7 600 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Tvist med stora byggvaruhuset.
Från inlägg 19 får jag det till att den boden inte blivit mätt/kunnat mätas. Fö spelar väl inte det så stor roll? Kan man inte handla via nätet t ex?Nimajneb skrev:
Hade det stått att panelen var 28 meter kunde man hävda att TS borde förstått att måttet inte stämde, men nog ska man som amatör kunna köpa en vara och förlita sig på att informationen är riktig, även om man inte har specialkunskaper om vanliga paneltjocklekar. Och även om man vet att 28 inte finns är det väl troligare att det är en felskrivning av 21 är 16?
Hur kan du vara så säker och säga att "det inte finns"? Att det inte är lagervara hos Byggmax är inte samma sak som att det inte finns. Vem som helst som har någon som helst tillgång till en virkessåg kan ordna fram 28 mm panel. (Jag skulle säkert kunna ha ett lass i morgon eftermiddag om jag nu skulle vilja det.) Ett företag som serietillverkar friggebodar kan man lugnt förutsätta har tillgång till virke av olika dimensioner, likaså tillgång till virkessåg.cem77 skrev:Är det stående panel så finns det inte 28 mm att köpa. Dimensionen är 21 mm som säljs, allt annat måste specialsågas och då redan på sågverket då man behöver 60 mm plank för att klyvas upp till 2 * 28.
Så att framhävda att du ska ha 28 mm känns inte realistiskt då det är ett solklart tryckfel och helt enkelt inte finns.
Däremot kan det ju finnas som väggar till en knuttimrad stuga med liggande brädor som är själva väggen. Då kan det vara 28 mm när man vill snåla.
En liten bondsåg kan självklart såga fram vad du vill ha men knappast imorgon eftermiddag om du vill ha torrt och stabilt virke. Men panelvirke som säljs i större bygghandlar eller används för att tillverka hus och friggebodar från husföretag kommer till 99% från större sågverk och hyvlerier.andersmc skrev:Hur kan du vara så säker och säga att "det inte finns"? Att det inte är lagervara hos Byggmax är inte samma sak som att det inte finns. Vem som helst som har någon som helst tillgång till en virkessåg kan ordna fram 28 mm panel. (Jag skulle säkert kunna ha ett lass i morgon eftermiddag om jag nu skulle vilja det.) Ett företag som serietillverkar friggebodar kan man lugnt förutsätta har tillgång till virke av olika dimensioner, likaså tillgång till virkessåg.
Sågverken sågar plankor som är 47 mm tjocka som sedan mittklyvs och hyvlas på 3 sidor för att få fram 21 mm panelvirke.
Friggebodar som är gjorda av 28 mm liggande knuttimmer har sågats som 32 mm och sedan hyvlats ner till 28 i ett hyvleri och fått spont och not för att passa ihop.
Googlade på texten: "vanliga virkesdimensioner" och fick följande länk: http://www.byggole.se/sortiment/img/Virkeslaran.pdf
Där kan intresserade se vilka virkesdimensioner som sågas normalt och vad det blir som hyvlat.
För att svara på frågan om tjockare panel alltid är bättre och mer hållbar än en tunnare panel så vill jag säga nej där. Gör man för tjock panel ökar risken att den kommer att få sprickor i sig. Detta då årsringarna i träet är böjda och en tjock bräda riskerar innehålla både kärnved och splintved. När den torkar kommer olika ihoptorkning av träet att orsaka spänningar som skapar sprickor. Vid en tunnare panel, (till en viss gräns) så är chansen större att virket är mer homogent och kommer att motstå sprickbildning något bättre.
Och för att svara på Nyfnikens fråga, jag varken trollar eller jobbar på byggvaruhus. Däremot har jag sen jag var liten haft nära samröre med skog och sågverk och byggnation
Redigerat:
Nu har du väl helt tappat kontakten med vad som är den ursprungliga frågan. Det är ingen som ifrågasatt vilka virkesdimensioner som är vanligt förekommande. Vad man kapar till vilka dimensioner spelar ingen roll i sammanhanget.cem77 skrev:
Jag är också väldigt väl insatt i vilka dimensioner som är standard. Om någon frågade mig "är 28 mm ett vanligt mått på panelbrädor" hade jag utan tvekan sagt "nej". Men för den skull betyder inte det, att om jag läser i en broschyr/webbsida "panel 28mm" så tänker jag automatiskt "aha, det är tyckfel, de menar naturligtvis 16mm".
