P
Hej

Jag äger en fastighet med två hus, ett från 70-talet som jag har som sommarstuga samt ett annat hus frå 30-talet som har stått oanvänt i en massa år. Man kan inte bo i 30-tals huset då det är mögel lite här och var samt att golvet är borta i vardagsrummet. Det finns ingen el i huset och jag misstänker att vatten och avlopp inte har använts på... 20 år?
Badrummet byggdes till på 70-talet så det står ett badkar där samt en toalett men mer vet jag inte om skicket eller var "skiten" tar vägen, så att säga. :)

Har fått krav att åtgärda avloppet på fastigheten och kommer att göra det för sommarstugan men hur är det med ödehuset?
Kan de tvinga mig att anlägga ett avlopp för huset även fast jag kan bevisa att det inte går att bo där?

Jag vet inte hur ärlig jag skall vara med kommunen då det kan i värsta fall kosta mig avlopp x2... då jag tyvärr inte är en miljonär så kan det bli svårt att klara av det.

Har inte kunnat hitta något om denna situation när jag har sökt.
Är det någon som har varit i en liknande situation?

I värsta fall kan du plocka bort toan.

P
Tror du det räcker?
Min erfarenhet hittills med kommunens miljöhandläggare är att de är väldigt nitiska och jag tror tyvärr inte att en sådan enkel sak räcker.

Cheesen
P P.O. skrev:
Tror du det räcker?
Min erfarenhet hittills med kommunens miljöhandläggare är att de är väldigt nitiska och jag tror tyvärr inte att en sådan enkel sak räcker.
hör med kommunen om det räcker med att fylla igen/sanera det befintliga avloppet. Det är då i mina ögon en åtgärd.

Ansök om rivningslov av mögelhuset, då antar jag man inte behöver avlopp i det. Om du inte rivit efter fem år så upphör rivningslovet att gälla dock, då kanske kommun kommer tillbaka om avloppet igen.

P
Eller så kan jag anlägga ett avlopp som inte kräver en inspektion på platsen, tex Markbädd på burk.
Kommer de inte till sommarstugan så vet de inte om det andra huset och vips så har jag klarat mig... :)
Problemet är att markbädd på burk är dyrare än vanlig markbädd.
Men en vanlig markbädd, som då är billigare, kräver en test grop och slut inspektion om jag inte har Googlat fel..

Claes Sörmland
Det finns inget formellt krav på att du måste ha avlopp. Vill du ha ett WC-avlopp så ansöker du om ett tillstånd för detta. Önskar du inte ha ett avlopp så gör du inte det.

Men i lagens mening är ett rör ut ur huset ett avlopp så du måste plugga/kapa befintligt rör så att det inte är ett avlopp.

Avlopp = rör ,kapar man bort det ,pluggar så borde det inte var problem,

Att naturkissa på gräsmattan får man(ännu)!? men kissar man i en slang/rör på 1dm blir det att avlopp och tillstånd krävs..
kissar där i mot i en potta och häller det med lite regnvatten från tunnan så är man en naturvän och tänker kretslopp.....

Du skulle ju kunna använda samma avloppsanläggning till båda husen om inte annat?

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skulle ju kunna använda samma avloppsanläggning till båda husen om inte annat?
Visst skulle man kunna det men först så måste jag betala ansökningsavgiften x2 då det är två byggnader vi pratar om.
Sedan måste jag dimensionera avloppet för 2 x 5pe helårsboende oavsett hur lite husen egentligen används. De är väldigt strikta och oförstående när det gäller avloppen.
Detta skulle leda till en markbädd på 50kvm + en slamavskiljare på 4kbm samt en fosforfälla på 1000kg. Summan blir en hel del pengar.

Aha, de är så omständiga, då förstår jag att du vill undvika det hela.

Vi har fått samma krav på vårt gamla hus, det vara bara att skriva på ett papper att vi inte använder huset/avloppet och att vi skulle meddela kommunen om det ändrades = då var det krav på åtgärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.