"3. Skruva fast locket. Sätt i proppen och prova att uttaget fungerar."

Ett mycket enkelt test för att avgöra att man inte blandat de tre ledarna till ett jordat uttag är att prova att uttaget fungerar även om man vänder stickproppen. (Under testet bör man betrakta provapparaten som strömförande).

Är det bara jag som tycker att det inte är för mycket begärt att ha tillräcklig kvalité på färgerna på en sånhär sida? Bilderna ser ut att vara scannade ur nån broschyr från anno dazumal. Det är ingen ursäkt för att ha så dålig vitbalansering (eller motsvarande) att den bruna ledaren ser ut att vara röd och den blåa ser ut att vara grön. Notera att det är de två översta bilderna som har kass färger, resten ser vettiga ut. Lägg också märke till att de byter modell på det jordade uttaget mellan bilden med tejpmarkering på jorden och anslutningen av jorden - på den första sitter jordanslutningen strax ovanför nollan och på den andra sitter jorden längst ut till höger.

yxis skrev:
Ett mycket enkelt test för att avgöra att man inte blandat de tre ledarna till ett jordat uttag är att prova att uttaget fungerar även om man vänder stickproppen. (Under testet bör man betrakta provapparaten som strömförande).
Det får du nog förklara lite närmare om hur ett sådant test kan avgöra om uttaget är rätt kopplat.... Något nytt knep som vi elektriker inte känner till?

Sorry, tar tebax det där :blushing:

Niklas_x skrev:
Snubblade på följande länk och kom att tänka på den här diskussionen.
[länk]
Jag kan nog erkänna att jag alltid brukar tvinna FK vid exempelvis brytare och uttag. Med hissklämma kanske det är dumt men med skruvklämma av typ sockerbit känns det helt fel att inte tvinna då flera kardeler lätt hamnar bredvid skruven, eller i värsta fall helt utanför. Åsikterna verkar ju gå isär en del. Tycker ni att jag tänker fel?

Kardelerna skärs lättare av om de är tvinnade.
Använd sockerbitar med "tunga" som skyddar kardelerna så blir allt bra.

Annars är det inga risker av nämndvärd magnitud när vi pratar "lampsladd". Visserligen hittar man ofta brutna kardeler i just sockerbitar där det sitter 0.75 mm2 SKX, men det ska till mycket ström och mekanisk påverkan innan det händer någonting. Det vanligaste misstaget är nog att skruven dras åt för hårt, men frågan är om det inte är bättre ändå än för löst.

Lösa kardeler == brandrisk.

Hittade en fin elcentral full med damm + långa lösa kardeler, brutna under skruvarna på säkringarna.

Jag ska faktiskt erkänna att jag brukar tvinna lite då och då jag också av samma anledning som Alfredo skrev, att fler kardeler hamnar under skruven istället för bredvid.

//Patrik

petersv skrev:
Använd sockerbitar med "tunga" som skyddar kardelerna så blir allt bra.
Ja om det just är en sockerbit det handlar om är de med tunga naturligtvis bättre. Risken att man missar att få in någon kardel kvarstår dock.

Nu skrev jag också "typ sockerbit" för att beskriva vilken typ av "skruvkoppling" jag menade. Dessa "kopplingar" finns ju på diverse ställen som lamphållare, armaturer, kopplingsdosor mm, mm.

Lödning som "kardelsamlare" under skruvförband ska man dock akta sig för. Tennet kallflyter, och det blir mer eller mindre garanterat glapp = ljusbåge = brandfara... Det var vanligt förr att man hittade dessa brända glappkontaktytor i stickproppar etc., där man lött ihop kardelerna. .om man tittar på dagens produkter sitter det istället ofta en tunn "metallhylsa" som klämmer ihop kardelerna i tex en anslutningskabel (för att underlätta montering & hindra att ngn kardel spretar utanför "skruvhålet"...

• Gilla
Händigeherrn
  • Laddar…
PST skrev:
Lödning som "kardelsamlare" under skruvförband ska man dock akta sig för. Tennet kallflyter, och det blir mer eller mindre garanterat glapp = ljusbåge = brandfara... Det var vanligt förr att man hittade dessa brända glappkontaktytor i stickproppar etc., där man lött ihop kardelerna. .om man tittar på dagens produkter sitter det istället ofta en tunn "metallhylsa" som klämmer ihop kardelerna i tex en anslutningskabel (för att underlätta montering & hindra att ngn kardel spretar utanför "skruvhålet"...
Man ser rätt ofta produkter på elsäkerhetsverkets hemsida som dom lagt försäljningsförbud på just för att anslutningskabeln är förtennad och sedan ansluten i en skruvplint.

PST skrev:
om man tittar på dagens produkter sitter det istället ofta en tunn "metallhylsa" som klämmer ihop kardelerna i tex en anslutningskabel (för att underlätta montering & hindra att ngn kardel spretar utanför "skruvhålet"...
Är inte detta ändhylsor? (se trådrubriken)

Niklas_x skrev:
Är inte detta ändhylsor? (se trådrubriken)
Det är mycket riktigt en ändhylsa.

PST skrev:
Lödning som "kardelsamlare" under skruvförband ska man dock akta sig för. Tennet kallflyter, och det blir mer eller mindre garanterat glapp = ljusbåge = brandfara...
Och kikar man i min trådstart så undrade jag lite över det. Är detta mer skitsamma i svagström då? Blir glapp förr eller senare, och sen är det inte mer med det?

(Har gjort så i högtalaranslutningar.)

Oavsett svagström/starkström så är förtennade ändar inte bra till skruvanslutningar. Däremot fjäderbelastade snabbklämmor och svagström funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.