På samma sätt, om nu 28mm är ett så fullständigt otänkbart mått, varför är det ingen på byggföretaget som reagerat på den orimliga siffran? De, om några, borde vara insatta i vad som finns och inte finns.
Precis. Du är uppfödd på virkesdimensioner, medan trådskaparen då uppenbarligen inte har den bakgrunden. Han är hänvisad till att tro på den information han får från byggföretaget.cem77 skrev:
28 mm är ju standard på små friggebodarna med liggande panel. Inte på en med stående. Därav hela missuppfattningen. Försäljaren har gjort ett tryckfel, använt texten för en sådan friggebod men TS har på plats sett panelen innan köp. Att se den i verkligheten måste ju väga över mot ett tryckfel och därav min ståndpunkt att det inte finns något att klaga på.andersmc skrev:
Over and out
Jag vet inte om dom stora byggvaruhusen säljer via nätet. Har TS köpt den på plats och visningsboden har 16mm panel så har dom köpt en bod med 16mm panel, övrigt är en felskrivning som säljaren enkelt kan hävda bla genom att 28mm inte är standard.Wagner skrev:Från inlägg 19 får jag det till att den boden inte blivit mätt/kunnat mätas. Fö spelar väl inte det så stor roll? Kan man inte handla via nätet t ex?
Hade det stått att panelen var 28 meter kunde man hävda att TS borde förstått att måttet inte stämde, men nog ska man som amatör kunna köpa en vara och förlita sig på att informationen är riktig, även om man inte har specialkunskaper om vanliga paneltjocklekar. Och även om man vet att 28 inte finns är det väl troligare att det är en felskrivning av 21 är 16?
Generellt sett så har prefab bodar minimalt med virke för att kunna hålla lägsta möjliga pris.
Allt mer än låda med spik i kompensation är en ren goodwill gärning från säljaren.
Man kan väl knappast förutsätta att en vanlig kund har koll på vilka dimensioner ett sågverk sågar till virket som standard, så att det är TS som är är en okunnig idiot som inte vet bättre har jag väldigt svårt att hålla med om. Att kunna se på en friggebod utifrån vilken dimension på virket det är är väl helt omöjligt. När dessutom hemsidan, informationen på stugan och dessutom personalen bekräftar att det rör sig om 28 mm så finns det väl ingen anledning att raljera över att TS borde insett att det inte stämmer.cem77 skrev:28 mm är ju standard på små friggebodarna med liggande panel. Inte på en med stående. Därav hela missuppfattningen. Försäljaren har gjort ett tryckfel, använt texten för en sådan friggebod men TS har på plats sett panelen innan köp. Att se den i verkligheten måste ju väga över mot ett tryckfel och därav min ståndpunkt att det inte finns något att klaga på.![]()
Over and out
Om det nu har någon större betydelse om det inte är 28 mm är väl en annan fråga, men har företaget brustit i informationen i tre led så bör de också ta ansvar för om TS upplever att han/hon köpt något som uppenbarligen inte svarar upp till det som förväntats och lösa det på ett smidigt sätt.
Så det du säger är att 21 mm vore det normala och att 28 mm som i detta fall är specificerat är ett uppenbart tryckfel. Därför är det rimligt att 16 mm levereras?cem77 skrev:
Om någon säljer "99-oktanig bensin" som visar sig vara 92-oktanig så bör kunden inte ersättas, eftersom 99-oktanig inte säljs på de flesta mackarna och kunden därför borde förstått att det var ett tryckfel?
28mm tjock panel är inte omöjligt att tillverka. Det krävs mycket mer än att det är ovanligt för att det ska vara ett uppenbart tryckfel.
Redigerat:
ordain,
Ja, det är väl då OK att få 92 oktan eftersom 95 oktan är standard. Det skulle du förstått när du tog handtaget med 99 oktan. Egentligen tycker jag inte att man ska tanka om man inte är uppväxt i oljebranchen så att säga.
