Jag har en tvättställsblandare av modell Mora Cera som är ett par år gammal. Den har börjat kärva lite senaste tiden på så sätt att det är svårt att göra fininställning av vattentrycket. Blandaren har även sedan den var ny varit knepig med temperaturintällningen också. Vad jag menar är att om jag vill uppnå en viss temperatur så står inte reglaget likadant beroende på om jag drar det åt höger eller vänster. Jag upplever också ett problem med temperaturen om jag börjar med att spola varmt vatten och vill sänka temperaturen, så är det som att det blir varmare ju mera åt kallt jag vrider, tills det kommer till en viss punkt men då blir det nästan kallt direkt. (hoppas ni förstår vad jag menar).
Finns det någon som har kunskap om dessa blandare eller erfarenhet av dem? Är det enda att byta den keramiska insatsen eller är det så illa att det ska vara på detta viset?
Ska tillägga att detta är den modellen med enbart kallt vatten när reglaget står rakt fram (ur energisparhänseende)
Tacksam för råd o tips
/Kent
Finns det någon som har kunskap om dessa blandare eller erfarenhet av dem? Är det enda att byta den keramiska insatsen eller är det så illa att det ska vara på detta viset?
Ska tillägga att detta är den modellen med enbart kallt vatten när reglaget står rakt fram (ur energisparhänseende)
Tacksam för råd o tips
/Kent
Plocka isär insatsen och rengör/smörj med lämpligt armaturfett. Alt byt insatsen
Sid 59 & 60:
www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=59
Sid 59 & 60:
www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km&gInitPage=59
Klicka här för att svara