11 392 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Tvättmaskiner som använder mer vatten
Sida 1 av 3
Är det någon som har en modern tvättmaskin (som går att köpa ny) som använder ordentligt med vatten när den tvättar och sköljer och kan tipsa?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Vad är själva problemet då? Den maskinen vi har finns det tre olika steg på sköljningen och med det sista så är det ett evigt sköljande.......(samsung)
Min nuvarande maskin använder inte tillräckligt vatten i huvudtvättprogrammet heller tycker inte jag, blir helt enkelt inte lika rent som det brukade bli.S Stefan1972 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
En del maskiner tvättar rent med bara lite vatten och en del tvättar inte rent fast de förbrukar mer vatten. Det hänger ju på utformningen av trumman och tvättprogram m.m. också. Liten vattenåtgång brukar mest betyda att tvättmedlet inte sköljs bort tillräckligt bra.
https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/tvattmaskiner/?view=artikel
https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/tvattmaskiner/?view=artikel
Jag har en Asko. Där kan jag aktivera extra sköljning vilket jag alltid gör. Jag misstänker att denna funktion finns för att modellen annars inte uppfyller de fina miljökraven (default snål på vatten).
I många maskiner vägs tvätten och doserar vattenmängden efter mängden tvätt!T topmount skrev:
Full maskin innebär mer vatten och mer reaktivitet i tvättcykeln bättre resultat!
Miele har mängdautomatik på sina maskiner.
Det har vi också på vår gamla toppmatade W143, som idag motsvaras av W668
Det fungerar utmärkt, men jag har dessutom programmerat in mer vatten i tvätt och sköljning plus en extra sköljomgång. Det finns några olika varianter på det.
Som de flesta maskiner har den även en speciell knapp för en extra separat sköljning.
Jättebra att kunna köra både stora och små tvättar med olika temperaturer. Det finns alltid något program som passar.
Det har vi också på vår gamla toppmatade W143, som idag motsvaras av W668
Det fungerar utmärkt, men jag har dessutom programmerat in mer vatten i tvätt och sköljning plus en extra sköljomgång. Det finns några olika varianter på det.
Som de flesta maskiner har den även en speciell knapp för en extra separat sköljning.
Jättebra att kunna köra både stora och små tvättar med olika temperaturer. Det finns alltid något program som passar.