I samband med att jag monterade en golvlist i ett sovrum på övervåningen i vårt radhus så skadades en vattenledning. En mindre mängd vatten trängde ut i bjälklaget mellan våningsplanen och där har fläktar satts in för avfuktning.
Föreningens försäkringsbolag tar kostnaden för avfuktningen, men självrisken för föreningen är 25000 kr. Avfuktningen uppskattas landa på ca 10000 kr.
Kan föreningen kräva mig på den kostnaden?
Ersättes jag i så fall av föreningens kollektivt tecknade bostadsrättstillägg? Där är min självrisk 1500 kr.
Skadat rör bakom en trasig vägg med vattenläckage och byggdamm på golvet i ett sovrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Vad säger ditt försäkringsbolag?

RoTe RoTe skrev:
Vad säger ditt försäkringsbolag?
Min hemförsäkring täcker bara lösöre, och inget sånt är skadat.
Sen har föreningen If som försäkringsgivare. If säger att de tar kostnaden för avfuktning av bjälklaget eftersom det är föreningens ansvar att göra det. Föreningens självrisk är dock 25000 och eftersom avfuktningen kostar mindre än så blir det inte aktuellt att öppna nät ärende.
Föreningen tycker att jag borde stå för kostnaden eftersom jag spikat i röret.
Sen har föreningen tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg, också med If, men här lyckas jag inte få några svar från If.
Vad händer om föreningen kräver mig på pengar för avfuktningen?

G
E Erik i Stenungsund skrev:
Sen har föreningen If som försäkringsgivare. If säger att de tar kostnaden för avfuktning av bjälklaget eftersom det är föreningens ansvar att göra det. Föreningens självrisk är dock 25000 och eftersom avfuktningen kostar mindre än så blir det inte aktuellt att öppna nät ärende.
Föreningen tycker att jag borde stå för kostnaden eftersom jag spikat i röret.
Sen har föreningen tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg, också med If, men här lyckas jag inte få några svar från If.
Vad händer om föreningen kräver mig på pengar för avfuktningen?
Om det var oavsiktlig brukar man inte bli ersättningsskyldig.

• Haha
  • Gilla
mickekarl och 1 till
  • Laddar…
Det som händer är väl att du får betala!
Du har klantat dig och får stå för det, för vem tycker du ska betala om din granne hade gjort samma sak?
/W

RoTe
Min förening har också det där tillägget kollektivt men det gillar jag inte då jag vill ha kontrollen över mina försäkringar så jag har eget bostadsrättstillägg på min hemförsäkring till en löjligt liten extra kostnad. Förstår inte varför man vill ha det kollektivt med sinneshöga självrisker? När jag tittar igenom min försäkring har jag i princip allt man kan ha täckt men det står inget uttryckligen om att orsaka skada på vattenledningar. Däremot täcker den läckande tätskikt i badrum.

Har du ingen drulleförsäkring i din försäkring?

Claes Sörmland
Det här särregleras i bostadsrättslagen som vattenledningskada (se 7 kap 12 § bostadsrättslagen). Utdrag lagtexten:

Utdrag ur lagtext som beskriver ansvar för skador vid brand- eller vattenledningsskador för bostadsrättshavare vid vårdslöshet eller försummelse.

I korthet så står föreningen för hela reparationen och alla kostnader inklusive det inre underhållsansvar som annars ligger bostadsrättshavaren. Vad gäller försäkringsbolag hamnar således det hela på föreningens försäkringsbolag.

Vad gäller om du har varit vårdslös när du har spikat så blir den svår att driva för föreningen, därmed ansvarar du inte för reparationskostnaden. Väggen är uppenbart illa konstruerad med en dold rördragning och inget spikskydd för listspikningen.

• Gilla
salkin85 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här särregleras i bostadsrättslagen som vattenledningskada (se 7 kap 12 § bostadsrättslagen). Utdrag lagtexten:

[bild]

I korthet så står föreningen för hela reparationen och alla kostnader inklusive det inre underhållsansvar som annars ligger bostadsrättshavaren. Vad gäller försäkringsbolag hamnar således det hela på föreningens försäkringsbolag.
Kan det inte räknas som vårdslöshet att skjuta spik genom ledningen?

Claes Sörmland
G grovspacklarn skrev:
Kan det inte räknas som vårdslöshet att skjuta spik genom ledningen?
Om TS kände till att ledningen gick där så kan man ju hävda det. Men att det skulle vara vårdslöst att spika en golvlist där en golvlist typiskt sett spikas blir svårdrivet för föreningen tänker jag.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men att det skulle vara vårdslöst att spika en golvlist där en golvlist typiskt sett spikas blir svårdrivet för föreningen tänker jag.
Håller med! Äger föreningen en försåtsminerad vägg får de ta konsekvenserna av det. Bostadsrättshavaren har en underhållsskyldighet som nästan kan anses ålägga denne att spika/skruva fast golvlister med jämna, om än rätt långa, mellanrum.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det som händer är väl att du får betala!
Du har klantat dig och får stå för det, för vem tycker du ska betala om din granne hade gjort samma sak?
/W
Jag tänkte väl att det bostadsrättstillägg som föreningen tecknat för oss medlemmar skulle kunna gå in och täcka kostnaden och att jag då skulle ha en självrisk på 1500 kr. Men If säger att det är föreningens försäkring som ska ta kostnaderna för fläktarna och det är föreningen som har 25000 i självrisk, inte jag.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
Föreningens försäkringsbolag tar kostnaden för avfuktningen, men självrisken för föreningen är 25000 kr. Avfuktningen uppskattas landa på ca 10000 kr.
Kan föreningen kräva mig på den kostnaden?
Ersättes jag i så fall av föreningens kollektivt tecknade bostadsrättstillägg? Där är min självrisk 1500 kr.
Om föreningen kan visa att du varit vårdslös kan de stämma dig på kostnaden.
Ansvarsskyddet i din hemförsäkring skulle i så fall (troligen) ersätta.
Men i och med att det av allt att döma var en olyckshändelse är det knappast aktuellt.
Vem som är "vållande" spelar ingen roll då det inte råder strikt ansvar som med t.ex. bilkörning.

Som en parantes kan man ju konstatera att den som öppnat upp väggen även lyckats såga i det andra röret.
Så det är ju lätt hänt när oturen är framme.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
har du inte en ansvarsdel i din hemförsäkring ?
kan ju täcka om man skadar annans egendom

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T tergo skrev:
har du inte en ansvarsdel i din hemförsäkring ?
kan ju täcka om man skadar annans egendom
Som jag förstår det så är det inte ansvarsdelen i hemförsäkringen som täcker skada på föreningens egendom, utan det är i så fall ansvarsdelen i det kollektiva bostadsrättstillägg som föreningen tecknat åt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.