Ursäkta sarkasmen, men jag tycker att resonemanget "standard är 21, alltså borde du förstått att du skulle få 16 när du läste 28" är hysteriskt roligt
.
Ja, det är väl då OK att få 92 oktan eftersom 95 oktan är standard. Det skulle du förstått när du tog handtaget med 99 oktan. Egentligen tycker jag inte att man ska tanka om man inte är uppväxt i oljebranchen så att säga.
Ursäkta sarkasmen, men jag tycker att resonemanget "standard är 21, alltså borde du förstått att du skulle få 16 när du läste 28" är hysteriskt roligt
Någon undrarde om det är 16mm panel på den bod som byggvaruhuset byggt upp på sin parkering..
Jag vet inte då jag ej mätt panelen på denna, men förmodligen är det 16mm då panelen är 16mm på min.
Jag vet inte då jag ej mätt panelen på denna, men förmodligen är det 16mm då panelen är 16mm på min.
Så om du köper en dator som enligt specifikationerna har 4 GB minne, men det visar sig att den i verkligheten bara har 2 GB, då nöjer du dig med det, eftersom utsällningsexemplaret hade 2 GB och datorföretaget tänkte på en annan dator när de skrev specifikationerna?cem77 skrev:28 mm är ju standard på små friggebodarna med liggande panel. Inte på en med stående. Därav hela missuppfattningen. Försäljaren har gjort ett tryckfel, använt texten för en sådan friggebod men TS har på plats sett panelen innan köp. Att se den i verkligheten måste ju väga över mot ett tryckfel och därav min ståndpunkt att det inte finns något att klaga på.![]()
Over and out
Om du köper en bil som enligt specikationen ska dra 0,7 liter/mil, men det visar sig att den i verkligheten drar 1 liter/mil, så har du ingen rätt att klaga, eftersom utställningsbilen drog i 1 liter/mil och bilföretaget tänkte på en annan bil när det skrev specifikationerna?
Här öppnar sig nya möjligheter för säljare som har det minsta rymligt samvete...
Rimligen har väl "ParkaKungen" tittat på flera olika brädgårdars modeller av stugor, konstaterat att de är 16 alt. 21mm i panelen där. När han nu får informationen att denna modell faktiskt har hela 28mm panel så är det väl inget konstigt att man tycker "men det låter ju bättre, den tar vi". Kanske var den även lite dyrare? Om inte så var det ju iaf utlovat tjockare panel för pengarna.
Sen om man kan begära kompensation osv. ja.. kanske?
Sen om man kan begära kompensation osv. ja.. kanske?
Klart som fan att TS har rätt! Inte skulle jag exempelvis acceptera att en TV jag köpte visade sig ha 1 HDMI-uttag när jag packade upp TV:n där hemma och där det hade stått i annonsen att det skulle vara 2 stycken. Sen att jag kunde kollat på TV:n som hände på väggen i butiken är för mig inte relevant för fem öre.
Likväl så litar jag på en bilhandlares annons där det står att det finns ESP på bilen, inte fan testar/kollar jag det på bilen. Så länge du inte blivit upplyst om att det var ett tryckfel i annonsen så har du rätt. Visst, de brukar reservera sig gentemot tryckfel i annonser men då får de också upplysa kunden om det innan köp.
Likväl så litar jag på en bilhandlares annons där det står att det finns ESP på bilen, inte fan testar/kollar jag det på bilen. Så länge du inte blivit upplyst om att det var ett tryckfel i annonsen så har du rätt. Visst, de brukar reservera sig gentemot tryckfel i annonser men då får de också upplysa kunden om det innan köp.
I så fall behöver ju inte leverantören ha några mått som stämmer i sin beskrivning, om det är skyltexet som är den absoluta specifikationen på hur någonting ska se ut så får dom ju hänga upp ett antal skjutmått och meterstockar och dessutom hålla kurser i mätteknik för de kunder som funderar på att köpa deras produkter, annars kan ju kunden aldrig veta vad det är dom köper.cem77 skrev: