativt förhandsbesked eftersom jag inte sökt strandskyddsdispens eller gjort mig av med den del av tomten som ligger inom strandskyddat område genom en fastighetsreglering.
Handläggaren menar att han tycker tomten är så liten att de inte kan säkerställa att vår hemfridszon inte kommer att omfatta strandskyddsområdet, och de vill inte lämna positivt förhandsbesked med villkor var jag får placera byggnaden heller. Ringde in flera gånger innan jag skickade in ansökan och frågade vad nämnden behövde för underlag från mig för just den fastigheten, men då verkade det inte vara något problem med strandskyddet.
Jag vill bygga ett hus utanför strandskyddsområdet, behålla naturtomt inom strandskyddsområde, och ha ca 1000m2 som jag kan ha som hemfridszon, men det går tydligen inte. Att det redan finns bebyggda fastigheter hela vägen ner till vattnet verkar inte spela någon roll heller.
Är detta vanligt resonerande, eller har jag stött på en väldigt fyrkantig handläggare?
Har du läst tråden? Testa igen…M mulle77 skrev:
B Beloe skrev:Ja du fattar det helt rätt. Byggnaden utanför strandskyddslinjen, men del av tomten ligger innanför.
Ja det är ett förhandsbesked. De vill att jag ska söka dispens för bostad/komplementbyggnad innanför strandskyddslinjen, även om jag inte ska eller vill bygga, gräva eller anlägga gräsmatta där. Jag tycker det låter rätt konstigt.
Bifogar en bild som visar strandskyddslinje och ungefärlig placering av byggnad med ett kryss (obs, ej underlaget som skickats in i ansökan =))
[bild]
Tomten är så liten att de räknar med att du eller en framtida ägare kommer annektera hela fastigheten över tid. Högst rimligt antagande.
”gjort mig av med den del av tomten som ligger inom strandskyddat område genom en fastighetsreglering.” Citatet känns värdigt konstigt då kommunen inte kan hindra att du äger flera fastigheter eller att du nyttjar två fastigheter som en i praktiken.
Tomtplatsavgränsning är det som borde diskuteras enligt min mening.
Ledsen men det är svårt att ge konkreta råd då det är för lite information om ärendet, omnejd, fastigheten samt om det redan är en avstyckning gjord eller om ägaren har en hel hög av tänkta tomter med samma upplägg som du har.
Det enda råd jag kan ge är att om kommunen vill att du söker dipens för något så är det lämpligt att söka den eller ha en dialog så du får klarhet i varför de ser detta krav som nödvändigt. Om du tycker deras skäl är orimliga får du gärna ventilera dem här men då behöver vi mer information.
Vill du komma igenom fort med ett förhandsbesked/bygglov är det effektivare att leverera underlag så fort som möjligt och ligga på med frågor om de kompletta och om de behöver något mer snarare än att ifrågasätta deras behov av dem.
Om det är något som drar stora kostnader kan det vara värt att i frågasätta rimligheten och om det räcker med något enklare. Annas bara in med underlagen.
Många som försöker sälja drömmar där ute. Bra att du kan gå ur affären om det inte blir ett förhandsbesked.
Även om du skulle få ett positivt förhandsbesked, betyder inte det att du får positivt startbesked. Vi hade fått startbesked, men helt plötsligt hade de ändrat sig och vi var tvungen att flytta huset 3 meter. Det kostade oss 300 000 kr extra med sprängning o dyl.B Beloe skrev:
Ligger det hus på granntomterna vid sidan?
Om det gör det borde denna tomt räknas som en "Luck" tomt, och du borde få bygglov.
Finns det plats att passera mellan tomten och vattnet.?
Om så borde det inte vara problem med allemansrätten som strandskyddet primärt skall skydda.
1200m2 känns ju inte jättestort, och litet för att begränsa med hemfridszon.
Bästa rådet har du redan fått flera gånger tidigare i tråden.
Ta med all fakta och försök att få till ett möte och få igång en dialog och en lösning, även om det kan vara något besvärligt då du ännu inte äger tomten.
Om det gör det borde denna tomt räknas som en "Luck" tomt, och du borde få bygglov.
Finns det plats att passera mellan tomten och vattnet.?
Om så borde det inte vara problem med allemansrätten som strandskyddet primärt skall skydda.
1200m2 känns ju inte jättestort, och litet för att begränsa med hemfridszon.
Bästa rådet har du redan fått flera gånger tidigare i tråden.
Ta med all fakta och försök att få till ett möte och få igång en dialog och en lösning, även om det kan vara något besvärligt då du ännu inte äger tomten.
Så vad - maximalt strandskydd går från 100m till 90m...
Och fastigheten är redan avstyckad från en stamfastighet.
Vad är på fastigheten till höger?
