Tjo.

Ska byta en blåslagen tvättmaskinanslutningsdosa typ E1437600

Letade i gömmorna och hittade lite enligt nedan, därav frågan.

Ger en E1438245 tillsammans med en E1459840 tillräcklig dragavlastning eller måste jag komplettera med en extra dragavlastning? Jag tycker det borde räcka...?

/m

Det räcker för du ska ju inte dragbelasta kabeln över huvud taget det är ju bara en anslutning.

elmont skrev:
Det räcker för du ska ju inte dragbelasta kabeln över huvud taget det är ju bara en anslutning.
inte dragavlasta kabeln? Varför inte då?

Ta dosan kompletera denna med

14 382 91

Då blir det perfekt...

Om inte E1459840 räcker som dragavlastning så måste du nog förklara dej.

e_richard skrev:
inte dragavlasta kabeln? Varför inte då?

Ta dosan kompletera denna med

14 382 91

Då blir det perfekt...
Han skrev inte "dragavlasta" utan "dragbelasta". Två ord med olika betydelse ;)

roli skrev:
Han skrev inte "dragavlasta" utan "dragbelasta". Två ord med olika betydelse  ;)

Glad eller arg det är 2 olika ord som betyder olika saker....

Vem dragbelastar en kabel till en tvättmaskin?

Ja förstår fortfarande inte elmont´s "andra" inlägg.

elmont skrev:
Om inte E1459840 räcker som dragavlastning så måste du nog förklara dej.
självklart räcker det, men med en dragavlastning (FÖR KABELN) som monteras i dosan är snyggare, än att ha en monterad under dosan.

jag menar att en kabel som inte utsätts för dragande kraft ej beköver dragavlastas.
Och frågar du mig om nått duger så får du svar på det och inte på vilket alternativ som är vackrast

elmont skrev:
jag menar att en kabel som inte utsätts för dragande kraft ej beköver dragavlastas.
Och frågar du mig om nått duger så får du svar på det och inte på vilket alternativ som är vackrast

Då menar du att man inte behöver en dragavlastning?

tänk om kabeln blir utsatt för drag?

och tänk om maskinen inte fyller på vatten och värmen går till och tvätten tar eld och brandkåren inte hinner komma och....
man utför elinst. efter det som är normalt för funktionen, inte efter vad som ev skulle kunna hända

elmont skrev:
och tänk om maskinen inte fyller på vatten och värmen går till och tvätten tar eld och brandkåren inte hinner komma och....
man utför elinst. efter det som är normalt för funktionen, inte efter vad som ev skulle kunna hända

Svaret var alltså NEJ eller missuppfattade jag dig igen???

oftast ansluter man ansluter man, åtminstonde i nyproduktion, tvättmaskiner med stick propp i ett vanligt vägguttag, så där är svaret ett klart nej. Ansluter man i en kopplingsdosa är svaret det beror på dosan, men att man anluter i kopplingsdosor är ovanligt och anser man att det föreligger ett behov kan man tex. använda en E1459840. Däremot brukar man i bland ansluta i anslutningsdosor och där sitter det dragavlastningar och dom använder man naturligtvis, jag hoppas att du förstår men annars kan jag förklara mera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.