Jag i min lilla okunskap såg hur detta handlade om byggnader inom 100m, nu sätter de en gräns även för tomtmark?
Och fastigheten är redan avstyckad från en stamfastighet.
Vad är på fastigheten till höger?
Jag i min lilla okunskap såg hur detta handlade om byggnader inom 100m, nu sätter de en gräns även för tomtmark?
Det låter orimligt att du inte får bygga utanför strandskyddsgräns pga att de misstänker att du kommer att privatisera strandskyddsområdet.
Fråga gärna efter lagstöd till detta påstående. Jag tror inte att de får neka pga just det, men det finns mig veterligen inte någon entydligt sätt att bedöma om platsen är lämpligt till nybyggnation. Jag tror att du har bättre chans när du söker bygglov direkt istället. Då undviker du godtyckligheten i frågan om tomten är lämpligt.
Undrar om de nekar bygglov pga att de misstänker att det kan bli byggfusk
.
Fråga gärna efter lagstöd till detta påstående. Jag tror inte att de får neka pga just det, men det finns mig veterligen inte någon entydligt sätt att bedöma om platsen är lämpligt till nybyggnation. Jag tror att du har bättre chans när du söker bygglov direkt istället. Då undviker du godtyckligheten i frågan om tomten är lämpligt.
Undrar om de nekar bygglov pga att de misstänker att det kan bli byggfusk
Kan inte riktigt se hur de kopplar ihop detta
" de inte kan säkerställa att vår hemfridszon inte kommer att omfatta strandskyddsområdet,"
Miljöbalken har väl inget med hemfridszonen att göra? Det handlar väl om allmänheten tillgång till stranden, och i det här fallet borde ju de 90m som finns kvar räcka.
Men... jag kan dock förstå att att man skall söka strandskyddsdispens, finns ju ingen gräns som säger om man är 1m eller 50m innanför gränsen....
Är fastigheten inom strandskydd så skall det sökas dispens.
" de inte kan säkerställa att vår hemfridszon inte kommer att omfatta strandskyddsområdet,"
Miljöbalken har väl inget med hemfridszonen att göra? Det handlar väl om allmänheten tillgång till stranden, och i det här fallet borde ju de 90m som finns kvar räcka.
Men... jag kan dock förstå att att man skall söka strandskyddsdispens, finns ju ingen gräns som säger om man är 1m eller 50m innanför gränsen....
Är fastigheten inom strandskydd så skall det sökas dispens.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jag tycker tvärt om att det är en helt rubbad tolkning som för de extrema strandskyddsreglerna även utanför strandskyddszonen. Så länge man kan få en fullgod tomt utanför strandskyddsområdet borde strandskyddskramarna på länsstyrelsen inte ha något att säga till om alls.L larka742 skrev:
Så om TS fastighet är på 1.200 kvm, strandskyddet ”tar” 100 och detaljplanen tillåter tomter ner till 1.000 kvm finns det inget skäl till att strandskyddet ska få spela någon roll. I så fall har ju TS ”bara” haft otur med gränsdragningen, då en mindre tomt skulle vara värd betydligt mer.
Att man skall söka är en sak, men ser inga anledningar till att man INTE ska få godkänt för dispens..... så att strandskyddet inte ska spela någon roll håller jag med om.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tvärt om att det är en helt rubbad tolkning som för de extrema strandskyddsreglerna även utanför strandskyddszonen. Så länge man kan få en fullgod tomt utanför strandskyddsområdet borde strandskyddskramarna på länsstyrelsen inte ha något att säga till om alls.
Så om TS fastighet är på 1.200 kvm, strandskyddet ”tar” 100 och detaljplanen tillåter tomter ner till 1.000 kvm finns det inget skäl till att strandskyddet ska få spela någon roll. I så fall har ju TS ”bara” haft otur med gränsdragningen, då en mindre tomt skulle vara värd betydligt mer.
Jag hoppas att det bara är en formalitet. Dessa metrar spelar ju ingen roll liksom...
Vad ska han söka dispens för isf. Det planeras inte någon åtgärd som är förbjuden. Det går mig veterligen inte att söka strandskyddsdispens för att inte göra något.L larka742 skrev:
Lagen är mer än bara byggnaderJ J Vos skrev:
"15 § Inom ett strandskyddsområde får inte
1. nya byggnader uppföras,
2. byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt,
3. grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller
4. åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Lag (2009:532)."
Nu som sagt, borde det ju inte vara några problem med dessa meter i en del av trädgård.
Men formellt sett måste man ju inför ett bygglov söka dispens.
Men stelbent att i ett förhandsbesked inte kunna ge lite hintar om vad som verkar rimligt. Det är ju förhandsbesked, inte nåt som är skrivet i sten...